Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4046 besök totalt |
Laga hål i däck ?
Hittade en plåtskruv/bult i mitt ena bakdäck idag ca 40mm lång å halva inne i däcket...givetvis så hade det ju gått hål igenom så det pös fint när jag drog loss den (lyckligt vis i garaget...man är ju inte helt dum) Har hört att däckfirmor kan vulka i en plugg så det blir som nytt finns det något annat smidigt sätt ? ![]() Vill inte gärna köpa ett nytt 345/35R15 däck ![]() Dags å montera sopborstar framför hjulen på bilen > ![]() _________________ Jonas Wikström Göteborg obesegrad svensk mästare i kamaxel ras. 1968 Camaro RS 1972 Pantera GTS |
||||||
vill du göra det väldigt enkelt så finns det att köpa ett kit med verktyg och pluggar på jula.
har jämfört dessa med mina egna "proffsgrejor" och dom verkar helt ok. www.jula.se .sök på artnr 613-009. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
aha..
Givet var det "Tillfälligt slut" > ![]() Har rätt bra kontakt med en däckfirma i gbg men man vill ju helst slippa vränga av däcket...blir det helt tätt å funkar bra så kan man ju lika kärna köra korkskruvs metoden... Vad e det till höger på deras bild...liknar äppeltobak som man har till vattenpipor... är nog dock inte lämpligt att röka ![]() _________________ Jonas Wikström Göteborg obesegrad svensk mästare i kamaxel ras. 1968 Camaro RS 1972 Pantera GTS |
||||||
Anväder man det utan att demontera däcket från fälgen? _________________ Pär Hylander |
||||||
man gör hela proceduren med hjulet kvar på bilen t.o.m. så här går hela reparationen till. 1. lokalisera läckan och kontrollera all hålet är runt ( har man kört på glas eller nåt annat skärande så funkar det inte) 2. dra ur spiken/skruven mm 3. ta borren och borra rent hålet ( behöver inte hålla på länge) 4. sätt fast pluggen i verktyget och tryck in den i hålet. lämna ca 5mm av pluggen kvar utanför, så du inte av misstag råkar trycka in den i däcket. har för mig att jula:s plugg använder solution, men läs instruktionen för pluggen innan montering. avsluta med att skära av pluggen jämnt med ytan. 5. pumpa upp ca 0.5-1kg mer än du brukar ha i däcket och åk en sväng för att pluggen skall sätta sig. 6. kolla luften dagen efter för att kolla ev. läckage samt justera till normalt tryck. klart ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Verkar kalas! Ett sånt kit ska man klart ha hemma! _________________ Pär Hylander |
||||||
Stommen lär väl knappt känna av om man får en skruv igenom slitbanan? Vilken sten som helst som är över 8-10mm i diameter lär ju ge minst samma "törn" som en skruv!? _________________ Pär Hylander |
||||||
Jag snackade med en "gummigubbe" och han menade att det
fanns risk för separation om däcket var allt för skadat av spiken (eller vad som nu trängt in). Att luft skulle kunna tränga in mellan däckets olika lager. Han lagade aldrig ett däck utan att först ta av det och noggrannt inspektera skadan. om det stämmer vet jag inte, men det finns däckfirmor som inte tar sig an "plugglagningar". _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Dom kanske vill sälja nya däck? ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Däck som fått skruv o annat skumt i sig fixar jag hos lokala däckgubben för 40-50:- beroende på hans humör
![]() Då sätter han i nån gummitråd med vulkmedel. ska enl honom funka utan framtida problem. Jag har inte haft några prob. med reperationerna heller. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
jag själv samt ett flertal till har lagat däck med plugg som sen körts i slc både 8 och 12-timmars utan ngt som helst problem.
själv har jag pluggat däck sedan början på 90-talet (100-150st/år) och har aldrig råkat ut för ngn skada på stommarna typ separation eller likn. så jag anser att det är ett säkert sätt att laga på. faktum är ju att dom är godkända att laga hojdäck med också. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4046 besök totalt |