| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förstärka hjullager?
|
3866 besök totalt |
|
Förstärka hjullager?
Hej allihopa! Det är så här att jag och Johan på Custommania håller på att bygga ett GTR kit till min BMW Z4:a. Och eftersom jag var för snabb med att inhandla fälgar så är jag tvungen att bygga ut fälgarna med 50mm spacers (manton racing). Och jag vet att hjullagerna inte mår så bra av det finns det några åtgärder man kan göra för att få det o hålla? Jag kommer nog antagligen inte köra på bana mer än ca 1-2 ggr/år. Så på det sättet blir det ju inte så jätte stora påfrestningar. Nån som har ett tips på vad som kan göra? Eller är det bara köra tills det skiter sig för att sen fixa nytt? och nej fälgarna kommer inte att bytas jag älskar dom alldeles för mycket
tack på förhand _________________ Christopher Andersson |
||||
|
Ja alltså på mina fälgar är det ju inte rätt ET för att dom ska gå längs med skärmkanten. Så därför var jag tvungen att använda 50mm spacers för att bygga ut mina fälgar. Så mina nuvarande fälgar är alltså inte tillräckligt djupa. Ursäkta om jag förklarar som ett mähä!
_________________ Christopher Andersson |
||||
|
Re:
Men har du högt ET och spacers så ska det inte vara någon skillnad mot om du har lågt ET och utan spacer. Prolem får du först om du kör lågt ET med spacer
_________________ /David Johansson |
||||
|
Det beror ju på vad det skall vara för ET på bilen...
om bilen har ET 40 orginal och du smackar dit hjul med ET-10 eller hjul med ET40 + 50mm spacer så spelar det ingen roll för det blir samma. Lika dåligt alltså. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
oj jisses nu är jag serious confused XD... Man måste ju vara raketforskare för sånt här hehe..
Så finns det någon åtgärd man kan göra för att inte behöva byta hjullager varje månad? Tack för hjälpen dudes!
_________________ Christopher Andersson |
||||
|
Börja med att kolla upp vad det är för ET på orginalfälgarna. Den ET'n är ju bilen gjord för och så länge du håller dig runt den ET'n kommer det funka.
Ett exempel: Dina orginalfälgar ligger på ET20. Du har ett par fälgar med ET40 som du tycker är snygga och vill sätta på. Sätter du bara på dom rakt av så kommer fälgarna hamna 20mm (et40-et20=20mm) längre innåt. Sätter du dock på en 20mm spacer så kommer dom hamna på exakt samma ställe som ett par ET20-fälgar hade gjort. Sätter du däremot på en spacer som är 50mm så kommer fälgarna hamna 30mm längre ut än orginalfälgarna . När du kör med spacer så ska du dra bort det antal millimeter som spacern är från ET-måttet. Ex ett par fälgar med ET40 som du kör 30mm spacer på kan man nu säga att du får ET10 på. Sätter du på 50mm spacer på ett par ET40-fälgar så kommer du få ET på -10. Vad handlar det om för fälgar och vad är det för bil? Ska du skärmbredda något? _________________ /David Johansson |
||||
|
okej detta är vad jag vet:
original däckena: Bmw 5-eker original 18" 225/40 fram och 255/35 bak (tyvärr ingen ET uppgift) Nya däckena: G-power Silverstone Diamond 19" 235/35 fram och 265/30 Yes bilen håller på att breddas ut ca 50mm per sida: http://www.garaget.org/mypage/galler http://www.garaget.org/?car=18888&am _________________ Christopher Andersson |
||||
|
Ska bilen breddas 50mm per sida och du vill ha hjulen vid hjulhuskanten så kommer du behöva 50mm lägre ET-mått än orginal. Vilket förmodligen inte kommer uppskattas av hjullagrena.
