| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Brandsläckningssystem till banbilen vilka finns det?
|
4589 besök totalt |
|
Funderat på om man skulle kosta på sig nån form av släckningssystem till bilen typ som sitter i riktiga race/rally bilar.. Kan ju vara trevligt att ha om olyckan skulle vara framme när man lägger ner all tid o pengar i bilen..
Vilka leverantörer finns det? Finns det nått system för rimliga pengar? Ös på med länkar gärna med priser.. Samt tips o ide'r _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
Re: Brandsläckningssystem till banbilen vilka finns det?
http://rallyimport.se/bilen/slackare Inte så dyrt som man först tror. Men, det är ett komplement till brandsläckare tycker jag. Vi har ett från http://fogmaker.se/ vet inte pris dock. _________________ Daniel Steiner |
||
|
Står att OMP innehåller ECo LIFE an aqueous film forming foam ? nån som vet vad det betyder på svenska..
Läser att Fogmaker innehåller vatten det låter ju trevligt så man slipper sanera hela bilen... Skickar dom ett mail om pris förfrågan.. _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
Fått svar på Fogmaker:
Den vanligaste släckaren på 4Liter har mek/el aktivering, 4dysor i motorn och två i cockpit. Komplett kit med cu rör alt 6 mm stålrör kostar ca 9000 + moms. = typ 2-3dubbla priset mot OMP.. Nån som vet av nått mer fabrikat? _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
Vilken gas de använder vet jag inte (Halonersättare) men här är ett system till som inte är pulver:
http://www.lifeline-fire.co.uk/firee Pulver är billigt och effektivt men sanering är ingen höjdare alls. Fastmonterade system kan ju utlösas av misstag och då är det lite roligare om det bara kostar återfyllning. |
||
|
Re:
DuPonts FE36 http://www.hurricanerelief.dupont.co _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Re:
Det betyder att släckaren använder ett vattenbaserat filmformande skum. Till skillnad från vanligt skum innehåller filmbildande skum flourtensider, vilket skapar en tunn vattenfilm mellan skummet och vätskan som skummet flyter på. Det ger 3 fördelar: skummet flyter ut lättare, filmen minskar skummets avdunstning, filmen minskar inverkan av skador i skumtäcket. Värt att tänka på är att vanligt skum löses upp av alkohol, så kör man på etanol måste man ha ett alkoholresistent skum. Efter att ha spenderat två dagar på räddningstjänstens övningsfält med rökdykning, skumsläckning samt handsläckare med Co2 och pulver, konstaterar jag att pulver är alldeles otroligt effektivt. I en övning hade vi ett stort dieselfat (dia 1,5m) som brann inne i en 20-fots container. Bara genom att öppna dörren en springa i motsatt ända av branden och fyra av en 6-kilos pulversläckare släcktes branden. Pulver är inte roligt att sanera, jag vet för jag har varit med och sanerat en formelbil som blev ordentligt pulvrad, men jag skulle alla gånger välja pulver framför skum i en bil. _________________ Jakob Alander |
||
|
Pulver kan man ha som SISTA utväg alltså en lös brandsläckare... inte fan monterar man ett helt släcknings system med munstycken överallt i bilen och har det kopplat till en pulver släckare...
_________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
Re:
Det där verkade VÄLDIGT intressant då det är en GAS som inte lämnar nått spår efter sig, synd att dom inte har nån återförsäljare i Sverige.. >
Finns dock i Danmark. http://www.brunohansen-msport.dk/?ID _________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
Hej!
Fogmaker släcker med vattendimma, jag tror inte att dom alltid har skum i enligt dom själva utan någon slags vattenblandning med tillsats som inte fryser. Detta släcksystem finns på Biogasbussarna i Stockholm och är effektivt (det är provat på brinnande olja) Martin jag tror att jag ev kan hjälpa dig med ett system. /Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||
|
I Fogmaker systemen är det huvudsakligen vatten sen är det salt som frostskydd samt även en tillsats till som gör vattnet effektivare släckmässigt (filmbildare som gör vattnet lite "kletigt") och detta är ganska starkt så man ska inte luras och tro att det bara är vatten det är det inte utan det är lite aggresivt däremot är det lätt sanerat då allt är vattenlösligt så man kan spola av det efteråt däremot om man inte gör det så fräter saltet och tillsatsen en hel del... pulver däremot sabbar allt som aset jag vet inte hur dom andra innehållen är men jag kan tänka mig att alla har någon baksida effektivitetsmässigt eller saneringsmässigt...
Har jobbat som montör av Fogmakersystemen.... Mvh: _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
om det börjar brinna under motorhuven så är det ju onödigt att spruta även i kupe'n, kan man då bygga så det är olika slingor en för kupe'n och en för motorn och välja vilken som ska utlösas i från en o samma behållare eller blir det till att ha 2 helt separata system då?
_________________ Martin Ehrsson RS8
||
|
Det är uppbyggt som så att när det löser ut så släpper ventilen som sitter på behållaren ut trycket i rörsytemet som består av stål eller koppar rör på detta systemet sitter på lämpliga ställen Dysor (munstycken) där vattendimman kommer börja spruta ur detta betyder ju alltså att hela rörsystemet fylls på en gång däremot skulle du ju teoretiskt kunna sätta en mekanisk kran på systemet som stänger av dysorna inne i bilen..... men det är nog inte lämpligt att fibbla med den om olyckan är framme......
Men vad är det som du är orolig över inuti bilen...... kabelbrand? ledningar genom bilen? Säkra ALLA kablar så är kabel brandsproblematiken borta var riktigt noga med lednigar och ha koll på dom så att ingen som helst mekanisk nötning föreligger så borde man vara ganska säker.... Ute i motorrummet är ju svårt eller rent av omöjligt att ta bort brandriskerna..... stake genom blocket olja på grenrör.....japp brasa om det vill sig illa sen finns det givetvis massor med andra risker där..... Själv som gammal montör av sprinklersystemen och banbil i klassen 200.000 :- i bara delar och tusentalstimmar så har man inget skydd alls men man funderade faktiskt lite på det men nja.... lite dumt kanske.... Hoppas du blir lite klokare annars får du fråga igen om det är nåt... Mvh: _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
Inte orolig över nått innuti bilen utan orolig för motor brand och då vill man ju dra igång släckaren bara där och inte även där man sitter... MEN man vill ju även ha möjlighet att släcka i bilen ifall en rejäl olycka skulle vara framme och man sitter fast där...
Så man skulle ju vilja ha detta till motorrummet: http://www.brunohansen-msport.dk/?ID För kallt vatten på HET turbo/grenrör osv e inge kul.. Sen ett mindre fogmaker system till kupen.. _________________ Martin Ehrsson RS8
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4589 besök totalt |