| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Luftfiltertest
|
5133 besök totalt |
|
Luftfiltertest
Hittade ett filtertest på en site. http://www.duramax-diesel.com:80/spi Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
|
||||
|
Re:
Beror väll på hur man ser det... ska man flöda över 350cfm så blir det ganska stora skilnader i motstånd mellan ett AC och ett KN Det man kan se är väll att det inte finns något fillter som har både bra filtrering och lågt motstånd. Dvs det funkar som logiken säger, inget motstånd -> inget filter _________________ Örjan Karlsson Moby Dick R32 GT-R -93 KTM 1290 R -16 |
||||
|
Slutsatsen är väl snarare att man skall sätta dit ett lagom stort filter för flödet man söker. Vill man ha bra filtrering så tar man ett pappersfilter.
Notera att staplarna är "lätt" trimmade med, dom börjar ju inte på noll direkt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Det var ju en tid då man åkte utan filter, dessutom på grusvägar. Men självklart skall man ha ett filter på motorn om bilen skall gå 30000mil eller nått. Så ett bra pappfilter på bruksbilen gäller.
Jag vet inte om de bästa filtreringsgraden spelar någon roll på en banbil, men ett KN filter ser ju i alla fall till att inte muttrar o annat skräp från ett besök i grusfällan eller räcket åker in i motorn. Sådana saker är ju en uppenbar fara för motorn. Sedan har vi ju FLAMM risken också, en o annan bil har ju satt eld på sig själv på banan, hur fint det än ser ut med 8 trattar öppet. Det är i alla fall spännande att se lite fakta om det man köper, det kommer liksom inte fram i reklamen. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Stort pappersfilter? om man har plats alltså... Som Göran skriver. På bana är det väl inte så mycket fint damm som kommer flygande. Sen är kanske inte motorn tänkt att hålla 30,000 mil heller. Jag har alltid brukat billiga konfilter eller pappfilter. Kanske man ska sluta använda pappfilter på rejsbilen? Aldrig tänkt på att man kan få filtret att brinna...
|
||||
|
Re:
Jag har sett skumfilter typ pipercross brinna. Tygfilter brinner nog det också, om dom vill. Kanske skulle testa att elda lite tyg med filterolja och se vad som händer.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
|
||||
|
Re:
1. Det är mest det där med 30000mil jag tänker på, dammiga vårvägar mm. 2. En brasa jag mest tänker på var en gt40 på Mantorp med 4 IDA där det baktände och satte eld på bakluckan. Den hade inga filter alls. Men det händer ju nu å då med IDA, av egen erfarenhet. Sedan har vi exempel med båtmotorer som har sk flamdämpare som ser ut som en plåtburk med nät, och visar att någon typ av baktändnings hinder behövs. Så det var nog mera att man behöver ett filter av något slag, och helst ett som INTE brinner så lätt. Någon form av avkärmande luftburk till exempel. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Edit: Sauber 2005: http://www.formula1.com/news/technic |
||||
|
Re:
Jag kommer på saker efter hand. Vi får inte glömma att luftfilter diffuserar luften så att den kan strömma jämnare till tratten. Det kan ju vara rätt blåsigt runt motorn. Så man kan ju få en liten vinst med filter effektmässigt sett och inte bara förlutsiffror från restriktion. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Bilden på Saubern visar ju filtermateriel hela vägen till trattarna. |
||||
|
Intressant... :shifty2:
Att "sportluftfilter" är tvivelaktiga har ju varit på tapeten ungefär lika länge som dom funnits. Har ju sett många praktexempel på filtermontage där man utan att behöva vara kärnfysiker med annan del än arlset och en krita kan räkna ut att om man monterar filtret, kompis med grenröret så blir effekten den motsatta än vad byggherren troligen önskade. För att vinna på sitt "superflow-superduper-openair-performance-jaddajadda"-filter så kan man ju börja med att leda fram sval luft och om möjligt skyla det lite från strålningsvärme osv. Som Göran säger så är ju de flesta filter säkert jättebra till att skydda mot att de värsta bultskallarna inte far in i insuget vid valfri aktivitet som kan orsaka sådant. Dock skall man nog inte förlita sig på dessa herrejösses-produkter för ockerpengar, när det gäller att finfiltrera luften som dyrgripen skall förvalta. om man kikar på en sk. filterbox som sitter som standard i de flesta bilarna så har ju den en och annan vinkel och "fälla" innan luften når exempelvis LMM:en, det där är nog inte så för att det är roligt eller för att det skall kosta pengar, utan för att det har en förbannat bra funktion. Brandrisken eller att en bil idag överhuvudtaget kanske fattar eld för att det skjuter bakut och tänder filtermaterialet kan ju leda till att tillverkaren måste återkalla 60.000 bilar!!!
