Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 GT3 RS 2004
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
17194 besök totalt
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Re:

Supramannen skrev:
ola.M skrev:
Supramannen skrev:
ola.M skrev:
Puppan skrev:
Mycket trevlig vagn du har!
Vems är den vita Turbon på en av dina bilder? Vad är gjort på den?

Mvh
Pete

Den GT2an är under konstruktion. med ännumer extra allt.

Är du säker för enligt Höfläkt lever den ju inte längre..?

JA jag är säker

Ruskigt trevligt då, för snyggare än en vit gt2 kan det inte bli

Här skulle jag vilja skriva "Word" men det gör jag inte jag bara håller med och småler mysigt för mig själv GT2.. Vit... Mmmmmm..

Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Re:

Supramannen skrev:
ola.M skrev:
Supramannen skrev:
ola.M skrev:
Man kan få en försämrad reaktion av att ha för hårdt ställt också.

Hårdaste fjädrarna och dämparna är inte alltid dom bästa.

Supramannen :

Det finns inga "CUPBUSSNINGAR " på Cup bilarna sitter det Uniballs istället

NEJ ola det gör det inte, därför jag undrar

På en cup ser det rätt lika ut som på din egen bil, en cup bil har ett toe stag med uniballs sen är det gummi över allt,men på en RSR är det andra bullar

Mina bussningar börjar bli trötta och därför undrade jag om man kan uppgradera medans man ändå byter, svaret jag fick då var att det ända jag kan uppgradera till som är värre än vad jag har om jag inte vill svarava egna bussningar är uniballs. då antog jag att det var cupgrejor.

men om det är som du säger att RSR kör uniballs så har min bil och cupen samma bussningar.

Ja så är det, många tror en Cup är yber tuff undern men så är inte fallet, några små saker är det i skillnad men inte super stor, subframen har inga exentrica hål tex , dom senaste har RS spindlar, rs delad bärarmar bak osv, men i bussningsväg är det inte tufft

och svara egna är inte så enklet till våra då dom flesta rör sig lite snet så det grävet ett ledlager eller en uniball lösning, så bara göra en alu eller nylonare är inte så enkelt tyvärr

Jaha då håller jag med igen. Cupen är tuff och det är en del mindre grejer som skiljer men inga jätte grejer.
Det går ju att bygga om mycket, det är ju bla du bevis på med dina moddar!
RSR i the shit! :-)

/Pete

höfläkt

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
höfläkt skrev:
Jag har dock en fråga som någon kanske man svara på; varför understyr bilen i höga hastigheter??

Typ under bron på Kinnekulle och vid vindkraftverket på Gotl.Ring. Jag får alltså hålla igen märkbart...

Du får lägga dig under bilen och bli lite smutsig

Du har en kränghämare fram med 5 håls justerbarhet och bak en med 4 hål, lite skruvande här och du kommer bli mer än nöjd..

Hehe. Har hänt att jag provat under dom här 15 åren jag åkt, ja.

Ställer jag hämmarna ett snäpp styvare bak (näst lösaste) och samtidigt släpper ett fram (näst slappaste) så går det brett direkt. Jag tappar greppet bak, väldigt tydligt.
På min bakfjäder står det 140-60-180. Kanske är det vingen precis som fredrik ansåg, eller så kanske jag skall byta bakfjäder

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

FredrikÅ skrev:
En rejäl frontsplitter skulle troligen skapa bättre balans, men det kan ju vara svårt att fixa av olika skäl..

Utan att veta exakta fjäderhårdheter på din bil, så skulle jag nog därför i stället testa att gå upp ett
snäpp i hårdhet på bakfjädrarna, typ öka med 20N/mm eller något sånt.

En annan av mina favoriter är 993 RS.
Du som nu har haft nöjet att äga båda varianterna - hur upplever du skillnaden?

Jag har ju en ganska så bra frontsplitter. Man kanske inte tillräcklig... Känns som att ställa ner vingen är vägen att gå i jämförelse.
Kolla fjäder i tidigare inlägg. Synpunkter?

993RS? otroligt bra känsla. Bra bromsar. Låg vikt. Tråkig motorkarraktär. Allt var inte bättre förr.... jag kommer inte att köpa en igen om vi säger så.

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
ola.M skrev:
Supramannen skrev:
ola.M skrev:
Puppan skrev:

Mvh
Pete

JA jag är säker

Tyvär är det som jag sagt. Den kanske återkommer i någon annan skepnad, men vi lägger detta åt sidan va.
Gällande bussningar så får jag be att återkomma.
Tycker ljudet trotts allt är lite mesigt. Tid är beställd hos ferrita

Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

höfläkt skrev:

Jag har ju en ganska så bra frontsplitter. Man kanske inte tillräcklig... Känns som att ställa ner vingen är vägen att gå i jämförelse.
Kolla fjäder i tidigare inlägg. Synpunkter?

Ja, du har ju nära till testbanan (Gotland Ring) så du kan ju faktist testa både-och.. thumbs up

För enkelhets skull kan du ju börja med att ställa ner vingen lite.

Förmodligen så får du bättre balans, men lite sämre totalgrepp.
Kan funka bra ändå, men ta helst en Driftbox för att kunna ha koll på hur din hastighet förändras på olika partier.
(om du inte har någon, kan Gaute säkert låna ut sin, den påstås ju vara.. hrrmmm.. väl inkörd... )

Jag skulle nog ändå sätta en pilsner på att lösningen för max hastighet i de snabba kurvorna, ligger i att
öka fjäderstyvheten bak, hellre än att ställa ner vingen.

om du nu har bra downforce tack vare bakvingen, så vill du ju gärna behålla det - för att kunna lägga
på mer fart.

