Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Nån med möjlighet att svarva fälgar i Linköpingstrakten?
1, 2   >>
4792 besök totalt
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Hej!

Någon som vet en mekanisk verkstad som har ens varv stor nog att hantera en 15-tum hög fälg i Linköpings-trakten?

Det är en bit nära anliggningsytan mot navet som ska hyvlas av 2-3 mm...

Mvh
Magnus

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Hur bråttom har du?

Är det offset du vill ändra?

Med reservation för storleken...men det borde gå...

EDIT: Inser just att jag inte riktigt är säker på om man kan spänna upp fälgen bra...så stor är inte svarven att man kan klämma utanpå fälgkanten.

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Nix, det är inte offset, det är radien mellan navets anliggningsyta och insidan av ekrarna som måste fixas till.
Il lenco: Bild på insidan av fälgen
Il lenco 2: Bromsoket

Det var det den mekaniska verkstan sa till mig när jag ringde igår: "Nä, så stora backar har vi inte, tror inte det finns nån sån i Linköping faktiskt" men jag kan ju inte ge upp där...

Bråttom? Du vet vilken takt jag har i garaget! Dvs till maj vore fint... Alternativet är vinkelslip, men det blir ju varken bra eller jämnt avverkat...

/Magnus

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Köp nga billiga 3-6mm spacers. Klart.
Garanterar att du inte märker skillnaden...och gör du det är den bara till det bättre.

Annars kunde man ju iofs säkert göra ngn hållare för hjulet som man bultade upp det i svarven med...bakvänt sov osv...
tror vi skippar just den lösningen...om du inte har väldig stor skaparlust.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Inget precisionsjobb precis
En ide som jag brukar kör är att sätta fälgen i en däckmonteringsmaskin med insidan uppåt.
Sen tar man vinkelkapen med en 120-korns lamellskiva.
Kör fälgen på högsta hastightet och sen är det bara att köra igång med kapen thumbs up

Har du nån sorts känsla för maskiner, så kommer det se fabriks ut thumbs up

Anders Bisting
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

Andreas Lidström skrev:

Been there, got the t-shirt... Funkar tyvärr inte, inte med 3 mm spacer iaf. Jag gissar på att jag behöver spaca ut 10mm innan den ytan går fritt från bromsoket men tjockare spacer har jag inte hjulbultar för i dagsläget.

Skaparlust? Kan jag nog inte stava till...

Dude:
Jag som inte har nån däckmaskin har polerat av två fälgar lite grovt med vinkelslipen när fälgarna låg på golvet. Men det är ett s--tgöra, för alut kladdar och det är lite svårt att ta lika mycket runt hela omkretsen. Tänkte jag kunde lösa det på smidigare sätt mha mek verkstad och svarv men jag kanske får klåpa ihop nåt...

A-ja... Jag ska grunna på det lite... Tackar för tips iaf!

Mvh
Mangan

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Hmmm...

Anders tips var inte dumt.

Ska fundera lite till.

Varför har du köpt fel hjul till bilen?

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Kanske enklare att justera oket lite? om det handlar om några enskilda millimetrar kanske väggtjockleken där är tillräcklig?

Annars får du väl göra en adapter som skruvar fälgen i ett nav, som du sedan kan fästa i en någorlunda dimensionerad svarv.

Alternativet är som sagt bistings förslag. Låter som han har testat (i vanlig ordning)

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

Andreas Lidström skrev:
Varför har du köpt fel hjul till bilen?

Haha, iofs ska de enligt säljaren ha suttet på en bil med liknande konfiguration. Är nog Min bil som är udda...

Westfield:
Yes, jag har polerat av nån millimeter på oken också, men det tar fortfarande i liiite lite vid hårda inbromsningar.

Mvh
Magnus

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Magnus K skrev:
Andreas Lidström skrev:

Been there, got the t-shirt... Funkar tyvärr inte, inte med 3 mm spacer iaf. Jag gissar på att jag behöver spaca ut 10mm innan den ytan går fritt från bromsoket men tjockare spacer har jag inte hjulbultar för i dagsläget.

Skaparlust? Kan jag nog inte stava till...

Dude:
Jag som inte har nån däckmaskin har polerat av två fälgar lite grovt med vinkelslipen när fälgarna låg på golvet. Men det är ett s--tgöra, för alut kladdar och det är lite svårt att ta lika mycket runt hela omkretsen. Tänkte jag kunde lösa det på smidigare sätt mha mek verkstad och svarv men jag kanske får klåpa ihop nåt...

A-ja... Jag ska grunna på det lite... Tackar för tips iaf!

