| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips på hjulnavsenhet med inbyggda lager 100x4 ? Samt Alu-ok
|
3002 besök totalt |
|
Frågan om Citroen-ok och oljan har varit uppe tidigare och någon visade på ett ok som hade identiskt artikelnummer med motsvarande från Peugeot (samma tätningar oxå). Uppenbarligen fungerar vissa av dem både med LHM och normal bromsvätska.
Nåväl varför jag bumpar denna tråd är därför jag skaffade lite erfarenheter från bakoken till min Xantia idag. De är tvåkolvs (icke flytande) i alu och saknar självklart handbromstjafs. De är dessutom delbara vilket gör att man borde kunna, med lämpliga distanser, kunna använda dem till ventilerade skivor. Som ett allmänt tips bara. Kan ju OT nämna att det var förvånansvärt lätt att byta skivorna. Tog 1 ½ timme att byta båda skivorna inkl framtagning av alla verktyg och undanstädning för en nybörjare. Tog lite extra för att jag inte säkrade ett av oken och det delades lite vilket medförde att det måste luftas. Bilprovningen blev nöjd åtminstone. Tyvärr glömde jag ta bilder på oken.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
|
Re:
Vad är det för fabrikat på oken? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Re:
Mycket bra fråga (min far ställde den när jag mekade men det stod inte så mycket på dem). En koll hos mekonomen gav svaret: http://www.budweg.co.uk/ Kan nämna att jag har då en Break (kombi för normala människor) och de har kraftigare ok (samma ok kan användas både till höger och vänster). Finns smuttare på den vanliga Xantian (men de är då höger resp vänster). BX en har ok liknande den vanliga Xantian men i unisex... *err* samma ok till höger och vänster. Bra med bilderna på Mekonomen. Synd bara att man inte kan söka på artikelnummer. >
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
|
A. Budweg är ingen tillverkare; de bedriver fabriksrenovering'.
Q1. Är din Xantia pre- eller post-98? Q2. Vad är det för motor i din Xantia? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Tips på hjulnavsenhet med inbyggda lager 100x4 ? Samt Alu-ok
|
3002 besök totalt |