| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Frågor angående Tfsi
|
5204 besök totalt |
|
Frågor angående Tfsi
Tänkte höra om det är någon som vet om man kan byta spridare samt soppapump på en 2,0 Tfsi-motor med tanke på att det är fsi-teknik?. och är det någon som kan förklara FSI för mig, jag är inte så "haj" på detta?! |
||||||||||
|
Jag kan svårligen tänka mig att det går att byta spridare med tanke på vilket arbetsområde dessa har. Läst tex följande på Svenska Audis hemsida:
http://www.audi.se/audi/se/se2/new_c _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||||||
|
om det som står på audis hemsida stämmer, går det varken att byta spridare eller soppapump...
om soppatrycket ligger mellan 30-110bar borde följaktligen spridarna vara extremt små och pumpen extremt mustig, eller
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||||
|
Tack för svaren. Intressant läsning på audis sida.
Jag tänkte eventuellt byta turbo på min bil till en större (Audi S3:an kkk k04), idag sitter det en k03 i bilen. Motorn i S3:an är likadan som i min bil vad jag har förstått (2,0 Tfsi) och då är min fråga kommer spridarna och soppapumpen räcka till?
Jag tror mig veta att det sitter större spridare samt soppapump i S3:an men det kanske inte stämmer. |
||||||||||
|
Re:
Spridarna är högtrycksspridare som sitter i toppen och sprutar in bränslet direkt i förbränningsrummet. Går säkert att byta till S3:ans spridare om man mappar om men det är nog knappast värt det. I tanken sitter en vanlig eldriven soppapump som nog går att byta utan problem. Pumpen som ger det höga soppatrycker drivs normalt på ena kamaxeln på direktinsprutade bilar. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
|
Re:
Vad menar du, behövs det inte bytas spridare om jag vill få ut mer pulver genom uppgradering av turbo? Räcker det med att byta soppapump? Jag har i dagsläget bytt downpipe till 3" och installerat racekatt och sedan fullflödes 3" system och bytt till Neuspeed insugsrör med öppet KN- trattfilter samt ny Forge twincooler IC är beställd, till det så har jag mappat om och bänkat bilen till 295hk (orginal 200hk) men jag skulle vilja krama ur några hästar till, runt en 320-330hk. |
||||||||||
|
Re:
om du har den effekten så antar jag att du kör med en K04'a? I så fall är du en bit på väg... oettingers recept på 330hk: OETTINGER turbocharger (troligtvis en K04'a) Recalibration of the engine management - via Directport OETTINGER motorsport catalytic converte OETTINGER front- and main silencer OETTINGER rear silencer OETTINGER injector valve OETTINGER intercooler - enlarged Det verkar dock som om de inte byter soppapumpen... Här finns en uppgraderad pump samt lite info om hur de funkar: http://www.goapr.com/VW/products/fsi . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||
|
Re:
Tack Thomas för informationen.
|
||||||||||
|
Vad jag vet så är det bara dom tidiga 1,6FSI som kör med högtrycksinsprutningen.
Tror du har vanliga spridare på din kärra. Det som kan va lurigt med soppa pumpen är tt det inte sitter någon btr på fuelrailen. Soppapumpen styrs av ett bränsle styrdom som är monterat på locket över soppapumpen inne i bilen, det styrdonet styrs i sin tur av motorstyrdonet. Så soppapumpen snurrar olika fort beroende på hur mycket soppa motorn gör av med. Är inte 100% säker på detta då jag läst mig till det i självstudiehäften på jobbet. Kommer inte ihåg exakt hur allt hänger ihop. Kan va så att det bara är dom tidiga 1,6FSI motorerna som kör utan btr. Men det ser du ju lätt om du lyfter på motorkåpan. Då jag slutade skruva (på dagtid) på jobbet för ca 1,5år sen så tappar man en del... _________________ Emil Rehnfors |
||||||||||
|
Re:
ehh... va det inte det tråden handlade om att han ville byta till en K04?! |
||||||||||
|
Re:
Det stämmer, turbobyte är planerat men är osäker på vad jag måste byta övrigt för att det ska bli någon effekt samt att det ska hålla självklart. Jag har tittat på en högtryckssoppapump från APR och och vill veta om det sitter special spridare i motorn och om jag kan byta dessa. Är som sagt inte så kunnig på att skruva men en j-vel på att KÖRA!!!
|
||||||||||
|
Re:
Huvudsakliga frågan var om pump och spridare räckte... Roxnäs: om det verkligen är 295hk i motorn(så det inte är någon konstigt omräkning från hjul effekt) så kommer turbo bytet lösa sig själv inom ganska snar framtid... då den lilla K03'an körs med ett ordentligt övervarv... . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||
|
Re:
Hjuleffekt och hjuleffekt... bilen är körd på bromsbänk (Vtech dyno). Mäter en sådan hjul- eller motoreffekt.? Jag vet inte! Jag kommer att bromsa bilen på söndag för att se hur den reagerar på det nyinstallerade insugröret, jag kan ladda upp bromspapper på det om ni(Thomas) vill se. Jag är också skeptisk till att turbon(k03) kommer att hålla för mina vilda(för mig!!) planer. |
||||||||||
|
Det han menar är att den redan är såpass ansträngd nu att den kommer inte att hålla allt för bra...
Vtech mäter på hjulen och räknar sedan om till motor hästar _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||||
|
Re:
Samtliga FSI motorer har högtryckspump och högtrycksspridare vilka inte kan drivas med konventionella spridardrivare. Detta bränslesystem är ett måste om man ska kunna spruta in bränsle direkt i cylindern under kompressionstakten (vilket ju är vad FSI syftar på). Då tiden för insprutning är kort är också spridarna förhållandevis stora sett med konventionella mått. Hur stor kapacitet bränslesystemet behöver ha beror därmed inte bara på hur mycket bränsle motorn behöver, utan också hur lång tid som finns tillgängligt för insprutning. Insprutningsventiler och pumpar för direktinsprutning med högre kapacitet säljs av Bosch Motorsport, men det är dyra grejor av samma typ som Audi körde med i sina tävlingsbilar. Att välja spridare till en direktinsprutad motor är också mycket svårare än att välja spridare till en vanlig motor, ex. spridarbilden är mycket kritisk. Fel val gör att bränslet inte blandar sig som det ska och motorn kommer att gå dåligt och eventuellt också ta skada. |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Frågor angående Tfsi
|
5204 besök totalt |