Mvh
Mangan

om aluminiumet kladdar, så gör du fel eller har fel skiva (ta inte i, utan låt skivan jobba)

Åk till biltema och höp en lamellskiva med 40-korn. Då går det undan. Ifall det mot förmodan skulle kladda, så kan du köra med lite t-röd, spolarvätska, 556 eller i princip vad som helst för att smörja lite.

Det går alldeles utmärkt att köra på frihand också, utan däckmaskin.
Seså! Var inte så harig nu.

Dessutom har det väl ingen som helst betydelse att det inte är "svarvkvalite och utseende" på insidan.

Anders Bisting
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

Dude skrev:

Will do. Får jag citera dig vid ev framtida försäljning av fälgarna angående insidans utseende?

/Mangan

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Nu har du ju en bra lösning att prova thumbs up
Men om man vill slå upp fälgen i svarven och dubbhöjden räcker till, så tar du bara en stång och skär en tapp i änden på stången.
Gänga tappen och häng på fälgen (centrumhålet), dit med bricka och mutter, klocka in lite grovt - klart för avverkning

Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Anton Lillsund skrev:
Men om man vill slå upp fälgen i svarven och dubbhöjden räcker till, så tar du bara en stång och skär en tapp i änden på stången.
Gänga tappen och häng på fälgen (centrumhålet), dit med bricka och mutter, klocka in lite grovt - klart för avverkning

Ngt sådan jag avsåg här ovan...för dubbhöjden räcker nog till en 15" i den svarv jag avser skulle jag gissa.

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

Andreas Lidström skrev:
Anton Lillsund skrev:

Ngt sådan jag avsåg här ovan...

Ja, men du fick det att låta som något jobbigt att göra

Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Anton Lillsund skrev:
Andreas Lidström skrev:
Anton Lillsund skrev:

Ngt sådan jag avsåg här ovan...

Ja, men du fick det att låta som något jobbigt att göra

Allt är relativt...

Sen ok då, din lösning var en liten evulotion av min första, sämre, tanke. thumbs up

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Re:

Dude skrev:

om aluminiumet kladdar, så gör du fel eller har fel skiva (ta inte i, utan låt skivan jobba)

Åk till biltema och höp en lamellskiva med 40-korn. Då går det undan. Ifall det mot förmodan skulle kladda, så kan du köra med lite t-röd, spolarvätska, 556 eller i princip vad som helst för att smörja lite.

Det går alldeles utmärkt att köra på frihand också, utan däckmaskin.

Dessutom har det väl ingen som helst betydelse att det inte är "svarvkvalite och utseende" på insidan.

Din garagagrannes svarv borde man kunna få i en fälg i. En 26 tums fälg med däck kan ju inte vara något bekymmer där...

Valdemarsvik
Här sen Apr 2005

Eller varför inte slänga upp fälgen i en flerop? skulle ta mej max 10 minuter o ställa upp ett sånt jobb i "min" mazak på jobbet inkl programering och tagning av nollor på en hundradel när. Känns som det är lättare att hitta ett fräsbord där fälgen får plats mot att jaga en svarv som är stor nog. Fast å andra sidan hade jag nog i det här läget kört på med handverktyg jag med.

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

15" fälg kräver en (cirkus) 8" dubbhöjds svarv.. inga direkta specialare till maskiner alltså..
Såna svarvar står överallt i vårat avlånga land och stora mängder av dem är inte belagda med jobb 24/7.
Det brukar vara värre med fleropsmaskiner då dom ska gå dygnet runt för att gå ihop ekonomiskt?

Valdemarsvik
Här sen Apr 2005

Re:

Anton Lillsund skrev:

Det brukar vara värre med fleropsmaskiner då dom ska gå dygnet runt för att gå ihop ekonomiskt?

Jo jag har märkt det

Men jag har iaf ofta plats vid sidan om iom att jag har 2500mm bredd på bordet och ganska ofta kör jobb som kanske bara behöver ett eller två skruvstycken. Då finns det ju plats jämte för något man kan köra på en rast t.ex.

Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006

om det går att få dit fälgen med utsidan innåt så snurrar den den bra när man lägger an vinkelslipen

Corvette C6 2,3Turbo Snart 1,8L Turbo eller ???
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

Jonas W skrev:
om det går att få dit fälgen med utsidan innåt så snurrar den den bra när man lägger an vinkelslipen

Tror att det går att klämma dit den på baknavet (inget bromsok där, sitter inne vid vx-lådan) så jag ska testa det förslaget.

/Mangan

Skruva banåkabil
1, 2   >>
4792 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande