Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
-3 grader samt lite, lite snö i luften på Ringen idag.
1, 2   >>
4112 besök totalt
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Klart och fint samt torrt, men ändock halt på grund av kylan antar jag
Nya M3 E92 går fint på gatdäck i dessa förhållanden, chassit känns just sådär progressivt fint så man vågar använda bilen. Öystein har hyrt den i dagarna två, han verkar sugen att köpa nu, han verkar trött på sin överskattade Porsche .

Cup däck och eller rättare sagt cup hockypuckarna är väl rätt hala i dessa förhållanden. Helt plötsligt glömmer man bort sig för ett tag och kommer över Swedenkrutz puckeln i vanlig fart, för att efter krönet åka rätt in i snö som kommer ner Väldigt tillfälligt och snön hade ej lagt sig alls på marken samt det kom ner väldigt lite, men nog är det spännande här som vanligt, phu... För en stund så blev man påmind att man kör bil mitt i vintern på cup däck, konstigt att man för en stund kunde glömma bort dessa omständigheter.

Fram däcken är i princip helt omöjliga att temperera i -2 till -3 grader uppe i bergen men det går ju riktigt fint att åka på fast det understyr nåt grönjävligt då fram förblir iskalla Samt bak är väl lika hala de men tempererar sig aningen iallafall.

Såg en hoj och den stackarn åkte in i räcket i Planzgaten. Det gör ont i mina fingertoppar bara av att stå på parkeringen, kan inte ens föreställa mig MC killen :

Fabritzio mår bra, allt är som vanligt men typ tomt...skönt. Allt är rivet vid GPn.

Bästa nyheten är en stor lysdiod varnings tavla som avbildar ringen. Den står just vid bommarna vid påfarten således ser man när en olycka inträffat, det partiet blinkar då och det synligörs vid utfart vart på banan olyckan inträffat thumbs up

Efter att i två omgångar just separerats från ca 50.000kr har jag bytt ut allt under bilen, givetvis till orginal Var enda liten bussning i alla leder, allt, drivaxlar, styrstag, bärarmar runt om, motor gummilager bussningar, servopump, hjulager mm,mm....nya skruvkit, blankt o fint
Undrar om man kan kalla min bil för nyskick Ny låda, ny koppling/urtrampl, genomgången bakklump. främre samt baker kardanaxel lager nytt, mm, mm.
Samt en orginal riktigt stark motor
Blir körning i morgon oxå, 9-16 då oxå.

Här sen Feb 2003

Är samma skumma fel kvar..?

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Alltid lika kul med rapport! thumbs up
Lycka till med körningen imorrn

qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Hej din lilla......

Du har väl vart där minst dubbelt så många dagar som jag, som bott där nere.

Kul o höra att din bil är igång igen. S6 som gäller?

Hälsa Öiysten och Fabritzio

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Är samma skumma fel kvar..?

Ja men endast i S6...som tidigare. Ja du kände ju hur det var. Eftersom jag snart bytt ut hela bilen måste väl någon expert mek för fridens namn hitta felet. Tom Shirmer kan ju sin sak, men han är oxå lite förbryllad, men snart är det löst skulle jag gissa. Saken är ju den att jag kan köra i S5 utan att känna av nåt och har ju gjort det i princip hela senare delen av sommaren i år sedan felet uppkom vid 4200mil. Givetvis gör det ingen skillnad gällnde fart runt ringen i S6 vs S5, särskilt inte p g a trafiken tar ut sitt hur konsekvent man än är. Men klart är det mest optimalt i S6 ändå.

Men jäkligt iriternde då jag för känslans skull alltid kört S6 och nu inte kan göra det. En CSL är ju ingen CSL om man tuffar runt i S5. Ljudkulisen i kupen från motor samt som det smäller i växlarna i S6, det är CSL det, så man mår lite dåligt av att inte kunna förlust sig fullt ut hela tiden Eftersom jag ju endast kört min bil i S6 i all år så var det inte så konstigt att jag nu fick bytta ut allt. De 4 stora bussningarna i bakvagan just kring bakklumpen samt den vertikala bussningen in i klumpen har hållit jäkligt bra i 3 års S6 körning, men eftersom det trycker på så grymt i växlingarna i S6 så var det dax för stor överhalningen av bilen..

Dock kommer vi närmre pudelns kärna hel tiden. Körde S6 fullt på småvägarn i går kväll och märkte då inget. Så med andra ord verkar det som att felet uppkommer då bilen är riktigt, riktigt varm från bankörning. Vi får se idag.

stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

bmw130 skrev:
Alltid lika kul med rapport! thumbs up
Lycka till med körningen imorrn

kl 08.00 .... -6,5 grader stora fönsterskrapan måste till. Solen skiner dock, oj nu är visst kl 9 skyndar bort till banan..

stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Qvisfr skrev:
Hej din lilla......

Du har väl vart där minst dubbelt så många dagar som jag, som bott där nere.

Kul o höra att din bil är igång igen. S6 som gäller?

Hälsa Öiysten och Fabritzio

Vi saknar dig oxå

Kanske är detta min sista fix..... (kanske sista tillfället att droga sig på härligheten Nurburgring för egen del)

ohh by the way fick ju brevet från Polisen i Adenauer gällande min 1000 Euro borgen då jag blev avstängd i sommras för aggressiv körning.........Åtal nerlagt Kanske har det med mitt långa förvarstal via brev till Polisen där jag la vikt vid att på ringen har alla högst olika referensramar, många olika individer med högst olika erfarenheter från bilkörning. Själv tycker jag ju inte jag kör aggressivt Kör absolut inte alls över min förmåga, vilket många dagligen här gör. Samt att jag har förståelse för att andra givetvis kan enligt deras referensramar uppfatta mig som oansvarlig och aggressiv på banan. Men det betyder ju inte alls att jag är det! Jag håller faktiskt igen på TF p g a all trafik. Så jag lär ju få tillbaka min 1000 euro skulle jag tro.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Kanske är detta min sista fix..... (kanske sista tillfället att droga sig på härligheten Nurburgring för egen del)

Que? Vad f-n betyder det här Göte?

Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

BTG skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Que? Vad f-n betyder det här Göte?

För detta året hoppas jag!?!?! Eller har regeringen infört utreseförbud!?

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Re: -3 grader samt lite, lite snö i luften på Ringen idag.

Göte RS6 Sjögren skrev:
Allt är rivet vid GPn.

Ska det bli en ny sydslinga?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Jaha, igår fick man rapporter om att det var bra "före" så med stora förhoppningar ställdes klockan i ottan och till Ringen bar det av. Brr, efter flera veckors ihärdigt regnande är vintern här:

Det råder svenska förhållanden även här nere på sydliga breddgrader...

Väl framme konstaterades det att banan inte öppnat än pga frost mest överallt. Småvägarna runt omkring Ringen visade med all tydlighet att det inte var läge att köra bana än. Istället bevittnades och förevigades rivningsarbetet uppe vid GP-banan:

Ytterligare en tur i omgivningarna företogs, men som synes har inte temperaturen klättat speciellt mkt uppåt. (Däremot har radiostation bytts... )

Vid Pflanzgarten konstateras att idealspåret börjar se åkbart ut!

Njaa, kanske ändå inte...

Istället åkte vi och tittade ännu mer på rivningarna, som synes här är hela läktaren i slutet av start-målrakan redan borta:

Ytterligare en sväng till Grüne Hölle och en kopp kaffe, ingen förändring. Jo förresten, de ropar ju ut något i högtalaren nu! Medan Gaute och jag samlade oss var Öystein redan ute och startade upp sin bil. När vi skulle ansluta oss kom han in igen och sa att de ropat ut att banan inte öppnas alls idag. Ridå ner!

Nåja, lite nördiga bilder som avslutning på säsongen måste ju i alla fall tas!

Väl mött 2008, 2007 är definitivt över! om jag inte sticker dit den 22:e eller 31:e och kör förstås!!!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Qvisfr skrev:
Har HUS till Salu i Nyköping!!

