| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skall jag köpa bromskitt från Porsche?
|
5674 besök totalt |
|
Jag har hittat på nätet en firma från England, awesome-gti.co.uk, som tydligen säljer ett Porsche bromskitt som ska passa till min bil (Skoda octavia RS). Kittet inkluderar: 6 piston Monobloc Porsche calipers OEM Porsche pad hardware Hawk brake pads- high performance street compound ECS Dot approved stainless-steel brake lines ECS Custom caliper mounting hardware ECS Lightweight 352*30mm 2 piece directional rotor Priset för kittet omvandlat i svenska kr blir 19 600:- inkl. moms exkl. frakt. Är detta kitt prisvärt jämnfört med priser i Sverige, eller ska jag satsa på nåt annat bromskitt? För att kittet ska passa på bilen behöver jag montera 12mm spacers. Det blev väl inte så jätte bra skrivet men vore tacksam för råd. |
||||
|
|
||||
|
Re:
Näe det är jag fullt medveten om. Självklart tänker jag inhandla racebelägg till detta kitt, men frågan kvarstår är det prisvärt? Rickard, du håller ju på med Porschar, kan inte du få fram något roligt pris på ett sådant här kitt? |
||||
|
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Väger dom väldigt mycket?? Det vill jag juh inte. Är det skivorna eller oken du syftar på?
Är det bättre att inhandla stop-tech med mindre skivor då? I dag har jag orginal 300mm skivor monterade med orginalok, Pagid RS 4-2 belägg, fungerar ganska bra men jag vill ha riktigt bra nyp i bromsarna då bilen är moddad till ca 300hk och mer skall det bli. |
||||
|
Snacka med Stacke på PEAN om bra belägg och se till att du har bra kylning, så kommer det räcka mkt långt.
Jag skulle definitivt vänta med att uppgradera stl tills jag prövat med andra belägg, vätska och kylkanaler till skivorna. Dessa mods brukar räcka VÄLDIGT långt. Min gissning är att du kommer torska minst 20kg totalt på att byta till 350mm-skivor och 6-kolvsok. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Tusen tack för den informationen, spar juh en massa pengar. |
||||
|
För att lägga pengarna på rätt saker om man är ute efter att få "bättre bromsar" & inte bara
vill fylla ut fälgarna så mycket det går
Så är ju frågan vad är problemet ? Bromsar det för lite eller blir dom för varma?? Att bromsarna tar för dåligt om man har riktiga belägg är nog rätt ovanligt på en modern bil. Som exempel kan nämnas att jag har små 260*22 mm skivor & med riktiga belägg är det inget problem att låsa hjulen i höga farter. om problemet är att dom mattas så är de 4 första åtgärderna. 1: riktig & fräch bromsvätska. 2: Rätt bromsteknik.bromsteknik,bromsteknik detta kan inte nog betonas. 3: Riktig kylning. 4: Riktiga belägg Detta är billiga åtgätder som i de flesta fall ger mycket bra resultat per investerad krona. Bilen det handlar om har ju inte direkt några plutte skivor Fram(312*25) & Bak(286*12) väger inte 2 ton heller så detta borde räcka yppeligt. Sen finns det ju som sagt en massa anledningar till varför man vill sätta jätteskivor & monsterok på en bil Dom har många gånger inte med prestanda att göra
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
om jag skulle sortera ovanstående i prioritetsordning; 'skulle det bli: 4, 1, 3. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Michael och Igino, bromsarna tar inte dåligt dom tar bra men inte det där riktiga nypet jag vill ha. Kylning av bromsarna skall åtgärdas i vinter.
Bilen är som sagt moddad till ca 300hk och i vinter väntar turbobyte, större intercooler, effektivare högtrycksbränslepump samt större spridare, om allt går som jag vill så ska jag kunna plocka ur ca 350hk. Hör till att jag dessutom skall montera diffbroms. Bilen har som standard 200hk och då är bromsarna anpassade för det, det som oroar mig är om det räcker med dom bromsarna eller om jag ska uppgradera.? Sen får jag inte sticka under stolen med att jag tycker det är ganska läckert med lite värre(racing) bromsar. Men självklart är jag mycket tacksam för råden jag får av Er. |
||||
|
Re:
Byt oken till lämpliga fler (4/6)kolvsok, ger normalt bättre känsla och möjlighet att ligga precis på låsningsgränsen oavsett väglag. Kör vidare med nuvarande storlek på skivor. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Nypet i bromsarna är det väl i första hand ett bra belägg som alstrar. annars finns det ett par saker att titta på. 1 Luft i systemet ibland kan det vara ett att få ur all luft.
2 Har du riktiga bromsslangar 3 slitza skivorna för att få ut alla gaser som bildas när belägget upphettas 4 flex i oken ev byte till ett stabilare _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
En idé ska då vara att att slitsa orginaskivorna och sedan uppgradera oken till tex. STOPTECH 4-eller 6 kolvsok, montera stålomspunna bromsslangar och montera ordentlig kylning.
Självklart rejsbromsvätska och rejsbelägg. Jag har juh Pagid RS-4, räcker det eller ska jag investera i bättre?? |
||||
|
Re:
Det kan ju vara flex i torpedvägg/pedal också. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Större bromsar billigt kan ju annars va att köpa från R32/nya S3, dom är lite stöddigare och ventilerade även bak.
Vet att dessa passsar rakt på Golf V, så bör ju passa även octavia RS mk2. Han som jag vet har monterat det på Golf V köpte dom från en sidokrockad R32 från en skrot. Betalade 7000 för ok, skivor och belägg fram och bak. Blev stor skilnad enl honom. _________________ Emil Rehnfors |
||||
|
Upprepar mig själv med mantrat.
Ring Per Stacke på PEAN Sweden AB, så får du belägg med nyp och värmetålighet
och nej! Jag är inte köpt av honom. Däremot helt såld på hans produkter. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Dito!
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5674 besök totalt |