Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bocka rör.
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (42444 totalt)
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Enligt sbf ska radien vara minnst 3x diametern.
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Ge mig ett produktnamn!! En länk!!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Re:

Roger Gustafsson skrev:

Du ville ha produkt namn och länk

http://www.jabac.se/kat/index.php?catalog_id=1&start=60

Fina bockmaskiner till inte alls lika fina priser.

Den där vevbara maskinen tänkte jag köpa tills jag ringde och frågade priset.
12000+moms+verktyg. thumbs down

Där imot så har pro tool från förra sidan en ritning som man kan få gratis på en bock maskin thumbs up
Har skickat ett mail och bätt om en ritning och även frågat em dom har möjlighet att skicka en bock till sverige.
http://www.pro-tools.com/200k-1.htm
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

Ajden skrev:
Roger Gustafsson skrev:

Du ville ha produkt namn och länk

http://www.jabac.se/kat/index.php?catalog_id=1&start=60

Fina bockmaskiner till inte alls lika fina priser.

Den där vevbara maskinen tänkte jag köpa tills jag ringde och frågade priset.
12000+moms+verktyg. thumbs down

Där imot så har pro tool från förra sidan en ritning som man kan få gratis på en bock maskin thumbs up
Har skickat ett mail och bätt om en ritning och även frågat em dom har möjlighet att skicka en bock till sverige.
http://www.pro-tools.com/200k-1.htm

Tack för länken!!
Fyyyy va dyrt!!
Men de ser ju fina ut.
Man borde ju kunna bygga en själv... Ser inte så knepigt ut.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Ska man kunna bocka burrör med CBC bockare så behöver man minst en UNI60. Jag fick precis hem en prislista på dessa och en UNI60 ligger på maskin ca 39'+ moms utan verktyg. Ett verktyg kostar mellan 3-8' och verktyg för att kunna bocka burar ligger på närmare 6'.

Jag har en pro tools 105hd bockare som är konverterad till hydraulisk. Med 2 verktyg, degree ring och hydraulkonvertering så hamnar en sådan runt 15 000kr. Hydraulkoverteringen är hemgjord med hydrualaggregat från en vedklyv och en vanlig 2.5" hydraulcylinder med 700mm slag. Att köra manuellt är hopplöst.

Honda SC CC Elise S2
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

JBT skrev:
Ska man kunna bocka burrör med CBC bockare så behöver man minst en UNI60. Jag fick precis hem en prislista på dessa och en UNI60 ligger på maskin ca 39'+ moms utan verktyg. Ett verktyg kostar mellan 3-8' och verktyg för att kunna bocka burar ligger på närmare 6'.

Jag har en pro tools 105hd bockare som är konverterad till hydraulisk. Med 2 verktyg, degree ring och hydraulkonvertering så hamnar en sådan runt 15 000kr. Hydraulkoverteringen är hemgjord med hydrualaggregat från en vedklyv och en vanlig 2.5" hydraulcylinder med 700mm slag. Att köra manuellt är hopplöst.

ojoj, dyra grejer. tror det är dags att åka hem till morbror o botanisera i hans lager av "vansinnigt stora maskiner och tillbehör som inte längre används..."

MexBeetle -90 1600cc
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

Alurör

Hej

Vi behöver nya kylarrör till kompisens formelbil

Vem bockar Alurör ca 30x1,5mm böjradie ca2xD

Är det samma teknik för att bocka dessa?

Henrik

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Bara för att klargöra; Denna typ av rörbock är INTE okay om man ska göra bur eller andra konstruktioner till bilen? http://www.verktygsboden.se/?id=53398

Funderar på vad jag ska önska mig i julklapp nämligen

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Dubbelpost

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag har en sån liggande i en låda. Testade att bocka nån rörstump, men det blev så dåligt så jag ska bygga om den till en hydraulpress istället.

Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Har fått en ritning av en bock från protools, är det någon som är intreserad kan ni skicka ett pm så får ni ritningen. Tror inte Protool är allt för nöjd om den sprids överallt, därför lägger jag inte ut den.
Men en bild på den kan jag lägga ut.

Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Re: Alurör

hh-tech skrev:
Hej

Vi behöver nya kylarrör till kompisens formelbil

Vem bockar Alurör ca 30x1,5mm böjradie ca2xD

Är det samma teknik för att bocka dessa?

