|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
Trådstartare

27 Nov 2007 23:31
Senast ändrad av t16, 03 Dec 2007 22:09, ändrad totalt 1 gång
_________________ Dennis Mollberg
|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
Trådstartare

27 Nov 2007 23:33
om jag förstått rätt så går rollcenter bak i linje mellan främre infästning och centrum på watten men mest på watten för att axeln är närmast den.
_________________ Dennis Mollberg
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

30 Nov 2007 14:10
1. Det saknas ett mått: Vinkelräta avståndet mellan hjulaxeln och deDion-bussningen.
2. Dubbelkolla deDion-bussningshöjden (jag har mätt den till något helt annat).
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055

30 Nov 2007 14:40
Re:
ice skrev: | 1. Det saknas ett mått: Vinkelräta avståndet mellan hjulaxeln och deDion-bussningen.
2. Dubbelkolla deDion-bussningshöjden (jag har mätt den till något helt annat). |
2. Beror ju givetvis på hur hög bil man har.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
Trådstartare

01 Dec 2007 09:07
Det kan oxå bero på hur ojämnt garagegolv man har
Mitt ser dock vettigt ut men jag kan dubbelkolla.
Eftersom både dedionbussningshöjden och axelhöjden står så får man ju fram skillnaden däremellan men jag ska kolla måtten igen när jag åker ut idag.
mvh
_________________ Dennis Mollberg
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

01 Dec 2007 16:01
Re:
MaZ skrev: | ice skrev: | 1. Det saknas ett mått: Vinkelräta avståndet mellan hjulaxeln och deDion-bussningen.
2. Dubbelkolla deDion-bussningshöjden (jag har mätt den till något helt annat). |
2. Beror ju givetvis på hur hög bil man har. |
I t16:s andra 116-tråd; 'står det: "markfrigång 50mm".
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
Trådstartare

01 Dec 2007 19:35
Japp, dock siktar jag mer på 60mm nu och har räknat framvagnen på det.
Tyvärr så hann jag inte mäta om bakvagnen idag.
_________________ Dennis Mollberg
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055

01 Dec 2007 19:58
Re:
ice skrev: | MaZ skrev: | ice skrev: | 1. Det saknas ett mått: Vinkelräta avståndet mellan hjulaxeln och deDion-bussningen.
2. Dubbelkolla deDion-bussningshöjden (jag har mätt den till något helt annat). |
2. Beror ju givetvis på hur hög bil man har. |
I t16:s andra 116-tråd; 'står det: "markfrigång 50mm". |
Ja då låter det som en rejäl felmätning.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
Trådstartare

03 Dec 2007 22:17
Nu har jag uppdaterat måtten, jag hade bilen på pallbockar och satte sedan hjulupphängningen på balkar för att ha något att mäta efter och måste ha mätt på fel sida av balkarna
om man tittar på måtten så ser man att wattlänken nästan pekar uppåt men jag har ritat på detta sättet för att det ska vara mer överskådligt.
Att kraften går "uppåt" in i axeln känns inte rätt men jag är inget geni i chassiteknik heller.
Angående markfrigången har jag räknat avgassystemet som lägsta punkt.
mvh
_________________ Dennis Mollberg
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

04 Dec 2007 16:29
Med risk för att vara tjatig:
1. Att deDion-bussningen ligger 120 mm under Watt-länken; 'skapar en massa Anti Roll Steer.
2. Att deDion-bussningen ligger 135 mm under hjulaxeln; 'skapar en massa Lift.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181

04 Dec 2007 17:38
Tjatig JA.
förklara "en massa anti roll steer"
, så är du snäll
_________________ Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

04 Dec 2007 17:52
Re:
Grendel skrev: | Tjatig JA.
förklara "en massa anti roll steer"
, så är du snäll |
om deDion-bussningen ligger under rollaxeln; 'kommer den att röra sig innåt då bilen rollar.
Denna rörelse; 'gör att även bakhjulen svänger innåt.
Jättebra när man skall byta körfält på motorvägen.
Jättedåligt när man skall ta sig runt hårnålen på Mantorp.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181

04 Dec 2007 18:32
Det viste jag ju men kan du definiera "en massa".
Hur många grader "roll steer" får vi vid max kurvtagning (ca 2 grader roll)?
_________________ Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
Trådstartare

04 Dec 2007 19:41
Re:
ice skrev: | Grendel skrev: | Tjatig JA.
förklara "en massa anti roll steer"
, så är du snäll |
om deDion-bussningen ligger under rollaxeln; 'kommer den att röra sig innåt då bilen rollar.
Denna rörelse; 'gör att även bakhjulen svänger innåt.
Jättebra när man skall byta körfält på motorvägen.
Jättedåligt när man skall ta sig runt hårnålen på Mantorp. |
Där fattar jag vad som ger antirollsteer!
Det var det jag var ute efter, hur det uppkommer inte att det förekommer.
Nu fattar jag oxå varför man vill ha dedionfästet längre upp.
om man har en hävarm på 120mm mellan dedionfästet och wattfästet och rollar 2gr så antar jag att det blir:
2tan*120=4.2
Dvs. 4.2mm förflyttning i sidled för det främre fästet.
Låt oss säga att avståndet från hjulaxeln till dedionfästet är ca. 750mm så blir det:
0.32tan*750=4,2 Dvs. 4,2mm förflyttning ger 0,32 graders styrning av hjulen.
!Jag kan ha räknat helt fel då jag är kass på matte)
Jag siktar på att kränga närmare 1.5gr i roll snarare än 2gr så frågan är om det är värt att sänka rollcentrat vilket gör att man får gå på med kraftigare krängare och fjädrar ?
_________________ Dennis Mollberg
|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
Trådstartare

04 Dec 2007 20:07
Detta gör att vi kommer in på lift!
Min tanke om lift i roll, jag vet inte om det är detta Ice menar eller om han menar lift vid broms men jag har tänkt så här:
Bilens fjädrade vikt läggs över på fjädern men centrifugalkraften i sidled tas upp av wattlänken och dedionleden men mestadels wattlänken som sitter närmast hjulaxeln.
Eftersom wattlänkets infästning i dedionen nu är så högt att armarna pekar uppåt så pressar vänster länk dedionen uppåt och skapar lyft medan höger tvärtom drar ner axeln.
om man höjer bilen eller flyttar ner wattlänksinfästningen så blir det tvärtom, betyder det att krafterna tar ut varann eller är det en ide att flytta upp länkarnas infästning i karossen?
Att behålla wattlänkets infästning i dedionen hög gör ju att vi får mindre roll så det kanske är ide att behålla där den är?
_________________ Dennis Mollberg
|
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181

04 Dec 2007 20:45
Verkligen roligt att se när även andra är tillräckligt galna för att försöka förstå vad som egentligen gör vad i hjulupphängningen.
För att göra din prima beräkning ännu noggrannare så skall du minnas att rollaxelns höjd inte är på 270 mm höjd vid dedion bussningen då axeln lutar starkt framåt.
_________________ Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
Trådstartare

04 Dec 2007 21:40
Citat: | Verkligen roligt att se när även andra är tillräckligt galna för att försöka förstå vad som egentligen gör vad i hjulupphängningen. |
Jag hoppas väl att jag lär mig lite mer iallafall!
Citat: | För att göra din prima beräkning ännu noggrannare så skall du minnas att rollaxelns höjd inte är på 270 mm höjd vid dedion bussningen då axeln lutar starkt framåt |
Sant men då watten är närmast så bör den till största delen bestämma rollcentumet bak?
_________________ Dennis Mollberg
|
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158

05 Dec 2007 08:00
Dedionbussningen är den som håller up växellådan i golvet.
Det som kallas dedionbussning här är väl den i prOpellern? Dedion har inget med bakaxelns utformning att göra, det är att den är separerad från växellåda/slutväxel.
Hur vore det att kapa bort "framre triangeln" och ersätta med två längsgående stag vilka man kan höjdbestämma själv?
_________________ Erik Anterow
E36
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055

05 Dec 2007 08:12
Det som normalt referaras till när man säger deDion bussning är den som ligger längst fram i triangeln under kopplingsmedbringaren. Växellådsfästet bak är ofattbart ointressant i sammanhanget.
PrOpellerbussningen brukar kallas just prOpellerbussningen eller stora bussningen i wattlänken.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
Trådstartare

05 Dec 2007 10:18
Citat: | Hur vore det att kapa bort "framre triangeln" och ersätta med två längsgående stag vilka man kan höjdbestämma själv? |
Hur t'änker du då?
Måste man inte ha tre eller fyra bärarmar då så att den hålls uppåt och nedåt vid acc och broms?
_________________ Dennis Mollberg
|
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158

05 Dec 2007 13:52
om man beställer en didion bussning hos alfa så får man växellådsbussningen( dedionbussningen). En dedion bil kan även ha axeln fäst i bladfjädrar och panhardstag. Nog om det...
Vad jag tänkte om bakaxeln var att kapabort rören som går till vad ni kallar dedionbussningen, ersätt dessa med en längsgåendelänk på varje sida med t ex ett länkhuvud ivarje ända. Eftersom man gör egna infästningar till dessa så kan man höjdbestämma själv.
_________________ Erik Anterow
E36
|
|