Det är nog trots allt mest mos för pengarna att köra med ett lite öppnare filter i originallådan. Kanske vinner man på det i längden.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Jag skulle nog vilja påstå att det oftast är just orginalluftburk som snor effekt. Alla dessa fällor sitter i regel före filtret och gör inget annat än dämpar ljudet som jag förstår.
Suzuki Hayabusa ska vad jag läst ha ha ett "helt gäng" hästar att hämta i just luftburken pga dess ljuddämpning. Tror nog oxå att dessa pappersfilter är det bästa på sikt, men man ska tänka på att 2-taktare i regel har skumfilter orginal. 2-taktaren drar dessutom ner luften i vevhuset först. Har haft en Suzuki RGV 250 en gång i tiden och där fanns ett trimkit från Suzuki där man bla skulle ta hål i luftburken för att få in mer luft samt att den luften skulle ledas fram från kåpan för att vara kall. |
||||
|
Re:
Bara en kommentar. Jag kan i princip hälla bort grus från mitt luftfilter på GTVn efter varje race. Total körtid runt 1 timme varje gång. Intag bakom grillen till en 5" slang bak till en filterbox vid förgasarna. Kan vara värt att notera i sammanhanget tycker jag. Personligen skulle jag aldrig köra utan filter. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Det stämmer att det framförallt är formen på orginal luftfilterburk som snor effekt. Tryckfallet genom själva filtret är minimalt i jämförelse. Så att man inte har något att hämta på ett sportluftfilter i orginalburken är ingen nyhet. Det enda som händer är att man får ett filter som renar sämre till en högre kostnad som iofs är tvättbart. om man däremot kastar orginalburken och placerar ett konfilter på ett ställe där det är väl avskärmat ifrån luften i motorrummet så har man goda möjligheter att tjäna lite effekt och få ett trevligare motorljud. Att filtret renar lite sämre är knappast ett problem på en banbil som går begränsat antal mil per år. Har kört med konfilter på bruksbilen i ett antal år utan problem med LMM eller slitage. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Nån som har koll på om det blir skillnad när man som dom flesta som har kornfilter gör. Ordnar en adapter i form av ett rör som fästes på llm & i andra änden röret skruvas filtret fast.
Detta gör att volymen bakom filtret blir liten när man trampar fullt på gasen & måste dra allt genom filtret direkt. Andra varianten är ett rör från lmm som mynnar ut i en stor box i forma av en tratt,eller att lmm monteras direkt i filterboxen som många bilar har där filtret är monterat i ena sidan på boxen. Natuligtvis gäller det för båda ovanstående varianterna att de är avskärmade från motorrummet & suger friskluft Blir det nån praktisk skillnad på gasresponsen att ha en viss mängd "redan filtererad luft " att tillgå.
Fast detta kanske är av ringa betydelse med tanke på hur många liter luft en motor pumpar per sec. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Min 2 liters snurra vill ha 150 liter luft i sekunden vid maxvarv så det är väl tveksamt om den där extra litern efter filtret gör något. |
||||
|
Re:
Börjar vi snacka tvåtaktshojar ska väl det nämnas att kolvbyte sker vid betydligt kortare intervall än de flesta här är beredda på. På räjshojen är det cirkus 4 timmar mellan kolvbyten. Det spelar ingen som helst roll om lite damm följer med, eller lite sandkorn förkortar livslängden då kolven byts väldigt mycket tidigare ändå. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Eller så behåller man originalburken samt originalfilter men försiktigt modifierar utgången till motor med en fin tratt etc. Förhållandevis låg ljudnivå och inga av de negativa effekter som kebab(kon)filter ofta ger. 99% av konfiltren är väldigt dåliga i övergång mellan 'basplatta' och rör och passar bäst i hyllorna hos tillverkare och återförsäljare. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Luftfiltertest
|
5133 besök totalt |