Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1386 besök totalt |
Import
Hej, jag undrar ifall det är krångligt att handla delar ifrån England? Jag har nämligen hittat en stol i England som tydligen kostar under halva priset där jämfört med här. det är den här stolen: http://www.demon-tweeks.co.uk/catalo Ps. tror ni det ser dumt ut med två olika tillverkare på stolarna i bilen Ds. mvh Jimmy D. _________________ Jimmy Djerf. |
||
ok tack, då vet jag det där med momsen.
![]() det är alltid tråkigt när man råkar på kostnader som man inte räknat med > ![]() Vad kan frakten kosta? Det är inga andra avgifter som skatt och svensk moms som man måste betala? Hur gör man för att slippa momsen isåfall? ![]() Mvh Jimmy D. _________________ Jimmy Djerf. |
||
Som privatperson kan du inte slippa momsen, i alla fall inte lagligt, men du kan välja mellan att betala svensk moms (25%) eller brittisk moms (17,5%). Vad väljer du?
![]() Frakten verkar inte vara så dyr, har för mig att den förra året låg på runt 200 kr för så stora detaljer. Faktum är att det verkar vara billigare att skicka saker från UK till Sverige än från t ex Gbg till Sthlm! Mattias, du har ju årets katalog kan inte du kolla fraktpriset, det står i slutet av katalogen! Jag funderar på att ta hem en Momo Corse Start till min bil för att byta passagerarstolen. Fast egentligen borde jag spara pengarna och lägga dem på ett nytt insug.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Du säger till firman som säljer att du vill ha priset inklusive (brittisk) moms.
Vad som egentligen händer om man inte betalar brittisk moms vet jag inte. Skattemyndigheten måste ju få reda på det för att man ska åka dit. Frågan är om transportfirmorna är tvungna att redovisa eller? Någon som vet? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
om man köper ifrån ett annat EU-land så tror jag inte de får sälja en vara utan moms till en EU-boende utan att han uppger ett momsnummer. Däremot får de sälja till det egna landets moms om försäljningen till kundens land inte överstiger en viss summa. Jag har t.ex. för mig att brittiska Amazon blev tvungen att lägga på svensk moms på sina bokpriser. Men nåt sänt gör väl företaget inte förrän skattemyndigheten klagar.
Har du ett momsnummer kan du alltså klara dig om den svenska skattemyndigheten inte kollar med sin brittiske kollega vilka som skall ha betalt svensk moms. Det har varit ganska mycket momsfusk med varor ifr[n tyskland, så där är det visst många som åkt dit när de gjorde en razzia. Åker man dit så räknas det säkert som bedrägeri, då det säkert uppfattas som medvetet fusk, och då kan man åka dit rejält, så frågan är om det är värt det (förutom den moraliska frågan, men vem lider samvetskval över att ha kommit undan svensk skatt...). Så man får nog vara glad över att endast behöva betala utländsk moms. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
AFAIK:
- privatperson köper något från ett annat land inom EU = moms i ursprungslandet - företag köper något från ett annat land inom EU = moms i det egna landet Det är alltså inga val man egentligen kan göra. Dvs vad Anders skriver typ :-) _________________ ![]() |
||
Grejen är den....att om, man som företag, handlar i ett annat EU-land och har ett EU-moms nr......så betalar man inte momsen där man handlar......sedan finns det ingen kontroll mellan länderna......
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jo, "tyvärr" finns det det. Skattemyndigheten har nyligen haft en razzia tillsammans med sin tyska kollega och massor av folk har visst åkt dit, eller v'ntar på åtal rättare sagt. Nu skall de tydligen beta av resten av EU också. Tror dock att de nöjer sig med några få år bakåt i tiden, eller nåt sånt, och dessutom lär det vara så många som har bluffat att de bara hinner sätta dit några. Det finns för övrigt värre sätt att luras med EU-momsen. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
kontrollen som skattemyndigheten gjorde var ang nybilsköp.
där kan en privatperson köpa utan moms i ett annat eu-land. sen när det blir dags för regbes i sverige, så kommer det en räkning på svenska momsen till den som är registrerad ägare. det som razzian gällde var att personer med tillfälliga personnr köpte bilarna utan moms och registrerade dessa i sverige utan att betala momsen. för företag gäller inte samma regler och kontroll iom att du själv gör en anmälan på skattedeklarationen i sverige. men som sagt. det finns vattentäta sätt att strunta i momsen inom eu ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1386 besök totalt |