Jag tror inte det finns så mycket att göra för att få hjullagrena att hålla bättre tyvärr, men det kanske finns någon här som vet? _________________ /David Johansson |
||||
|
Ah precis 50mm per sida, Så då är det bara att gilla läget, Så sista utvägen är alltså att fixa nya fälgar? brrr va träligt!
om den endast körs normalt och inte på bana lär lagerna ialf hålla lite längre eller?... Tack så hemskt mycket för all hjälp! _________________ Christopher Andersson |
||||
|
Nej det spelar absolut ingen roll vad du har för fälgar!
Ska du ha fälgkanten vid hjulhuskanten så är det bara att gilla läget att hjullagrena kommer må dåligt! Det ena som isåfall skulle få lagrena att må bättre hade väl varit om du hade så pass breda hjul att trycket hamnar lägre in mot bilen. Men är det bara för show så är det kanske inte så ekonomiskt att åka runt med 13" breda hjul
Hur ofta du kommer få byta lagren kan inte jag svara på men det lär ju iaf bli mindre ofta ifall du kör lugnt. Annars är ju att flytta ut hela hjulupphägningen ett allternativ
_________________ /David Johansson |
||||
|
Jag kör med 20mm breddning på 15"-fälgarna som har gått som R-däcksfälgar de åren jag körde med R-däck.
Tror aldrig jag har sett någon lösning på den extra "hävarmen" som blir. Skulle man kunna svarva spacern så man kan sätta ett stödlager mot den som sedan fixeras mot spindeln? Kommer nog bli ganska tungt+dyrt för att tjäna ett okänt antal mängd mil extra i livslängd. Dessutom är det i framtiden två lager som i såfall kan råka illa ut. Jag röstar för att sätta dit spacers och köra tills det rasar. Det kommer nog inte ske på orimligt kort tid iallafall. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Tack för svaren grabbar! Ja det får allt bli o köra tills det rasar. Men som sagt jag tror jag får skippa bana körning med denna bil då håller det väl lite längre ialf! Träligt att det inte finns några direkta lösningar till detta problem.
Nån som vet vad Qvarnis gjort med sin porche? Den sitter det väl tom 180mm spacer på, har jag för mig? _________________ Christopher Andersson |
||||
|
På min MR2 är det original drygt 30 mm inpressning (tror jag). Nu har jag ET 15 och 24mm spacer bak, alltså ET -9. Har kört så i över ett år, på bana mm, och det finns fortfarande inga missljud eller så.
Borde det inte vara samma snedbelastning oavsett om man har ET 40 eller ET -40? Eller missar jag nåt? _________________ Alexander Widell Opel Kadett Coupe -75 Buell XB12S -08 |
||||
|
Frågan är felställd.
För det första måste man jämföra med orginal offset. Sedan är ändringen av styrgeometrin ett större problen än belastningen på lagren. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Tack. |
||||
|
Re:
Jo, du förklarade det mkt pedagogiskt...men frågan är om han som ställde frågan hängde med iaf... Så allt står där redan hur detta funkar. En bra ide är att rita upp allt på papper eller surfa runt lite tills man hittar en bra bild som förklarar vad ET är. Sen kom Håkan in med en väldigt avgörande sak; Ska bilen bli drägligt körbar är inte problemet lagerlivslängd utan styrgeometrin. Det löser man antingen genom seriöst omkunstruerad geometri av hjulupphägningen eller köper BREDARE hjul med rätt ET för styrradien OCH skärmkanten. Men nu skulle visst bilen inte ut på bana ens de 1-2 ggr som först nämndes...så problemet lär bara uppstå då den lastas på trailern...
|
||||
|
Re:
Vi har inte gjort nånting åt den saken. Prylarna håller fint ändå trots hyffsat omild körning
Jag tror inte att du kommer att få några stora problem, trots bankörning. om du vill ha lite grövre doningar så är det ju möjligt att byta till Z4M prylar. Men då måste du byta hela drivaxlarna med tillbehör. Tror Z4M axlarna är 3mm grövre och lagret 4mm bredare. _________________ Jesper Wall BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil) BMW E39 540iAT BMW E85 Z4 Svenska E12/E28 Registret http://www.e28.se |
||||
|
_________________ Johan Lekås |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Förstärka hjullager?
|
3866 besök totalt |