Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Allvarligt trött på denna rakt-fram-hysteri!
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (7289 totalt)
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

964c2 skrev:
Men jag anser att dragracing=jänkestål(V8) för jag förstår inte heller varför man tar en 1,8 liters motor och försöker få ut 500++ ur en sådan

Jag tror att det beror på att det inte sitter en big block V8 i en Audi A4 1.8T. Samtidigt anser jag att en 1.8 liters motor med 500 hk är "ganska" fräckt. Jag tycker inte det är fullt lika fräckt med en 8-liters V8 på samma effekt. (Viss skillnad i teknikmodernitet) Trimmar man däremot en BB V8 så att den blir "skoj" blir det ju andra bullar men då närmar sig ju kostnaderna en 500hk 1.8 också.
Dagens ungdomar är uppväxta med bilar av typen 1.8T, inte med 70-tals Corvetter och är därför inte intresserade av dessa.
Vi har ju alla olika intressen. Gillar man europeiska bilar då sätter man inte i en amerikansk V8 och man kör inte heller med en jänkare.

Jag åker Golf på bana, varför inte Porsche som är bättre lämpad?
Jo, för att jag gillar min bil.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

[quote="Nisse Classon
....
Jo, för att jag gillar min bil.[/quote]

Hahaha. Huvet på spiken!
Lite skadade är vi nog allihopa. Själv kommer jag att göra tävlingsdebut om 28,5h. Har varit nervös i över en veckas tid faan. Det skall bli skiiiiiiiiiiitskoj

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag tror inte någon här dissar raktframåkat egentligen. Det som jag, och säkert flera andra, ojjar sig lite över är konstigheten i den totala dominansen strippåka har bland mängder med folk som har lite lagom halvsnabba biler (chippade Volvos, BMW's med öppet konfilter, Subarus med fetare avgassystem, och t.o.m. helt otrimmade originalbilar osv osv osv) De som verkligen satsar, de brinner ju helt klart för strippen och det har jag 100% full respekt för!!!

Du slog huvuden på spiken. Ser detta fenomen i HPC. Folk med Civic Type R hårdsatsar på att åka snabbt rakt fram, visst åker de fort (13.7) men hela tanken med denna bil är att svänga.
Hur många med en RS-92 kör strippen och lägger ned åtskilliga summor på att jaga tiondelar med dennna bil? Kanske lite långsökt men en jämförelse för att få perspektiv.

Stripkörning är extremt populärt och jag förstår detta till stor del. Tillgängligheten är mycket större, bättre förutsättning för publiken etc.
Har själv testat att köra och gillar startmomentet med adrenalin-granen.
Det finns givetvis fördelar med en tid på 402m, man får reda på hur mycket effekt man har som exempel.

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Jag tror att det har att göra med att det inte finns tillgång till banor..
Vi ordnade en superstagekörning på barkarby med saabklubben, och den blev en dunderhit thumbs up thumbs up Alla ville köra hela tiden.. trots att det började regna Innan träffen kom det några kommentare i stil med "blir det ingen stripp?" men väl där va det ingen som snackade om det.

Så om det fanns nånstans att köra och där man kan ta tid på ett enkelt sett.... Superstagevarianten är perfekt för det Tänk er slalom en gång i veckan... på samma sett som blackrace thumbs up

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

På strippen kan man väldigt snabbt få besked på om man växlar vid optimalt varvtal eller om man justerat motorn rätt. Det är små marginaler och minsta miss gör att man är hopplöst borta. På bana får man inte resultatet lika snabbt.
Jag gillar fenomenet med modifierade vardagsbilar på strippen eftersom jag är tekniknörd. Tiderna kanske inte är snabba jämfört med amerikanska gjutjärnsbilar, men de är snabba för det material man har.

Scotte,
Jag kan lugna dig med att jag inte köpt min TypeR för att köra rakt fram med. Jag grejade bara 15.02s och 154km/h.
Nästa sommar får det bli banträffar och om några veckor blir det Lazzat RS Challenge på Lunda flygfält.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Kanske en dålig jämförelse, men jag säger som en kompis sa: Traktorpulling blev riktigt roligt efter några pilsner...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Det här påminner lite om tråden där Porsche som märke blev förolämpat.
Det diskuteras lite förbi huvudproblematiken.

