Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4139 besök totalt |
Midlanda
Motorbanan försätts i konkurs Trafikutbildning i Härnösand AB, TIH, försattes igår i konkurs av tingsrätten, och tre personer tappar sina jobb. Skulderna i boet är drygt sex miljoner kronor, och kan komma att stiga. Det är alltså tidigare Mittsverigebanan, eller Midlanda Motor Park, som nu går i graven. Det kostade många miljoner att bygga banan - en anläggning som motorentusiasterna talade sig varma för, men som verkligheten hann i kapp innan den ens kom igång i full verksamhet. Banan hann aldrig bli godkänd för de inkomstbringande tävlingarna. - Det är är mycket tråkigt. Vi har ansträngt oss, och konkursen beror kort och gott på att vi inte fått de utbildningar som vi räknade med. De tillföll Yrkesakademin och vi var tacksamma att de kom till banan och använde den samtidigt som det inte inbringade några pengar för oss, säger ställföreträdande styrelseledamoten, Nils-Arne Lindqvist. Vad är det som gått snett med den här satsningen? - När vi inte klarade av att få de utbildningar vi räknat med, blev det heller inga pengar till att öka säkerheten på banan, vilket i sin tur är ett måste för att få de inkomstbringande STCC-tävlingarna. Att arrangera roadracingtävlingar genererar inga inkomster. Har den här banan någon status överhuvudtaget? - Motorsverige i stort vet att den finns, men utan STCC är statusen inte hög, säger Nils-Arne Lindqvist. Vad händer nu med anläggningen? - Det kan man bara spekulera i. För att få ekonomi måste du få utbildningar som i sin tur betyder tävlingar. Advokat Alf Bolin är utsedd som konkursförvaltare: - Det här är inte enkelt att rekonstruera, och det krävs någon med stor plånbok för att ta över verksamheten. Ägarna har dragits med ekonomiska problem väldigt länge. Vad händer med banan? - Den ska utannonseras. Förhoppningsvis hinner det inte växa upp några maskrosor genom asfalten innan vi hittar en köpare... Hur mycket kostade banan? - Jag vet att det satsades 13-14 miljoner i början. Sedan vet jag inte. Nordea har en fordran på 4,3 miljoner och sedan har Almi och Norrlandsfonden satsat pengar. Enligt konkursförvaltaren lär det säkert dyka upp privata fordringsägare också. http://www.tidningen.to _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
_________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||
Lägga ner lär de väl inte göra. Jag har svårt att tänka mig att det inte skall gå att driva den om man bara har driftskostnaderna att ta hänsyn till. Men om man skall betala räntor och amorteringar för 6-10 miljoner blir det till att dra in en hel del pengar på det halvår man har öppet per år. Jaja, några konkurser till med åtföljande skuldavskrivningar skall de väl vara på grön kvist.
Men det inspirerar kanske inte andra att köra igång liknande projekt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
För den som hänger med på rejsa.nu, så var det ju ingen nyhet direkt:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1610&highlight=midlanda Tråkigt, är det! ![]() Men det krävs väl tyvärr ett antal konkurser innan det går att få ekonomi i en motorbana i Sverige. ![]() Hoppas det går att hyra den billigt av konkursförvaltaren, för er som är sugna! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Nja för dig som bor i Umeå så har du nog banor på närmare håll. Ta båten över till Vasa och åk till Kemora (c:a 15 mil från Vasa) eller Botniaring (c:a 5 mil från Vasa). Billiga och mycket bra banor. Att hyra hela Kemora kostar 170 Euro per dag, Botniaring är lite dyrare. Själv föredrar jag Kemora.
_________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||
Jo de finländska banorna är generellt lite billigare att hyra. Och de är definitivt inte sämre som banor betraktat.
Vi ordnade en resa dit för knappt 40-talet sevens i augusti förra året, vi hade deltagare från Storbritannien, Holland, Sverige och Finland. Bilder finns att titta på på länkarna här nedan. De finska banorna kan klart rekomenderas! ![]() Peter Alastaro: http://www.speedyseven.com/other%20E Kemora: http://www.speedyseven.com/other%20E Botniaring: http://www.speedyseven.com/other%20E _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||
Jag hörde en gång en historia en gång om en dyr sportbil som blev totalkvaddad på en bana i Sverige. Killen som körde hade lånat pappas ögonsten. Efter att de samlat ihop bildelarna och den småschockade föraren placerades placerades bilen på ett lastbilsflak och puttades av i farten längsefter en väg och vips hade de fixat till en viltolycka. Vilka skurkar det kan finnas...
...eller hur? Fast jag tror nog inte att landet skall utgöra något problem. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||
VAD KOSTAR färjan över??????? Har hört att den är svindyr
![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Ja förr, då jag bodde i Umeå i mitten på 90-talet, var det billigt. Nästan gratis men efter att Taxfreen försvann och Vasabåtarna/Silja Line försvann har det säkert ändrat.
Detta hittade jag på nätet: http://www.rgline.com/sv/document.as Jag antar att om det är flera som går ihop så kan det gå att prisförhandla med RG Line. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||
Har hemsidan till midlandabanan avregistrerats, eller är det bara nåt tillfälligt för mig: www.midlandamotorpark.com
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Den funkar inte för mig heller... _________________ ![]() |
||
Jo, jag vet, jag var ner och kikade där bara förra veckan när jag åkte till IKEA ![]() _________________ /Jimmy Flodell 0-100km/h? Ja, det borde den väl göra. BMW 2002Tii, Ford Consul och Scorpio. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4139 besök totalt |