Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
976 besök totalt |
you live you learn? billigare, lättare, bränslesnålare bil?
Jag har nog tagit upp det hela innan, i tråden om bra första bus/ban bil eller vad den nu hette. då lyssnade jag knappt på era tips. ![]() ![]() vikten är ju väldigt viktig för ekonomin, jag pratade med en kille som körde en lättad mk1 miata på sturup raceway, han sa den vägde 850 kg, det låter ju ganska lagom i mina öron. finns det fler bilar i samma klass för inte helt olika pengar (elise hade ju vart fint men den kostar ju mer än imprezan...) hur mycket kan en färdiglättad m3 e30 väga? kan den entusiastförsäkras? samma med 944an, men den vet jag att den går att entusiastförsäkras. RWD känns mest lockande, men kanske även FWD kan fungera? clio 16v eller något liknande? hoppas ni inte upplever mig som tjatig, ska läsa lite noggrannare nästa gång och ta till mig lite mer, att vara i kungens tjänst betalar ju inte såå jäkla bra, CSN kommer väl inte ge mig mycket större budget heller ![]() ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||
Re: you live you learn? billigare, lättare, bränslesnålare b
Brorsan har en röd välvårdad original Porsche 924 Turbo till salu för 27000. 170 hk original, lätt att skruva upp laddtrycket på. Bra aerodynamik, grymma bromsar (samma skivor och ok som 928 resp 911 har jag för mig), rejäl växellåda. Relativt lätt bil redan utan lättning. Det enda som inte är original är avgassystemet som är ganska grovt... Fint bruksskick, hel och ren. |
||
Att plocka ur baksätet är helt klart överskattat.. som ända lättning dvs tror mitt vägde ca 5kg..
Ska det löna sig så ska ALLT ut! ![]() Själv så har jag vägt upp urslängt material till 70kg och efter det så har halva golvmattan, passagerarstol, motorhuvsmatta, hatthylla, och div plastlister fått lägga sig i förrådet och skämmas för sina vikter... Jag har inte inkluderat min allt för tunga stereo med kablar i denna vikt.. dock är min huvudenhet och framsystemet 6,5" inkluderat då jag tyckte att det räknas in i orginalvikten Givetvis så finns det "mycket" mer att slänga ur och det ska det! ![]() Förhoppningsvis blir jag av med en 150kg tot kanske _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Efterhand som jag lättade min 924T vägde jag de lösa delarna. Det finns en lista på min hemsida under "Tidningsartiklar" Lägsta vikten som jag har "vägt in" bilen på efter race var 895kg. Prestanda med otrimmad motor (170hk) och 1012kg Knutstorp 1,09,40 Kullen (gamla asfalten) 1,01,95 (lär vara ca. 1s snabbare med nya) F-berg 48,94 (Alla tider med 205-50-15 R-däck) |
||
924 hade jag inte ens tänkt på! men det låter onekligen lockande. hur är motorn, 4 cyl gjutjärnsblock eller? hur stor volym, kamkedja eller rem osv.
bromsarna är sådana att man kan kapa nya direkt av andra porschar? vad skiljer sig mer mot 944an än motor och avsaknaden av karossbreddning? hur stora hjul måste man ha för att bromsarna får plats (mindre = billigare ![]() eric, jag får väl lita på dig i den frågan, givetvis ska det mesta ut... men inte för mycket, det hade ju vart fint att kunna åka 5 mil till sturup eller konbaneträffar utan att behöva köra den på trailer (klart det finns ju hörselkåpor och pluggar... ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||
Eller så kör "man" ca 30mil 4h enkelresa för att komma till en banträff förra helgen ![]() Dock preppades bilen med en liten stereo i en kartong ![]() Liggunderlag där ryggstöd en gång funnits.. en kudde över lite av hatthyllan.. mycket bråte på golvet.. Och till en början en ryggsäck över en av "dörrsidorna" Det gick att stå ut _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
efter att pratat lite med M Scotte har jag fått lite intresse för civic VTi (vet inte modellnummer eller något men ~92 kom den nog) ganska lätt, rappare motor än miatan, 924ans motor kanske är strået vassare men å andra sidan är det en äldre bil/konstruktion över huvud taget.
de dubbla triangellänkarna på civicen verkar ganska mysiga också, vad är det för hjulupphängning på 924 och miata? fördel civic är ju givetvis platsen för 4 däck på fälg där bak ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||
Miatans hjulupphängningar är nästan så trevligt det kan bli...dubbla triangellänkar i aluminium runt om...inte direkt sämre än Hondan.
Porschen har fjäderben fram och en konstruktion med torsionsstavar bak, vet inte vad den ska kallas...hur som helst så funkar den ju bra även om det inte är lika trevligt som dubbla triangellänkar. Går att få in fyra hjul i bagaget utan större problem, transporterade mina vinterdäck i en 924 Turbo med full bur. När det gäller skillnaden på 924 Turbo (obs detta gäller bara turbon) och 944:an (fram till 85) så är det ingen skillnad alls vad gäller bromsar, kränghämmare osv. Växellådan skiljer dock, 924Turbon har en dog-leg låda som tyvärr är rätt känslig. 944:a motorn är snällare och mer lättkörd men samtidigt är det klart charmigt med ketchupskicken i 924 turbon ![]() Har haft både 924 Turbo, 944 och Miata å samtliga är riktigt trevliga bilar...vilken du än väljer lär du inte bli besviken ![]() _________________ /Patrik Rylander |
||
Bilen jag börjat titta mer på nu är Honda Civic/CRX och Integra. Lätta och varvvilliga.. precis så jag vill ha det
![]() ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
976 besök totalt |