Jag tror ingen tycker det är nått fel på dragracing eller banåka som sport.
Det första uttalandet var "Trött på 402m prestandan".

Det finns massor av liknande saker som anammas som "det som gäller".
Det kan vara, stuket på bilen, AIK, Porsche, 402m, eller något annat.
Som man sätter sin tilltro till som värdemätare.

Problemet är inte stuket, Porsche, AIK eller 402m. Utan trenden- tillbedjandet, som sådant. Som i princip belägger folk med tvångsföreställningar. Och dom som klarar att stå på sidan eller inte ställer upp på detta, blir gruvligt trötta på företeelserna.

Det saknar betydelse om 402m eller banåka kräver teknik eller förar egenskaper. Självklart är detta olika. Bra, olika människor kan då välja det som passar dem. Man kan diskutera olikheterna, vilket är kul. Men det ska inte ske utifrån en värdeladdad utgångspunkt om vad som "gäller".

Sedan tycker jag inte man ska röra ihop strip-bilar med banbilar. Det är två väsenskillda bilegenskaper. Förstår man inte det kan man gå omkring å tro att man har "den värsta bilen alla kategorier". En status som självklart måste gå i stöpet om man försöker bevisa påståendet. Det kan finnas en och annan gatvariant som kan hävda sig i gänget som "både och", men redan en Prostocker är våldsamt borta, om man skulle komma på tanken att köra bana med den. En F-1;a är borta om den försöker sig på att spöa en prostocker på strippen. Så är det.

Eftersom det tas upp, med vassa bilar som inte visar sig på banan, så vill jag försvara mitt eget beteende. Jag tror inrte alls att min bil är särskillt kompetent på en slalombana. Jag tror inte den är kompetent på strippen heller. Jag har lyckats få den att klara vissa prov till viss belåtenhet. Som under testernas gång lärt mig en massa saker om hur det funkar.

Nu vore det i alla fall rätt kul i mina ögon att sätta en superstage tid. Så därför har jag erbjudit Bilsport att vi ska göra ett seriöst försök.

Top Gear efterlyste någon bil som kunde matcha Radical, vilket jag inte tror jag kan. Men jag svarade att om dom fann min bil intressant så kunde vi se vad vi kan åstadkomma.

Det blir inte mycket till svar från dom som skapar trenderna. Dom verkar inte gilla seriösa försök. Jag är inte förvånad att trenderna växer sig starka. Man måste vara oerhört stark för att stå emot grupptryck.

Göran Malmberg.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Mycket ideer om saker man inte förstår sej på.
Detta är ju ett svängforum.......och inte ett forum för att bevisa att det vi gör är bäst....och allt annat är skit.
Skulle tex speedway vara en sämre sport bara för att jag inte har varken förutsätningarna eller glöden att köra det.

Bortförklarare finns i alla sporter på lägre nivå.....och i tex fotboll på alla nivåer.
Jag bygger svängbil därför att det ger mej mest.....efter mina förutsättningar, men ska jag då se ner på folk som kör trail....
Eller ska jag som tävlar på riktigt, anse mej som en finare människa än dom som "bara" åker till bankörningar och/eller konbanor.........

Dessutom har racingfolket väldigt mycket att lära av dragracingen.....där det ena teamet i en final kan hjälpa det andra teamet att få ihop bilen.....bara för att det ska bli ett intresant race.

Nää.....så länge olika motorsportgrenar motarbetar varandra......kommer vi alltid att stå och stampa.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Jag tror att det är så att folk vill mäta sig mot varandra och varandras bilar. Vad gör man då när man te.x. bor i stockholm? Finns det nånstans där man kan köra mot varandra när det svänger? nopp! Visst finns det RS att köra, MEN det går att köra stripp en gång i veckan och där får man en tid.

Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Nisse Classon skrev:
964c2 skrev:
Men jag anser att dragracing=jänkestål(V8) för jag förstår inte heller varför man tar en 1,8 liters motor och försöker få ut 500++ ur en sådan

Jag tror att det beror på att det inte sitter en big block V8 i en Audi A4 1.8T. Samtidigt anser jag att en 1.8 liters motor med 500 hk är "ganska" fräckt. Jag tycker inte det är fullt lika fräckt med en 8-liters V8 på samma effekt. (Viss skillnad i teknikmodernitet) Trimmar man däremot en BB V8 så att den blir "skoj" blir det ju andra bullar men då närmar sig ju kostnaderna en 500hk 1.8 också.
Dagens ungdomar är uppväxta med bilar av typen 1.8T, inte med 70-tals Corvetter och är därför inte intresserade av dessa.
Vi har ju alla olika intressen. Gillar man europeiska bilar då sätter man inte i en amerikansk V8 och man kör inte heller med en jänkare.

Jo, för att jag gillar min bil.

Det har du rätt i Nisse! Jag uttryckte mig på ett dåligt sätt, man tar vad man har och bara man har kul så

Sen tycker JAG att det är roligare att titta/lyssna på V8:or på strippen

Ha det bra!

Mvh,Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det är verkligen viktigt som du säger att respektera att folk har olika intresseinriktningar (även om man inte förstår deras val!),

Sen är det stor skillnad på att himla lite med ögonen och säga jag fattar inte varför de bygger 300 kilos bilstereo i M3 E30 jämfört med att faktiskt se ner på den som gör det. Men det gäller att tänka efter lite så man inte hamnar snett där tycker jag!

Sen kan man absolut diskutera varför ett intresse är megatstort och ett annat betydligt mindre tex.

ButterflyRacing skrev:
Mycket ideer om saker man inte förstår sej på.
Detta är ju ett svängforum.......och inte ett forum för att bevisa att det vi gör är bäst....och allt annat är skit.
Skulle tex speedway vara en sämre sport bara för att jag inte har varken förutsätningarna eller glöden att köra det.

Bortförklarare finns i alla sporter på lägre nivå.....och i tex fotboll på alla nivåer.
Jag bygger svängbil därför att det ger mej mest.....efter mina förutsättningar, men ska jag då se ner på folk som kör trail....
Eller ska jag som tävlar på riktigt, anse mej som en finare människa än dom som "bara" åker till bankörningar och/eller konbanor.........

Dessutom har racingfolket väldigt mycket att lära av dragracingen.....där det ena teamet i en final kan hjälpa det andra teamet att få ihop bilen.....bara för att det ska bli ett intresant race.

Nää.....så länge olika motorsportgrenar motarbetar varandra......kommer vi alltid att stå och stampa.

Här sen Dec 2002

Ska jag vara ärlig så saknar jag inte strippenfolket speciellt mycket.
Finns så otroligt många spännisar där som bara vill showa och visa vilket stor basslåda de har och inte egentligen är intresserade av seriöst bilkörande.
Har varit på ett par strippkörningar nu i somras och varje gång så är det samma sorts brytarmänniskor som bara står där och vill se coola ut.
När jag dock träffat på ett par Porschar och ett par människor som kört och kör rally och bana så är det ofta ett mer genuint bilintresse man finner vilket jag tycker känns mer rätt.

Titta bara på hur alla (i stort sett) strippforum har utvecklats, mycket sandlåda är det just angående 0-100 & 0-402 tider och tjafs om vem som är snabbast och vem som har störst NOS-tank.

Nej, hellre en liten med genuin krets av folk som har ett brinnande intresse istället för en stor löst sammanhållen skara varav en tredjedel bara är där för att showa, en tredjedel för att titta på fjortonåriga tjejer och en annan tredjedel för att verkligen köra.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Krabu> Alltid lite vanskligt att generalisera. Jag förstår exakt vad du menar men du glömmer, som motvikt, att nämna alla de skittrevliga männsikor som faktiskt var vid de tillställningarna du ondgör dig över. De kan ju lätt känna sig lite påhoppade... Och det är ju onödigt!

Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:
Krabu> Alltid lite vanskligt att generalisera. Jag förstår exakt vad du menar men du glömmer, som motvikt, att nämna alla de skittrevliga männsikor som faktiskt var vid de tillställningarna du ondgör dig över. De kan ju lätt känna sig lite påhoppade... Och det är ju onödigt!

Det är den sista tredjedelen:
"...varav en tredjedel bara är där för att showa, en tredjedel för att titta på fjortonåriga tjejer och en annan tredjedel för att verkligen köra."
Känner många som kör stripp som är skittrevliga - men många inom de kretsarna är inte så trevliga och genuint intresserade av utvecklande bilkörande utan som sagt, mest styling och show...
och det är väll egentligen inget fel i styling och show - men de har sina evenemang och "vi" våra.
Ungefär som vi skulle köra till en billjudsstävling och ställa oss och köra varvtest på 6000v/min när de ska spela musik, det stör mest och tillför inte själva "tävlingsmomentet" något.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Inom bankörningen finns det ytterst få posörer. Titta på alla strippenevenemang, både BS och övriga, dit alla kommer o visar bilen. (It's not how u stand by your car, it's how u race your car?!). Detta fenomen finns bara på ett banevenemang i landet, "En dag i depån". Kolla annars t ex på när vi var på SS, alla som var där slogs om att få köra på lunchrasten. Det är vad jag kallar intresse! Min egen uppfattning är även att alla som provar bankörning för första gången eller som utövar det till gränsen för besatthett (nån som känner sig träffad? ) alltid skuttar ur bilen överlyckliga och skanderar till massorna att detta var minsann det roligaste jag nånsin gjort. Och detta oavsett bil! Hur många kan få fram en sån bild av rakt-fram-folket? Missförstå mig rätt, jag älskar att kolla på EDPS(dock inte de 100000000 saabarna, volvona o honda), men det är en helt annan grej på banträffarna. Så tack och lov att vi har det godis på banbträffarna, så man kanb glida på raktframevenemangen och titta utan att känna att man saknar nåt!

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Mooseman skrev:
Min egen uppfattning är även att alla som provar bankörning för första gången eller som utövar det till gränsen för besatthett (nån som känner sig träffad? ) alltid skuttar ur bilen överlyckliga och skanderar till massorna att detta var minsann det roligaste jag nånsin gjort. Och detta oavsett bil! Hur många kan få fram en sån bild av rakt-fram-folket? Missförstå mig rätt, jag älskar att kolla på EDPS(dock inte de 100000000 saabarna, volvona o honda), men det är en helt annan grej på banträffarna. Så tack och lov att vi har det godis på banbträffarna, så man kanb glida på raktframevenemangen och titta utan att känna att man saknar nåt!

Det där har jag nyligen sett.. på vår körning på barkarby tog polaren med sin tjej på en sväng i banan.. hon skuttade ut och sa att det var JÄÄTTEKUL! Super kul att se sånt. Hade hon haft körkort vet jag en som hade fått höra "lite" tjat om att låna ut bilen

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Jag var och kollade på dragracing i Sundsvall förra helgen,i "Sundsvalls snabbaste". Gatbilar alltså. På lördagen när jag var där var det svinkallt och blåsigt samt lite duggregn emellanåt och ändå var det över 4000 betalande åskådare där. Såg dock inga som var där för att spänna sig, utan de flesta verkade trevliga av de jag pratade med. Vid de breddgraderna och ett "raggarevenemang" på en lördag så var det dock en och annan som inte var särskilt nykter, men det är ju en annan sak...

Det är ju bara att jämföra hur många det var som skulle betala 100:- om t.ex. SMK Sundsvall skulle ha en banåkardag på Midlandabanan för gatbilar...

Men jag har ändå svårt att se att det skulle vara negativt för motorsporten utan tror tvärtom att det är i högsta grad positivt. För jag tror inte alternativet är att sama mängd människor skulle intressera sig för banåka, utan de skulle nog kanske gå på en bilutställning eller ägna sig åt fotboll istället. Det är ju nite så att de tar folk ifrån banåka utan kanske mer att de introducerar folk för biltävling och sedan spiller några över till banåka när man blir mer "avancerad". Då är hysterin för fotbolls och annan linementsport betyligt värre och nåt jag är betydligt tröttare på. Snart sagt varenda skitserie sänds ju på TV:n och när F1-kvaloch tom lopp utgör för att visa en repris på en tysk bundesligamatch blir jag heltrött.

Vad det gäller svårigheter så finns det väl inte direkt något i dragracingkörning som du inte gör när du åker på bana, även om växlandet och starten är lite mer avgörande, så nog tusan är det ett större steg att köra på bana. Jag har visserligen inte testat strippen med bil, men kört 201 m med min gamla vässade GSX 1100 och den gick ganska bra. Kommer inte ihåg några tider, men den gjorde 0-100 på ca 2.5 s, så helt lätt var det kanske inte att starta och växla, samt parera sladdar och hjullyft, men betydligt enklare än att köra på bana i varje fall. En svårighet var faktiskt att ibland få fram foten till växelspaken i tid. Jag brukade starta med högerfoten på bakre fotpinnen och vänsterfoten i marken p.g.a. det var lättare att hålla sig kvar på hojen då. Man har ju inget säte som håller emot bakåt utan måste klämma åt med benen. Jag växlade till tvåan i ca 90 och dit tog det ca 2 s, visserligen ganska lång tid för att förflytta foten ifrån marken till fotpinnen men dels var det lite jobbigt p.g.a. accet och framförallt kunde man inte rycka upp foten om man inte ville trilla av, utan fick ta det lite försiktigt. Dessutom vinglade det ganska bra i starten ibland, så foten/benet behövdes för balansens skull också. Men efter några övningar var jag kanske några få % ifrån de bästa förarmässigt, om man inte missade, och det klarade nog de flesta som provade. Så nära Ekblom och de andra är knappast någon efter nåt dussintal varv på bana. Det tror jag är en bidragande anledning till att folk gillar att prova på dragracing. Det är lättare som nybörjare att testa längdskidåkning än backhoppning, även om det inte är helt lätt...

#24, #64, #88
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Det är lättare som nybörjare att testa längdskidåkning än backhoppning, även om det inte är helt lätt...

otroligt bra liknelse! thumbs up

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

AndersY skrev:
....Det är ju nite så att de tar folk ifrån banåka utan kanske mer att de introducerar folk för biltävling och sedan spiller några över till banåka när man blir mer "avancerad".

Håller VERKLIGEN med!

Men jag har ändå svårt att förstå de stora publisiffrorna 5000 till stripp - 0000 till banköra. För det är ju klart underhållande att stå vid TV-krönet på kullen o kolla hur pilligt vissa får det efter krönet

Till Bilsports En dag på räserbanan är publiksiffrorna riktigt riktigt bra. Det är också lite konstigt jmfrt med noll publik annars både vid banträffar, långlopp och sportvagnsserier av olika slag.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Men att vi är en liten liten minoritet är ju ABSOLUT ingen nyhet...

Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag tycker dragracing är skitballt.

Men, jag tycker mest om maskinerna. Det spelar ingen roll om det är en TF dragster med 4000hk eller en honda med 120hk - man kan hitta "beauty" i alla maskiner. Förvisso är det ju ballare med mullret från en TF, men även en målrintiktat byggd Honda (typ lättad med bur och plastrutor) kan få mitt hjärta att slå. Det jag tycker är trist är standard-bilar eftersom för mig är tjusningen med dragracing tekniken.

Tjusningen med banracing är däremot inte tekniken, det är föraren. Att få en snabb bil att gå med låg tid genom en konbana är inte så svårt, att få en slö bil att gå fort är en helt annan sak - och det är bakom ratten den stora skillnaden sitter.

olika saker men jag gillar båda, dock utövar jag inte den ena p.g.a. att jag inte känner att jag överenstämmer personligt med den stora massan av utövarna. Man söker sig ju till likasinnade dårar som en själv

Allmänt banåkaforum
Allvarligt trött på denna rakt-fram-hysteri!
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (7289 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande