Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 17194 besök totalt |
Re:
Här skulle jag vilja skriva "Word" men det gör jag inte jag bara håller med och småler mysigt för mig själv GT2.. Vit... Mmmmmm.. _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||||||
Re:
Jaha då håller jag med igen. Cupen är tuff och det är en del mindre grejer som skiljer men inga jätte grejer. Det går ju att bygga om mycket, det är ju bla du bevis på med dina moddar! RSR i the shit! :-) /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||||||
Re:
Hehe. Har hänt att jag provat under dom här 15 åren jag åkt, ja. ![]() Ställer jag hämmarna ett snäpp styvare bak (näst lösaste) och samtidigt släpper ett fram (näst slappaste) så går det brett direkt. Jag tappar greppet bak, väldigt tydligt. På min bakfjäder står det 140-60-180. Kanske är det vingen precis som fredrik ansåg, eller så kanske jag skall byta bakfjäder ![]() _________________ Stefan Larsson |
||||||||||
Re:
Jag har ju en ganska så bra frontsplitter. Man kanske inte tillräcklig... Känns som att ställa ner vingen är vägen att gå i jämförelse. Kolla fjäder i tidigare inlägg. Synpunkter? 993RS? otroligt bra känsla. Bra bromsar. Låg vikt. Tråkig motorkarraktär. Allt var inte bättre förr.... jag kommer inte att köpa en igen om vi säger så. _________________ Stefan Larsson |
||||||||||
Re:
Tyvär är det som jag sagt. Den kanske återkommer i någon annan skepnad, men vi lägger detta åt sidan va. Gällande bussningar så får jag be att återkomma. Tycker ljudet trotts allt är lite mesigt. Tid är beställd hos ferrita ![]() _________________ Stefan Larsson |
||||||||||
Re:
Ja, du har ju nära till testbanan (Gotland Ring) så du kan ju faktist testa både-och.. ![]() För enkelhets skull kan du ju börja med att ställa ner vingen lite. Förmodligen så får du bättre balans, men lite sämre totalgrepp. Kan funka bra ändå, men ta helst en Driftbox för att kunna ha koll på hur din hastighet förändras på olika partier. (om du inte har någon, kan Gaute säkert låna ut sin, den påstås ju vara.. hrrmmm.. väl inkörd... ![]() ![]() Jag skulle nog ändå sätta en pilsner på att lösningen för max hastighet i de snabba kurvorna, ligger i att öka fjäderstyvheten bak, hellre än att ställa ner vingen. om du nu har bra downforce tack vare bakvingen, så vill du ju gärna behålla det - för att kunna lägga på mer fart. Att byta bakfjädrar går ju på en eftermiddag, typ. ![]() Bara att testa. Nu har du ju en pilsner i potten dessutom. ![]() EDIT: Jag kommer inte ihåg märkningen på HR-fjädrarna till 100%, men det bör vara Längd (mm)-Innerdiameter (mm)-Fjäderkonstant (N/mm) _________________ -- |
||||||||||
Tack för bra inlägg Fredrik. Självklart vill man bibehålla allt grepp man kan, men ofta brukar det vara så (särskillt med krängare) att man tar från det ena för att få till det andra. Att åka saktare i långsammare kurvor och knixiga partier vill jag inte. Den styr in enormt fint ich jag kan ga ganska tidigt på gas.
Rickard, du som är tekninken man, är 140 lite i sammanhanget? Gällande bakfjädrarna, är det Forza man skall prata med? _________________ Stefan Larsson |
||||||||||
Det var Bilsteindämpare va? Då kan Forza hjälpa dig, för jag har för mig att det sitter H&R-fjädrar på dem.
Men annars skulle du lika gärna kunna köpa fjädrar varifrån som helst. Det funkar precis lika bra med öhlins-fjädrar. 140 är inte direkt lite men de flesta kit till gt3:or brukar ha lite hårdare fjädrar än så bak. Vad står det på dem fram?? Edit: Är ni säkra på att det betyder 140N/mm? Jag hade för mig att H&R skrev längd-dia-fj.konst. Har du ett art.nr på fjädern skall jag kolla. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||||||
Re:
om bilens balans är bra i långsamma kurvor, men understyr i snabbare kurvor, låter det ju som sagt tidigare att downforcefördelningen kan vara svaret. Jag är ju ingen expert, dock. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||||||
Edit: Är ni säkra på att det betyder 140N/mm? Jag hade för mig att H&R skrev längd-dia-fj.konst.
Har du ett art.nr på fjädern skall jag kolla. Du har rätt. Fjäderkonstanten står sist på H&R så det är 180 Nm bak på den här bilen. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||||||
Re:
Så han har bara 140 långa eller, låter för kort ju _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||
En lite tanke Höis
Varför släpper du på fram och ställer på bak i samma veva, gör en sak av dom itsället så kanske du uppnår vad du söker, eller ställ på ett half bak bara så kanske du uppnår perfekt balans...Nu gör du ju ett för stor ingrepp _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||
Jag ville bara påvisa hur otroligt stor skillnad det gör när jag jag flyttar ett steg ream OCH bak = brett. Att bara flytta ett steg bak (som torde vara det rimliga) ger ingen effekt på instyrningen i snabba kurvor.
I need more! _________________ Stefan Larsson |
||||||||||
Re:
Jag har ett antal fjädrar från H&R där måtten är angivna i längd-diameter-hårdhet. Möjligt att de ändrat på detta men tror inte det. Mina fjädrar är 140 mm fram plus hjälpfjädrar, bak är 200 mm plus hjälpfjäder. Vad har ni för längder på era bilar? _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||||||
Re:
Flytta 2 bak då om det blir bättre, annars är det dags att gå på en hårdare fjäder bak som sagt _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||
Re:
om det är samma vita som jag har sett hos Levin så.... finns det en del att göra om man säger så. _________________ Douglas Lerwall 996 TT Renn Schnecken |
||||||||||
Kollade på min framfjädrar för att jämföra. Där står det: 140-60-160. Hur står det sig mot bak? (på hjälpfjädern stod det 60-60-20
Enl Levin skall man först titta där man har problemet. Det skulle isf vara fram. Men en mjukare fjäder fram... ? _________________ Stefan Larsson |
||||||||||
160nm fram och 180 bak alltså
Jag har som reference 160nm fram och 220bak Tycker du ska minska en fram istället för att gå på en hårdare bak, så kör en 140nm fram och lämna det som det är bak.. Ja kommer gå ner jag med till 140nm fram och 200nm bak _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||
Under tiden jag fjäder-funderar passade jag på att byta system till svenskt rostfritt med racekatar.
Av med det gamla ![]() ![]() och på med det nya ![]() ![]() Jag ville ha det cup-iga stuket, raka måttligt grova (läs ganska klena ![]() ![]() ![]() _________________ Stefan Larsson |
||||||||||
Allt är ju relativt, men jag tyckte inte fjädrar var så där himla dyra i jämförelse med vad saker kan kosta på en sån här bil. Så Levin hade ett par beg 140Nm som jag kan sätta fram. Sen beställde jag ett par 200Nm till bakvagnen.
Frågan är bara vilken jag skall testa att byta först... Torkar det bara upp lite så kan jag köra på GotlRing och testa. _________________ Stefan Larsson |
||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 17194 besök totalt |