Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 855 TURBO - 1994 | 5404 besök totalt |
Har ju projekttråd på alla andra forum så får väl ha en här också. Kopierar in ifrån en annan tråd.
Målet är 500hk sleeper. Bygger 2st motorer, en brukis på 500 och en racemotor som hamnar på 700+, vi får se om den motorn hamnar i denna karossen troligtvis rakställd till 2009 isåfall. Bruksmotorn: orginalkolvar med nya kolvringar Fulhonat block Smidda Motornordstakar Planad topp med nya org. Ventilfjädrar och ventiltätningar. GLT-kammar Sachs 707 tryckplatta med 6-puckad sinterlamell Lättat och balanserat svänghjul GLT-spjäll + portat insug orginal vevaxel (uppmätt och polerad) Nya orginal ram och vevlager HX40 med #16 avgashus. In: 58 Ut: 65 Extern wastegate (HKS kopia 60mm) 630cc Siemens spridare, högohmiga Stor intercooler (600x300x75) HKS SSQV dumpventil 3" Rostfria tryckrör Diverse siliconslangar 40L fuelcell Racemotorn: Uppborrat B5234FT-block (81.5) och förstärkt (stiftat & schimsat) JE kolvar Smidda stakar (LGspeed.se) Fräst vevhusventilation Toppdeckat block orginal vevaxel (uppmätt och polerad) Nya orginal ram och D5 vevlager (sputtrade) 25-radig oljekyl HX52 Egenbyggt grenrör HKS wastegate (Kopia) Övriga tillbehör: Greddy profec e-01 boostcontroller Shiftlight med digital varvräknare Soppasystem Aeromotive BTR, linjär Aeromotive A1000 soppapump Aeromotive 100micron bränslefilter Earl's blå/röd anoxiderade kopplingar Earl's AN8 matning samt AN6 retur stålomspunnenslang Nukeperformance fuelrail _________________ Björn, A |
||||||||
Projektet har fortlöpt sen 1a Maj, bilder hittar du på www.sjukast.com/tomuch
Idag startade jag bilen, med en liten provisorisk setup. Ska tokmecka iveckan och har beställt besiktningstid nästa onsdag och min plan är att åka in med allt godis på, bära eller brista (det brukar inte va så noga på landet Här är en film ifrån uppstarten tidigare ikväll! http://www.garaget.org/video/y7bxvkj _________________ Björn, A |
||||||||
Det är ingen banbil, det är en bruksbil som även skall åka lite snabba tiden på strippen. Självklart ska jag tukta den lite på bana men inget "seriöst" mest för att det är kul. _________________ Björn, A |
||||||||
Anledning till den kommentaren beror nog på att du har lagt upp tråden i ett banåkar forum |
||||||||
"Våra race- och banåkarbilar" Race är jag med på Men som sagt, ska även krypa runt på bana i sommar, dock inte jaga några tider. Har planer på att rakställa motorn och då blir det ju en ny rör-ram och då kommer jag givetvis bygga så det går att åka fort även när det svänger _________________ Björn, A |
||||||||
när du bygger rör-ram ska du platta till den där toppen som kallas "kombi" då? |
||||||||
när du bygger rör-ram ska du platta till den där toppen som kallas "kombi" då? [/quote] Kombin har bättre aerodynamik än sedanen, kom ihåg Volvoskåpet som Rickard Rydell körde i BTCC innan det blev ok med aerodynamiska hjälpmedel (läs vinge). _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Kombin har bättre aerodynamik än sedanen, kom ihåg Volvoskåpet som Rickard Rydell körde i BTCC innan det blev ok med aerodynamiska hjälpmedel (läs vinge).[/quote] att tiga är guld tänkte inte så långt |
||||||||
att tiga är guld tänkte inte så långt [/quote] och hur många här inne har igentligen banbil (läs racing bil) dom flesta pillar på någon typ av hobby/bruksbil/busbil dvs gatbil _________________ Pelle Persson |
||||||||
en stilla undran: hur får du det där godkänt? Trimmad motor, inga uppgraderingar av hjulupphängning eller broms-system (som du nämner här iaf)...
fast du tänkte kanske inte säga något till myndigheterna om motor-trimningen? Verkar ju finnas en hel del som struntar i den biten (och applåderas av motorpressen), så du vore ju inte den förste. *edit* kul förresten med en race-kombi frågan är om inte Volvo tänkte ganska mycket på PR också när de valde kombin _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||||
Ikväll har jag varmkört motorn, gick illa som fan ibörjan. När den började bli varm så fanns där mer eller mindre tomgång. Bubblade endel i expantionskärlet så man vart lite nervös men det var nog bara luft i systemet som trycktes ut.
Efter filmen nedan så upptäckte Mac att jag glömt plugga vacuumträdet så den hade dragit tjuvluft och voila så var det hur fin tomgång som helst! Riktigt gött ljud när man vrider av bilen, låter som ett boeing 747 som varvar upp fast åt andra hållet :P Här finner ni film på varmkörningen iallafall. Kameran kan bara recorda 6minuter så tyvärr är inte början med.. Det var mest rök ändå i garaget haha, såg inte ett skvatt Halvt förgiftad av alla avgaser.. http://www.sjukast.info/player/?4477 _________________ Björn, A |
||||||||
Här på landet är besiktning slarviga. Jag var på SBF idag och snackade med en vän som jobbar där och han sa typ såhär.. "Vi letar inte regbes, är det seriöst gjort så klarar du dig.. Har du maximal otur och någon är på dåligt humör får du regbes med alternativt återställande till orginalskick vilket betyder att man inte behöver regbes utan bara åka in och visa upp den i orginalskick"... _________________ Björn, A |
||||||||
Ska givetvis stå SBP,Björn har lite för mkt avgaser i kroppen just nu.. |
||||||||
Att diskutera sånt här så öppet är ju som att be om regelåtstramningar, tycker jag. Annars kul med volvo kombi! _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||||
Det finns ju några 855or som går på ringen med rätt rensad inredning och bur om jag minns rätt (nåt svagt bildminne). Med så många hästar på framhjulen blir det ju jobbigt att hålla undan (tom Maciek flåsar ju förbi numera ). |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 855 TURBO - 1994 | 5404 besök totalt |