| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Storlek på rör till bakmonterad kylare ?
|
1683 besök totalt |
|
På amerikanska konverteringar av Porsche 914 till V8 använder de 1" slang på varma sidan och 1,25" på kalla sidan har jag sett. Pantera har 35 mm utvändigt dvs 33 mm invändigt (jag tror det är 1 mm gods). 22 mm låter litet.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
|
|
|
å andra sidan så har det tunnare röret större area i förhållande till volymen (mer egenkylning) o alu leder ju värme bra, så det kanske går på ett ut...osså ökar bilen massa mindre än med ett grövre
Kan också tänka mig att aluröret har lågt strömningsmotstånd... dom brukar välan vara strängpressade ??? men okej ....22 mm låter liiiite klent i mina öron också... _________________ Mats Andersen |
|
Kylförmågan hos rören är försumbar jämfört med kylarens. Problemet med tunna rör är att vattenflödet minskar. Vattenpumpar är dåliga på att bygga tryck så med de långa rören man får med kylare och motor i olika ändar av bilen blir det snabbt lågt flöde.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
|
rören kostar väl ca 50-75kr/m så det kan vara läge att köpa rätt storlek.
Men å andra sidan ser jag ingen större vits med att ha större rör än utgången på pumpen motorn etc? Bara man har en pump med bra flås i, dvs en extern. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
![]() |
Skruva banåkabil
Storlek på rör till bakmonterad kylare ?
|
1683 besök totalt |