Att byta bakfjädrar går ju på en eftermiddag, typ.

Bara att testa. Nu har du ju en pilsner i potten dessutom.

EDIT: Jag kommer inte ihåg märkningen på HR-fjädrarna till 100%, men det bör vara Längd (mm)-Innerdiameter (mm)-Fjäderkonstant (N/mm)

Här sen Feb 2003

om han bara har 140 bak så skulle det inte göra nått att gå upp til ett par 160

höfläkt

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tack för bra inlägg Fredrik. Självklart vill man bibehålla allt grepp man kan, men ofta brukar det vara så (särskillt med krängare) att man tar från det ena för att få till det andra. Att åka saktare i långsammare kurvor och knixiga partier vill jag inte. Den styr in enormt fint ich jag kan ga ganska tidigt på gas.

Rickard, du som är tekninken man, är 140 lite i sammanhanget?
Gällande bakfjädrarna, är det Forza man skall prata med?

Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Det var Bilsteindämpare va? Då kan Forza hjälpa dig, för jag har för mig att det sitter H&R-fjädrar på dem.
Men annars skulle du lika gärna kunna köpa fjädrar varifrån som helst. Det funkar precis lika bra med öhlins-fjädrar.
140 är inte direkt lite men de flesta kit till gt3:or brukar ha lite hårdare fjädrar än så bak. Vad står det på dem fram??

Edit: Är ni säkra på att det betyder 140N/mm? Jag hade för mig att H&R skrev längd-dia-fj.konst.
Har du ett art.nr på fjädern skall jag kolla.

Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Re:

höfläkt skrev:
Tack för bra inlägg Fredrik. Självklart vill man bibehålla allt grepp man kan, men ofta brukar det vara så (särskillt med krängare) att man tar från det ena för att få till det andra. Att åka saktare i långsammare kurvor och knixiga partier vill jag inte. Den styr in enormt fint ich jag kan ga ganska tidigt på gas.

Rickard, du som är tekninken man, är 140 lite i sammanhanget?
Gällande bakfjädrarna, är det Forza man skall prata med?

om bilens balans är bra i långsamma kurvor, men understyr i snabbare kurvor, låter det ju som sagt tidigare att downforcefördelningen kan vara svaret. Jag är ju ingen expert, dock.

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

Edit: Är ni säkra på att det betyder 140N/mm? Jag hade för mig att H&R skrev längd-dia-fj.konst.

Du har rätt. Fjäderkonstanten står sist på H&R så det är 180 Nm bak på den här bilen.

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

964 skrev:

Du har rätt. Fjäderkonstanten står sist på H&R så det är 180 Nm bak på den här bilen.

Så han har bara 140 långa eller, låter för kort ju

Supramannen

Här sen Feb 2003

En lite tanke Höis

Varför släpper du på fram och ställer på bak i samma veva, gör en sak av dom itsället så kanske du uppnår vad du söker, eller ställ på ett half bak bara så kanske du uppnår perfekt balans...Nu gör du ju ett för stor ingrepp

höfläkt

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag ville bara påvisa hur otroligt stor skillnad det gör när jag jag flyttar ett steg ream OCH bak = brett. Att bara flytta ett steg bak (som torde vara det rimliga) ger ingen effekt på instyrningen i snabba kurvor.
I need more!

Stockholm
Här sen Apr 2003

Re:

Supramannen skrev:
964 skrev:

Så han har bara 140 långa eller, låter för kort ju

Jag har ett antal fjädrar från H&R där måtten är angivna i längd-diameter-hårdhet. Möjligt att de ändrat på detta men tror inte det. Mina fjädrar är 140 mm fram plus hjälpfjädrar, bak är 200 mm plus hjälpfjäder. Vad har ni för längder på era bilar?

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

höfläkt skrev:
Jag ville bara påvisa hur otroligt stor skillnad det gör när jag jag flyttar ett steg ream OCH bak = brett. Att bara flytta ett steg bak (som torde vara det rimliga) ger ingen effekt på instyrningen i snabba kurvor.
I need more!

Flytta 2 bak då om det blir bättre, annars är det dags att gå på en hårdare fjäder bak som sagt

dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006

Re:

Supramannen skrev:
ola.M skrev:
Supramannen skrev:
ola.M skrev:
Puppan skrev:

Mvh
Pete

JA jag är säker

om det är samma vita som jag har sett hos Levin så.... finns det en del att göra om man säger så.

höfläkt

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kollade på min framfjädrar för att jämföra. Där står det: 140-60-160. Hur står det sig mot bak? (på hjälpfjädern stod det 60-60-20

Enl Levin skall man först titta där man har problemet. Det skulle isf vara fram. Men en mjukare fjäder fram... ?

Här sen Feb 2003

160nm fram och 180 bak alltså

Jag har som reference 160nm fram och 220bak

Tycker du ska minska en fram istället för att gå på en hårdare bak, så kör en 140nm fram och lämna det som det är bak..

Ja kommer gå ner jag med till 140nm fram och 200nm bak

höfläkt

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Under tiden jag fjäder-funderar passade jag på att byta system till svenskt rostfritt med racekatar.

Av med det gamla

och på med det nya

Jag ville ha det cup-iga stuket, raka måttligt grova (läs ganska klena )utblås

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Allt är ju relativt, men jag tyckte inte fjädrar var så där himla dyra i jämförelse med vad saker kan kosta på en sån här bil. Så Levin hade ett par beg 140Nm som jag kan sätta fram. Sen beställde jag ett par 200Nm till bakvagnen.

Frågan är bara vilken jag skall testa att byta först...
Torkar det bara upp lite så kan jag köra på GotlRing och testa.

Porsche 911 GT3 RS 2004
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
17194 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande