| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Diffusor & funderingar kring evakuering av varmluft
|
3229 besök totalt |
|
Vart inspirerad efter att ha tittat på bilder från den nya Nissan GTR i GT500-utförande:
Då jag har ca 5-6cm kvar till bakkjolen från diffusorns överkantkant har jag funderat på hur jag lättast ska få detta att esteiskt bli bra
(Jag har även kapat av bakskärmarna likt GTR:en och även bakkjolen, så att förlänga bakkjolen är inget alternativ) Detta samt att jag länge funderat på hur jag ska evakuera varmluft från avgasystem etc som kommer ligga inkapslat mellan plangolv och kaross. Nu vet jag inte varför designen på diffusorn ser ut som den gör på GTR:en men jag tänkte göra en liknande design och använda övre "facket" till att evakuera luft som går på ovansidan av plangolvet. Gjorde en snabb skiss där den övre pilen representerar luften som då kommer från ovansidan på plangolvet och evakueras ut i det övre "facket" på diffusorn. Med denna skiss är tanken att endplatsen går hela vägen upp mot bakkjolen vilket skapar det övre "facket".
Förutsättningar på bilen i övrigt (Nissan 200SX S14a) är en vanlig plåtmonocoque där plangolvet kommer ligga emot rambalkarna och således skapas en utrymme mellan plangolv och kaross där luft kan evakueras bakåt. Min tanke är alltså att all luft som går igenom fronten/kylare/IC fortsätter förbi växellåda/avgasysstem/bakaxel och evakueras i övre "facket" på diffusorn. Dock kommer det sitta en tank som stör evakuering något, men min fundering är att det ändå bör fungera bättre än om jag "täpper igen" diffusorns överkant mot bakkjolen? Vore det ännu bättre om jag tätade emot tank och bagagerum (som är öppet utöver tanken) med plåt/annat för att styra evakueringsluften ut genom diffusorns övre "fack"? Runt avvgassystemet kommer det byggas distanser med kylplåtar och jag hoppas sedan luften som strömmar genom kardantunnel och mellan plangolv och kaross räcker för att dra bort den mesta värmen från växellåda/kaross etc. (Kommer även linda alt. coata avgassystemet för att försöka hålla så mycket av värmen som möjligt i systemet. Detta då det på vissa ställen kommer ligga väldigt nära kaross/förarplats) Är min idé åt fanders eller kommer den fungera (mer eller mindre effektivt? _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||
|
_________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||
|
Det är väl nåt sånt som jag har skissat på (men jag räddas av att reglementet tycker att det är fyfy med aerodramatisk undersida, dessutom kör vi inte så fort).
Hitta lågtryckszoner och evakuera varmluften där. Har du byggt tätt så det är kylarluften som skall förbi motor, in i transtunnel och sen ut där bak? Det kanske kan löna sig att plocka ut motorrumsluften i främre hjulhusen eller i bakkant av framskärmarna och sen plocka in en mindre mängd kallare luft (finns det högtryck på annat ställe än i vindrutans nederkant?) till transtunneln. Du har väl en glödande snigel i motorrummet som stålar lite värme? |
||
|
Re:
Då jag inte ska tävla med min bil har jag bara VV "reglemente" att anpassa mig efter
Inte mycket är byggt ännu utan det mesta är på planeringsstadiet, därför har jag en del likt denna fråga att fundera kring. Kanske bättre att bygga tätt från front till kylare/IC (dvs en "tunnel" från front till kylare/IC) där luften evakueras ut genom huven och eventuellt främre hjulhus. Samma sak från front till luftfilter och oljekylare. Tanken först var att endast ha gälar i huven där då luften dels kunde evakuera ut där och även ut genom kardantunnel och vidare bak ut ovanpå diffusorn. Den stora svårigheten med värme som jag ser det teoretiskt är kring motor och avgassystem iom att allt blir "tätt" med plangolvet. Motorn kommer flyttas tillbaka ca 2dm och således är det inte mycket motor som kommer sitta fritt i motorrummet (och precis som du skriver sitter där även en varm turbo). Och avgassystemet kommer dras i kardantunneln och gå ut bakom förarstolen i höger bakskärm. Så att få luftflöde/evakuera varmluft i kardantunneln är det så vitt jag kan se det stora problemet. Då det blir en tät tunnel iom att plangolvet ligger emot rambalkar finns det annan väg än att evakuera luften än bakåt. Gjorde en snabb skiss som förtydligar vad jag menar:
Min fundering nu är om man ska bygga luftflöde från fronten med "tunnlar" som ligger ovanpå splitter/plangolv och leder kylluft genom kardantunneln som evakueras ovanpå diffusorn som jag beskrivit ovan. Dvs att luften via fronten till kylare/ic/oljekylare/luftfilter är helt avskärmat inkl. evakuering och att andra avskärmade intag i fronten leder luft på ovansidan av plangolvet genom kardantunnel och ut ovanpå diffusorn. Frågan är om detta räcker för att "dra" bort varmluften som kommer vara i kardantunneln? _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||
|
Jag antar att du vrängt utochin på dessa trådar (mycket matnyttigt om man läser med lite filter):
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag gissar att du tvingar skicka all varme från motorn nån annan stans än via transtunneln. Väldigt grovt fördelar sig effekten 1/3 på veven, 1/3 i avgasystemet och 1/3 i kylaren. Om du för en motor med 300Kw på veven (lite mos ska du väl ha?) så ska du hantera 600Kw värme. Om du inte har nån annan stans äv via tät transtunnel så kommer du rosta diffen rätt rejält. Kan du skicka luften från kylare+IC nån annanstans (ut på sidan, upp i huven etc) så minkar problemet lite. Om resten av motorrumet evakueras åt sidorna så blir det ju "bara" avgassystemet, växellådan och diffen att bry sig om. Ideer till lösningar och praktiska erfarenheter finns i trådarna ovan. |
||
|
Re:
Tack för länkarna, men de trådarna är redan luslästa både en och två ggr
Det jag har haft problem att hitta generellt är tips/byggbilder/etc på vanliga plåtmonocoque's med frontmonterad motor & plangolv. Det är ju inte helt lätt att hitta smidiga sätt att evakuera luft när du måste kapa i den bärande konstruktionen. och då min motor kommer sitter väldigt långt bak (jämför med PA's SAAB -> http://www.93x.se/93x4r/index.htm, min kommer dock inte så långt tillbaka) så kommer "motorrummet" vara en bra bit in i kupén. och jag kan ju inte gärna evakuera luften in i kupén?
Jag kommer ha ca 370kw (500hk) så har jag i princip 740kw värme att hantera? Så du tror inte att evakuering via kardantunnel/diffusorn kommer bli effektivt? om jag får bra tillförsel av luft dit via fronten så kan jag ju annars så flera flugor i en smäll då den luften går förbi motor/avgasystem/växellåda och diff innan den evakueras ut över diffusorn? För pga motorplaceringen så har jag svårt att evakura luften ut på sidorna då det skulle innebära stora modifikationer samt att jag själ kupéutrymme vilket jag inte har så mycket till över redan som det är. _________________ /Fredrik Söderquist Bruksbusbil -> VW Golf R32 2003 Rejsbilsprojekt 1 -> Nissan S14 GT500 Rejsbilsprojekt 2 -> Nissan Micra Super Silhoutte 1988 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3229 besök totalt |