| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kullager istället för länkarmsbussningar?
|
4537 besök totalt |
|
Någon som provat, tanken är altså att istället för dom lila bling-grejer som sitter där nu montera kullager i lagom storlek. Viss modifiering för o få rätt passning kanske behövs men annars borde det va en ganska enkel modifiering. Länkarmen
Bakre bussningen
Främre bussningen
Går det kanske rent av åt koniska rulllager från varsin sida i hålen där bussningarna är ditpressade idag? Eller räcker det med vanliga kullager/rullager? Eller är hela iden åt skogen? _________________ Fredrik Yman Fuskar ihop en 9000 Talladega -89 |
|
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
|
Jaguar hade kullager i sin bakvagn original, men dessa brukar bytas mot klassiska bussningar pga ojämnt slitage.
om du känner dig sugen på extrajobb - svarva egna bussningar i delrin eller lämpligt material. Dessutom tvivlar jag på att biltillverkare har den precisionen att infästningarna hamnar 100% axiellt med varandra. Det räcker med någon tiondels grad för att lagret ska nötas ut "ganska" snabbt, så om nåogt är aktuellt bör det nog vara kul/rullager som kan klara ev. vinkelförändring, tex sfäriska lager. |
|
Har funderat på ledlager, får nog bli det. Ska ju ändå ha till topplagringen. Får ta o mecka loss grejorna imorrn o mäta lite då. Beställer nog från Sverull eller har ni något bättre förslag?
_________________ Fredrik Yman Fuskar ihop en 9000 Talladega -89 |
|
Satsa på ordentliga prylar som inte börjar glappa efter en halv säsong och bygg med tätningar så du inte får in en massa skit i dem - de sitter ju "ganska" utsatt!
http://www.mecmove.se/rodobal/mte.as Dyra, men på pappret ser de ut att vara ett bra val. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
|
Mercedes har en originalbussning som funkar som ledlager, inkl gummitätningar. Lite klumpig (ytterdiam 40mm), men håller garanterat längre än ledlager.
210 spänn För M14skruv
översta 0 mil understa 11000 mil och utsatt för slägga samt muterknackare, därav skadade tätningar. |
|
BMW's bussningar kostar ungefär samma men är för M12 bult. Nyare SAAB har liknande då dom har kopierat bakvagnen, också för M12.
Nackdelen med dessa är att dom inte är gjorda för så stor belastning då lagerytan i bussningen är gjord i plast. På SAAB'arna brukar alla bussningar vara totalslut efter 4-5000 mil. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
|
Tack för alla tipsen. Får se vad som passar bäst när jag mätt lite. Ska ta o slänga upp en projekttråd också eftersom jag är väl medveten om att det egentligen krävs för att ställa frågor om bilen.
MVH Fredrik _________________ Fredrik Yman Fuskar ihop en 9000 Talladega -89 |
|
Har meckat loss länkarmarna nu och funderat lite.
Den främre bussningen, den avlånga saken med en axel igenom är ju på tok för avlång för att kunna ersättas med ett ledlager om man ska ha samma axeldiameter igenom. Nu har jag glömt lappen med måtten i garaget men ungefär halva längden på bussningen går väl att få till med ett ledlager. Hur mycket skulle det påverka belastningen i själva hylsan i länkarmen? Länkarmen är tillverkad av nån pressad plåt som är ihopsvetsad.
Kanske skulle man kasta hela iden med ledlager och svarva fram bussningar i delrin eller nåt istället. Det är framförallt den bakre bussningen som ställer till det då den är ganska stor så även med PU-bussning rör det sej endel i den vid gas/broms, med original gummibussningar och lite trim under huven är en 9000 som en orm på vägen vid acc. Ska knäppa lite bilder o lägga upp mått på sakerna senare ikväll. _________________ Fredrik Yman Fuskar ihop en 9000 Talladega -89 |
|
Nu har jag tagit lite bilder och har måtten framför mej.
Bakre bussningen med hållare;
Gjuten i aluminium innerdia 50mm längd (hålet) 31mm godstjocklek 7-8mm tappdiameter på länkarm 19mm tappens längd 48mm gänga M12 bussningens längd 48mm Kommer en hållare med samma mått tilverkad i SS4212 (vanlig j*vla aluminium) var för klen för ledlager, känns som det borde bli större påfrestningar än med gummi/PU-bussning. Främre bussningen;
Hylsan på bärarmens innerdia 31mm hylsans längd 50mm - fas 3mmx45 i varje ände = 44mm axelns dia 18mm cc skruvhål 105mm skruv M10. Känns som det blir trångt att få i ett ledlager? Har lite fler bilder på konstruktionen under http://www.yman.se/bilddump/talladeg _________________ Fredrik Yman Fuskar ihop en 9000 Talladega -89 |
|
Råkade snubbla över en stump POM (delrin) så jag kunde inte motstå frestelsen att prova. Främre bussningarna klara. Dom bakre svarvar jag fram inatt samt en ny genomgående axel till dom främre.
_________________ Fredrik Yman Fuskar ihop en 9000 Talladega -89 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
4537 besök totalt |