Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1305 besök totalt |
Provkörning Porsche 996
Nu har jag kört en Porsche 911 (996 C4, 300hk) för första gången i mitt liv. Fick chansen att både åka landsväg och på små kurviga vägar. Bilen överraskade på flera sätt, bl a att det var riktigt bra drag i den samt att den var väldigt kul att köra. Något som också överraskade var att den inte alls var så komfortabel som jag först trott. Det var väldigt bra drag 100 km/h och uppåt, och ett härligt ljud från sportavgassystemet. Stabiliseringssystemet fick jobba hårt på de kurviga vägarna, och bilen kändes väldigt stabil och mycket lättkörd. Fjädringen var stenhård, faktiskt hårdare än på Elise, trots att Porschen hade original 17" fälgar. Ljudnivån var behaglig, men som sagt var den mycket stötigare än jag trott. Växellådan hade fina och exakta lägen, men alldeles för långslagig för min smak. Nu har jag återigen fått bekräftelse på vad som gör Elise så unik, nämligen styrningen och "känslan i ratten". Porschen kändes trögstyrd och ratten jobbade emot mig hela tiden, vilket till viss del kanske kan förklaras av 4-hjulsdriften. Det är kanske bättre i 996 C2, den bakhjulsdrivna versionen. Självklart var bromsarna mycket bra. Greppet var också bra, men tyvärr tordes jag inte stänga av PSM. Hade säkert varit roligare utan. Bilen kändes inte så stor som jag trott, men däremot kände man verkligen av tyngden. Det gick fort på småvägarna, och det kändes som om motorn var bilens verkligt starka kort. Det kan ha varit så att det kändes att det gick fortare än vad det verkligen gjorde, svårt att bekräfta utan direkt jämförelse med en annan bil. Summa summarum var bilen mycket trevlig. Synd att styrningen kändes så tråkig, vilket till viss del kompenserades av den fantastiska motorn. Dessutom är jag tveksam till 4-hjulsdrift på en sportbil, man ska ju inte använda den till att köra hölass med ![]() |
||||||||
Jag lånade en 996 C4, och tyckte att den var väldigt mjuk, lite USA stuk.
Motorn imponerade inte heller. Nu är det ju så tror jag iaf. att bilen är så bra att man inte upplever att det går fort. Ganska odramatisk upplevelse att köra. Den bilen du körde måste haft något annat chassie. (Finns det inte typ GT3 grunkor som option?) om du tycker den är hård i jämförelse med din bil så måste den vara hård. Edit. Jag gillar Porsche MYCKET. (så ingen tror något annat) _________________ ![]() Jan Nagy |
||||||||
ok, men jag tycker ju min Våffla (S40 T4) är stötig jämfört med Elise ![]() ![]() Men du måste väl ha tyckt att motorn var fin ? |
||||||||
Jag provkörde en 996 Turbo (min "recension" finns här på Rejsa) och tyckte att den kändes väldigt "inert" och ganska tung. Men den kändes också helt övermänsklig när det gällde accelleration och grepp. 4-hjulsdrift och 420 hästar är inte att leka med, den ångade bara på i vilken växel som helst... lät lite bättre än C2:an också (poppade och brummade lite som en riktig turbobil ska).
Summa av kardemumma: antagligen snabbaste serieproducerad sportbil du kan köpa för pengar idag...dock inte den roligaste. Tyckte mer om råa känslan min gamla 930 hade när man gasade fullt på 2:an ... ganska ointeressant vetande då jag inte har råd med en 996:a ändå ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Porschens motor upplevs som snäll och lite mesig. M3 motorn som har liknande prestanda är mycket rappare och har mer snärt högre upp i registret. Porschen kanske har en snällare vridmomentskurva. _________________ ![]() Jan Nagy |
||||||||
och jag som tyckte så om M3 motorn... ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||
om man jämför med äldre 911 så är de nya mer civilicerade. Lånade en
87a en sommar för 10 år sen. Den var helt brutal tyckte jag. Kändes som de 231 hästarna var många fler och hela bilen levde runt och förmedlade massor av intryck. Jag kör säkert mycket fortare med en 996 C4, men det känns liksom inte. _________________ ![]() Jan Nagy |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1305 besök totalt |