Henrik

om det inte har löst sig för er, kan ni pröva att kontakta Urban på URM-Racing. Mycket duktig vad gäller bockning av rör (vet dock ej om han klarar eran dimension, men jag tror det).

http://www.urm.se/

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004

På denna sidan http://www.rorty-design.com/content/CAD_plans.htm kan man köpa ritningar på olika rörbockar. Kan kanske vara något för den händige. Problemet är väl att skaffa matriser....

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
marnoldsson

Här sen Okt 2007

Rörbock

Biltema har en exakt likadan rörbock som den som verktygsboden har, fast för halva priset.
Jag köpte den och köpte rör som passade som en handske i matrisen och det har gått alldeles utmärkt att bygga bur med den.
Stålrör med 2.3 mm gods.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Rörbock

marnoldsson skrev:
Biltema har en exakt likadan rörbock som den som verktygsboden har, fast för halva priset.
Jag köpte den och köpte rör som passade som en handske i matrisen och det har gått alldeles utmärkt att bygga bur med den.
Stålrör med 2.3 mm gods.

Men man vill inte ha en bur i vanligt bonnjärn och maskinen klarar inte att bocka rör i godkänd kvalité thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down

Anders Bisting
Citera
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Kolla in denna http://www.jd2.com/

Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Re:

Ajden skrev:
Enligt sbf ska radien vara minnst 3x diametern.

Varför?
På jobbet (jobbar med o bygga om hydraulpressar) har vi precis fått en redig rörbock med en hel hög matriser för att bocka hydraulrör. Priset var runt 100k plus moms, programmerbar med vinklar osv osv.
Kollade på matrisen för 25mm rör, och det var radie 67 på den. Förutsatt att matriserna för de grövre rören har samma radieförhållande kan jag alltså inte använda denna maskinen för att bygga bur eller rörram?

Den klarar upp till 50x5 i bra kvalitet. Tycker att den radien matriserna är på borde vara godkänd då det är duktig misshandel som rören utsätts för på pressarna sen, 350bar arbetstryck med trycksmällar på det dubbla...

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Förmodligen för att inte materialet tillåter det T.ex. kan det bli för tunt gods i ytterradien eller kanske att med för att skarpa radier ökar knäckbenägenheten.

Du kan inte jämföra ett rörböjar som ska transportera vätska med ett som ska skydda mot stötar.

Anders Bisting
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Jag förstår tankegången, men när man ser hydraulrör som misshandlas av tryckstötar på bort mot 700 bar så blir man helt
Det slår och rister något helt otroligt. Rör med ytterdiameter på 300 mm och en förmodad godstjocklek på 30 mm, kanske mer, som bryter och bänder som det vore gummi.
Det är inte klokt, ju mer man tänker på det ju mer overkligt blir det.

Hmm ännu ett sidospår från mig..

Ljungby
Här sen Jan 2006

Re:

Dude skrev:
Förmodligen för att inte materialet tillåter det T.ex. kan det bli för tunt gods i ytterradien eller kanske att med för att skarpa radier ökar knäckbenägenheten.

Du kan inte jämföra ett rörböjar som ska transportera vätska med ett som ska skydda mot stötar.

"transportera vätska" är väl inte en riktigt rättvis beskrivning på vad ett hydraulrör på en press får stå ut med iofs. En "stöt" av olja med 700bars tryck bakom sig i ett 25mm rör blir nästan 2000kg som böjen på röret får stå emot.
Jag TROR och hoppas att de som designat matriserna till rörbocken haft detta i åtanke. Och jag är även tämligen säker på att det inte blir uttunnande av gods eller veck på röret med denna radien, för då skulle det ryka av rätt omgående.

Njaee, jag säger varken det ena eller det andra, men jag har svårt att tänka mig att en bockmaskin menad för proffisionellt användade på högstessapplikationer inte skulle kunna fixa godkända rör till en bur på en bil...

Dock måste såklart SBF dra gränsen någonstans...

Edit, håller även med Anton, det är helt otroligt o se vad maskinerna får stå ut med. Vi har lite delar på jobbet som fått sätta livet till, typ en M38 skruv i 12.9 som gått rätt av som den var gjord av lödtenn :-)

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Skillnaden med att ha ett tryck som fördelar sig på hela ytan inuti ett rör och ett mekaniskt tryck som punktbelastning på utsidan låter sig inte jämföras i min värld iaf.

Anders Bisting
Citera
Skruva banåkabil
Bocka rör.
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (42444 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande