| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ta bort taklucka
|
5398 besök totalt |
|
Ta bort taklucka
Nu händer det saker med bilen. M3 E36 -96 Coupé. Det är dags att få in Sparco stolarna. Eftersom jag är 188 cm så har jag lite bekymmer med att veckla benen förbi burstaget. Därför vill jag gärna få plats med ett skjutbart stolsunderede så att jag kan åka bak med stolen så mycket som möjliget innan jag tråcklar mig ut ur bilen. När jag har detta justerbara underrede så bygger det några extra cm på höjden och det är i riskzonen att jag kommer sitta med hjälmen dikt an mot taket. Jag frågade en av de riktigt erfarna om man kan plocka bort takluckemekanismen och svetsa fast takluckan. Hans rekommendation var att det kanske var möjligt men att det nog var renare med att byta taket mot ett utan taklucka. Det känns som en lite större operation än jag hade i åtanke. Nu tänkte jag fråga er - är det någon som har sin taklucka synlig utan innertak? Några bilder på hur det egentligen sitter vore guld värt innan vi sliter bort innertaket på min bil, bara för att konstatera att det kanske inte alls går att ta bort på ett bra sätt. Eller är det någon som gjort en liknande operation. Går det att ta bort taklucka för att vinna takhöjd? Alla kommanter, förslag och erfarenheter mottages tacksamt. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
|
På min e30:
Jag tog bort listen, slipade rent och svetsade först takluckan på plats i plåtkanten som går ner i kupén och tog sedan ur mekanismen för att få den på rätt ställe. Jag tjänade i runda slängar 3cm i takhöjd på det. Det tråkiga är att jag på (reg-)besiktningen fick anmärkning på vass kant. Istället för att tänka lite längre och sätta på en skyddlslist och eventuellt innertak igen kapade jag bort kanten. Det var en skaplig glipa mellan lucka och tak och kanten var det som gjorde det möjligt att täta. Så nu blir det aldrig varken tätt eller snyggt igen och jag kommer åka på att byta taket mot ett utan lucka eller ännu hellre ett i glasfiber. Hade jag inte gjort bort mig där ser jag inte varför det inte skulle gå. En sak att tänka på är att jag tätade med sikaflex och det ville jäsa upp ur skarven när karossen flexade och tryckte upp lacken så det var inte jättesnyggt. Mekanismen satt med några punktsvetsar och mer med lim. Det finns lite bilder i min biltråd, jag har ingen aning om det är liknande i e36. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||
|
Jag fick hjälp att gjuta form av en orginaltaklucka och sen gjöts det en ersättare i kolfiber. Den limmade jag sedan dit med aluminiumprofiler mot gamla kanten. Lite bökigt att få det tätt men sitter gör det som tusan. Allt på en Kadett Gsi -87
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
|
På min Fiat så tog jag bort all mekanism och sparade glaset inklusive list vilken jag sedan pressade dit med lite chassielim, sitter som en smäck. Struligt att få bort glaset från själva mekanismen, men det gick. Går dock inte att fixa tillbaka till original
_________________ Tomas Liljestrand |
||
|
Re:
Custom baby. Snacka med Kristian på sportbilskonsult alt gör som Eric beskrev. Klart smidigadst. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Re:
Låter som en eventuell reträttplan för min del.
_________________ VW Golf Alltrack -20 |
||
|
Personligen så ska jag göra ett fejk CF tak till min kära. Tänker plasta av mittbiten, jag har ju inga dropplister utan två teaterdiken på taket. I dessa skarvar jag och så gör jag två läppar som sticker ner i fram och bakrutan, mellan list och tak. Plastar av original taket och sågar bort plåten sen. Tänkte limma längs taket och sen klämma tre nitar i fram och bakkant gömt av rutan.
Hela takluckeriet satt med 4st punktsvetsar och resten lim. Himla smutt att få ut. Menar inte att det är samma på din bil, mer att skiten inte brukar sitta så illa på en ny bil! _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
Nu är den väck
Tack för alla erfarenheter. Det hjälper mycket i beslutsfattandet. Nu är mekanismen väck. Som ni sa satt den inte speciellt svåråtkomligt, snarare tvärtom. Vi har svetsat dit gamla luckan mot valsarna och håller nu tummarna för att vi får allting tätt. 8kg borta och 3 cm höjd i tak. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
|
Re: Nu är den väck
Synd att du inte bor i Stockholm då. då kunde du ha tittat på ett jobb jag gjorde för tio år sedan som står här igen i form av en Pantera som även finns på min hemsida å e röd. Den hade taklucka som jag lade igen med plåt. Jag falsade påten runt om och, hör o häpna LIMMADE en plåt i falsen, mest för att det inte skulle slå sig med svets. När det gäller skjutbara skenor i stolar så är Panteror ett praktexempel på låg takhöjd. En Recaro är närmast omöjlig i bilen. MEN, jag brukar alltid riva uppklädseln och svetsa om ramen under så att skenorna hamnar jäms med undersidan på stolen. Det är inte så bökigt som man tror. När ändå klädseln är av så kan man kanske ändra sadeljordarna och tunna ned stoppningen på en gång. Häpp, så har man massor av hjälmutrymme. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Det där med att falsa tak - kan det vara så att Pantera har plant tak? Många moderna bilar har iaf inte plant tak - att falsa ett tak med krum kan tyvärr medföra att det ändrar form... Att sedan få till en plåt med rätt krum istf takluckan är inte heller helt lätt. Planlucka i ett kupat tak ser ju knappast bra ut.
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
Re:
Det är inte plant. Jag smidde ut det på mitten så det bågnade upp. Falsen är lagt i bilens takkant. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Ta bort taklucka
|
5398 besök totalt |