Har du blivit permanent stationerad därnere nu istället Fredrik?

stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Jaha det blev som sagt ingent kört på banan på sön då det ej öppnade.
I övrigt verkar min bil nu funka som den ska i S6. Körde runt en hel del på vägarna kring Nurburgring och körde massor med fullgasväxlingar i S6 och det funkar som det ska. Dock gissar jag att p g a man ej får temp i cup däcken får man heller inget tryck på bilen i växlingsögonblicket således ingen belastning på bitarna. Nåväl nu har jag gjort vad jag mäktar med, blir till att testa igen nästa år så fort det vänder mot + grader. Funkar det inte då tas jag emot med öppna armar av the shit Garge off them all, nämligen Head of M GmbH i Garching. Pratat med grabbarna som byggde bilen Till trots att de har fullt upp med bygget av nya M3 sedan, cab samt M-DCT bilarna tar de emot bilen så fort det är + grader

De sa you show of how the fault are and for sure we can fix it. Jag nämnde då att för att visa så måste ni sitta med mig utan ESP då bilen belastas hårt i S6, de var liksom inga problem

BMW i Sverige....ehh vi kan inte framkalla felet, nä för ni måste belasta bilen hårt under tid utan ESP i S6..BMW sverige....men här är ju hastighetsbegränsningar vi kan inte kör så hårt

Nåväl kanske är allt ok nu om inte märks det till Tyska våren. I övrigt har Manhart Tuning(som bygger alla Hartges bilar, nya M3 E92 med V10 motorer samt SMG 3) jobbat med min bil samt Tom Shirmer samt ett antal BMW verkstäder( Tyskland samt Sverige) Samt diverse olika gurus runt ringen som kommit med tips och råd.

Är inte problemet avhjälpt nu(kan vara att det är) är det väl rimligt att tro att Garcing som byggt bilen fixar biffen skulle jag tro. Annars får de ta min i byte till ett bra pris mot nya CSL , som de förövrigt inte kommenterade alls. En ny CSL är inte ens ett projekt per idag, de var inte alls talföra gällande en ny CSL. Inga kommentarer alls, vi har fullt upp med E92 sedan samt cab och M-DCT M3an....ja,ja jag förstår sa jag att de inte kan yppa NÅT.

Här sen Feb 2003

Vad har du bytt sen jag åkte med

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Vad har du bytt sen jag åkte med

2 motor gummilager
1 kardan mittellager
1 kardan Gelenken
1 Va Träger
2 Querlenken VA
2 Spurstangen
4 lager radschwinge oben + unten
spur + sturz einmessen schraubenkit
1 Gummilagersatz Va

Eftersom Tom ser vad andra inte ser såg han att en skruv som håller ena högra motorbussningen stack ut lite, lite. Ej dragen fullt. Vi antar att eftersom man rider på en del curbs i hög fart under tid så har denna gått ur lite. Vilket gjort att vaggan fram som motorbussningarn sitter i rört sig aningens eftersom skruven inte satt år, detta har gjort att hålet där skruven går in är ej runt(en liten minimal förslitning) vilket enligt Tom kan skicka dessa små variationer bakåt via kardanaxeln. Väl längre längst bak ger denna lilla förslitning, varition sig till känna endast under den extrema belastningen S6 ger.

Istället för att svetsa om vaggan valde jag hellre att byta mot ny då den inte kostade mer än ca 300 euro vill jag minnas. Förvisso var det enkelt att svetsa detta lilla orunda hål runt med en ny platta på men jag tog en ny.

Manhart Tuning(Hartge) öppnade bakklumpen och kollade den, den var ok, den har i övrigt bara gått ca 2500mil då jag bytte min förra klump då bilen endast gått ca 2000mil, den klumpen var helt ok, men eftersom garantin gick ut på bilen då tjatade jag till mig en den nya klumpen på garanti Manhart bytte oxå båda drivaxlarna samt de 4 grova bussningarna just kring bakklumpen i vaggan + den vertikala bussningen som går in i klumpen(detta är ej RTAB bussningarna som sitter just framför bakhjulen, de är mer förbrukningsbussningar och byts mer frekvent som du vet)

Då ingen har garanterat mig att de löser mina problem har jag sett det som nödvändigt ändå att börja byta grejer för att utesluta, då mitt problem visat sig komplext. Sedan har jag oxå velat byta grejer i jakten på att lösa problemet men på samma sätt får jag en bil som tål ca 6000-8000 nya mil av hård bankörning utan större ingrepp. Givetvis däck, skivor, pads samt RTAB, olja, men detta är ju som toa papper, förbrukninsvara.
BMW verkstäderna låste sig vid växelåde problematiken och tänkte inte utanför boxen så att säga. Efter två nya lådor uppdaterade de fortfarande gång på gång programvaran, vilket givetvis inte hjälpte.

Personligen gissar jag på att lådan inte varit trasig från början(kommit på i efterhand), utan nåt annat som varit bidragande som gjort att vibrationen kommit vid växling i S6. Eftersom BMW inte kunde hitta nåt fel, så sa jag att jag fortsätter att köra i S6 tills det brakar totalt. Ja sa BMW, sagt o gjort. Givetvis stod inte lådan pall för de vibrationer som kom i S6 och jag blev både glad och lättad när lådan packade ihop på Gotland i sommras, och trode att nu eftersom jag inte fick in växlarna måste väl ändå BMW se felet.
Öppnade bellhouse som var helt sönderslaget, så nu såg BMW att ok, thats not god. Ny låda, bilen gick fint i 100mil efter det på ringen i S6, sedan samma fel, ny låda igen,(BMW tyskl denna gång) bilen gick fint i 70 mil på ringen i S6 efter detta sedan samma fel. Nu kör jag på den tredje lådan och så fort jag kände av samma fel efter de 70 milen har jag kört S5 vilket alltid funkat. Men nu de senaste dagarna på ringen funkade allt fint efter allt som byts ut. Vågar inte ropa hej än, men kanske var det flera bidragande orsaker som skickade vibrationer bak i bilen i S6( hårda växlingar, S5 ej lika hård, därav inga vibr vid växl). Motorbussningen fram, tillsammans med de två sönderskjutna stora bussningarna vid klumpen(tagit stryk av all S6 körning). Givetvis bytte vi nu allt under.

Det som talar emot är ju att vid båda växlåde bytena funkade det fint i S6 ett tag(100 repk 70 mil) till trots att det då var de gammla slitna grejerna på bilen? Allt kan man kanske inte hitta förklaringar till.
Garching är slutdestination om det nu inte är bra i + grader då cup däcken gennererar grepp vilket stressar fram felet igen...eller inte, de är liksom karma, cirkeln är sluten då på nåt sätt i Garching:D
Christian och jag satt flera gånger och resonerade då det helt plötsligt funkade fint i S6, hela tiden, men man vågar inte ropa hej riktigt än ändå. Efter körning i + grader vet jag 100%

Egentligen är det ju inte varit nåt stort problem för jag har ju kunnat köra bilen hela tiden under året(förutom korta verkstadsbesök) hur mycket jag vill i alla lägen what ever, förutom S6. Hade ju varit värre om bilen varit okörbar under ett helt år, då hade det ju varit riktigt tråkigt. Men väldigt iriterande har det ju varit att inte tidigare kunnat köra S6 under en tid i sommras.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Göte, varför skriver du inte det här i en egen biltråd?

Jag menar att det är så intressant att det förtjänar att skrivas i en sådan tråd. thumbs up

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Sörpan skrev:
Göte, varför skriver du inte det här i en egen biltråd?

Jag menar att det är så intressant att det förtjänar att skrivas i en sådan tråd. thumbs up

Håller med En egen biltråd, med så här pass utförliga och bra bil- och ringenrapporter skulle vara thumbs up

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Göte,
Alltid intressant att höra om vad som kan hända när man brukar en bil lite på gränsen till vad den är testad för.
Vad tror du om att byta till en sportbil som är känd för sin höga kvalité och, likt din CSL, har en fantastisk förmåga att ta sig runt ringen på rekordtid, sina gatdäck till trots?...

HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004

Re:

Micke Holmström skrev:
Göte,
Alltid intressant att höra om vad som kan hända när man brukar en bil lite på gränsen till vad den är testad för.
Vad tror du om att byta till en sportbil som är känd för sin höga kvalité och, likt din CSL, har en fantastisk förmåga att ta sig runt ringen på rekordtid, sina gatdäck till trots?...

Porschar går också sönder på ringen

Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

BTG skrev:
Qvisfr skrev:

Nix, men i Lidköping, med vlärden som arbetsfält!!

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Qvisfr skrev:
BTG skrev:
Qvisfr skrev:

Nix, men i Lidköping, med vlärden som arbetsfält!!

I Lidköping?!??!!
Flyger ni från Såtenäs, Hasslösa eller Örslösa då? (Jag gjorde lumpen på F7)
Eller pendlar du till Säve?

1, 2   >>
4112 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande