| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Inköpstips, väghållning Mazda RX7 FB.
|
1 besök senaste veckan (2375 totalt) |
|
Hej! Jag besökte LMS trackday på Sviestad den 21'e oktober. Jag åkte tillsammans med min kusin och vi turades om att plåga hans Pontiac Firebird runt banan. Det var superkul och jag fick ordentligt med mersmak!!! Jag håller på att skruva ihop en egen banåkarbil av en Reliant Scimitar GTE, skall se ut som min avatar när den är klar.. (när då?). Men jag fick alltså akut mersmak och i väntan på att Reliant-projektet skall bli klart tänker jag nu utrusta min Mazda RX7'a FB från 1983 med väghållning. Någon som har erfarenhet av vilka fabrikat och leverantörer som är att rekommendera? Dollarn är ju behagligt låg just nu, har hittat bra priser på det mesta som jag behöver köpa, vill bara kolla om det finns bra/dåliga erfarenheter att ta hänsyn till innan jag beställer. Följande står på önskelistan: Bussningar till framvagn, grövre krängningshämmare fram/bak, stötdämpare och fjädrar fram/bak, bromsar fram, stag mellan fjäderbenstornen (ser ballt ut, men behövs det?), 15" fälgar med bultcirkel 4x110 (vart f-n hittar man det?), R-däck. Jag har säker glömt något, fyll gärna på önskelistan om ni kommer på något som kan vara bra att ha på banan. och om någon har något av ovanstående till salu så är det givetvis bara att skicka ett mail/PM! _________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||||||||||||||
|
På www.wankelregistret.se finns det kunskap.
Min bil har istortsett allt du frågar. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28701 http://bertakeblennow.scorpionshops.com/forum/viewthread.php?forum_id=39&thread_id=6090&rowstart=0 Men för att skriva allt jag hört och en snabb lista. Bussningar köpte jag från KG trimning. http://www.kgtrimning.com/Mazdrx7.htm Finns hos mazdatrix oxå. Dock ska du inte köpa bak, måste du byta köp original. Bakvagnen ska vara så mjuk som möljigt på FBn. Stötdämpare köpte jag från mazdatrix, TOKICo ILLUMINA Ställbara i 5 lägen http://www.mazdatrix.com/h3.htm. Dom har fjädrar oxå http://www.mazdatrix.com/h79-85.htm. Nåt vi tror på är eibach fjädrar som är hårdare fram än dom jag köpte som är RacingBeat. http://www.racingbeat.com/resultset.asp?PartNumber=14080 Inte för Racing Beat är dåliga... Bromsar har jag endast byte till bättre belägg, nåt som jag hört från ett par räcker gott och väl. Kör med Hawk belägg, finns på Racingbeat och Mazdatrix. Har än inte haft några problem med dom. Kört 2 ggr på Superstage(emmaboda) och en gång på mantorp. Massor av belägg kvar! Krängningshämmare fram kör jag med Racingbeats, bra mycket grovare än original. och samma där så ska man inte köpa värre till bakvagnen, dom tom rekomenderar att ta bort den som finns. Stag mellan fjäderbenstornen är säkert bra, inget jag själv lagt pengar på än, finns på mazdatrix i 2 varianter. Fälgar kör jag med 14" original med Hankook Z212 och dessa har funkat bra för mej och massor av mönster kvar. Är dock inte ett riktigt R-däck utan gat/Rdäck. Min 15" Fälgar köpte jag från http://www.nordendack.se. Dock har jag ju inte samma bultdelning som dig, 114,3. Shortshift och stålomspunna bromsslangar är nåt jag har oxå. För utom motortrim
och en sak du kanske ska fundera på är diff bak. 83an hade det inte om jag fattat det rätt. Dock kunde det finnas på 84-85 som fick lite uppdateringar och förbättringar. Finns på mazdatrix och kanske begangat... Dyra dock... Eller byte till volvo bakvagn om man har tid och kunskap. Där har du en kort variant på mina inköp och erfarenheter. Dock är jag lång ifrån klar med min och har en allt för lång inköpslista att handla till nästa år. Kolla min tråd på Wankelregistret så kanske du hittar mer som jag glömt. och framför allt så finns det folk och erfarenhet där om du har mer frågor. Lycka till nu! _________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||||||||||||
|
Galaxi har ju summerat en hel del i korthet var du kan få tag på grejor.
Ring mig så kan jag berätta vad du ska göra med bilen för att få det att funka bra, det finns en del saker man bör tänka på. Jag skickar mitt mobilnummer i ett PM. Mvh Göran _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||||||||
|
Re:
Jo, den sidan är mycket bra. Men aktiviteten på deras forum har minskat betydligt sedan det låstes för icke betalande medlemmar.. Senaste inlägget i FB-forumet är ca. en månad gammalt.. Vore det fullt ös i forumet, som det var innan det låstes, skulle jag gladeligen betala avgiften. Men nu är det ju inte det. Tror att det är fler än jag som resonerar så, och då blir det ju ett moment 22. Bäst att tillägga med en gång att jag inte kritiserar deras admin för detta och att jag inte har något förslag på lösning.. En trial-period har diskuterats och det kanske skulle funka. Hoppas iaf. att det löser sig till det bästa! _________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||||||||||||||
|
Re:
En komplett uppsättning Tokico Illumina från MazdaTrix kostar 480$. Man kan köpa 4 st. Tokico HP för 184$ på Ebay, dessa är dock inte ställbara. Är det värt mellanskillnaden att kunna ställa dämparna? Jag skall ju inte börja tävla professionellt, men vill ändå ha bra grejor! http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TOKICo-HP-SHOCKS-MAZDA-RX7-RX-7-81-85-BEST-PRICE_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33590QQihZ008QQitemZ180193086764QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
Vet du om någon firma som säljer Eibach-fjädrar till FB?
OK, verkar ju lovande. Min kusin hade någon typ av race-belägg på Pontiacen, de körde vi slut på under banbesöket på Sviestad. Vi sparade en halv millimeter att köra hem på så att vi inte skulle paja de nya fina slitsade skivorna... Dessutom överhettade vi beläggen ett par gånger och fick ta nödutgången i slutet på raksträckan. Men Mazdan är ju lite lättare och kanske inte behöver så grova doningar till hejdare.
Att man skall låta bli hårda bussningar bak försår jag med tanke på hur fyrlinken ser ut, de nedre bärarmarna är ju dubbelt så långa som de övre... Inte så genomtänkt med tanke på bindings, men det är väl en kompromiss för att få in ett baksäte som man ändå inte kan sitta i...
Men varför skall man låta bli att montera en styvare krängningshämmare, borde inte den hjälpa till att motverka bindings i fyrlinken?
Karossen verkar ju hyfsat styv i förhållande till vikten i pannrummet, så jag tror också att man kan klara sig rätt långt utan staget...
Lyckos dig som har en bultdelning där det går att få tag på fälgar. Min svåger jobbar på däckverkstad och han har dömt ut mina chanser att hitta fälgar med bultcirkel 4x110, han rekommenderar att jag köper 4x108 eller nåt sånt och sätter dit bultar med excentrisk kona och en navstyrring.
Det har jag redan, bytte bakaxeln för ett par år sedan och fick tag på en axel importerad från Kalifornien, helt rostfri! Grön färg på bromsrören!! Lamelldiff satt det i och till och med det gula klistermärket som upplyser om att det skall vara olja avsedd för LSD satt oskadat kvar på klumpen! Jag kör med Weber DCOE 45'a och RacingBeat-insug. Grova headers och elfläkt satt på när jag köpte bilen. Jag vill gärna ha dit en DCOE 48 istället, mina halsringar är för små (36mm) så jag har fått ställa flottörnivån lågt annars går den gärna för fett oavsett bestyckning. Tänkte strunta i att köpa halsringar och skaffa en 48'a istället så i väntan på att jag hittar en sådan så bestyckade förgasaren till E85. Jag har ett hembyggt lambda-instrument i bilen. Det funkade faktiskt över förväntan, men en DCOE 48 blir ännu bättre! Tack för dina tips, känns bra att få lite utlåtanden av någon som använt grejorna innan man lägger in en stor-beställning! _________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||||||||||||||
|
Re:
Tackar! Jag hör av mig inom kort! Lite mycket på jobbet just nu, blir sena kvällar... Men fr.o.m. fredag är jag ledig tills 14 januari! _________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||||||||||||||
|
Re:
Nu har jag ju inte överdrivet med motoreffekt, (<150hk). Men bilen känns ju betydligt säkrare på vått underlag sedan diffen kom på plats, beror väl mest på att den inte orkar spinna så hysteriskt i kurvorna längre.. _________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||||||||||||||
|
Just på grund av binding, som du redan nämnt, så spinner det fruktanvärt vid bankörning, även med diff tyckte jag! Jag skaffade en racediff (köpte av Magnus faktiskt) och den gjorde stor nytta på bana. Dock är den lite jobbig på gata eftersom den låser väldigt abrupt.
Jag har en Mazda original renoveringssats till originaldiffbromsen liggande hemma som är avsedd att ge större förspänning. Hade tänkt att montera den i min originaldiff och ha för gatbruk men nu blev det ju inte så utan jag sålde bilen istället. Det finns även fler delar i mitt garage, t ex komplett ny omonterad coiloversats med camberplates, Tokico racedämpare och fjäderben med 84/85 bromsar (4x114,3) men jag tror att Galaxi är sugen på att köpa de delarna av mig, eller? Weber 48:an räcker för en streetportad 13B så till en oportad 12A bör den vara väl stor med risk att du får dåliga lågvarvsegenskaper. Jag tror det är bättre att skaffa större halsringar till din 45:a, det finns ju ända upp till 40 mm till den. Nåväl, det kan vi också diskutera i telefon senare. Ska besöka ett bröllop på lördag (dock bara ceremonin i kyrkan) men annars så är jag nog tillgänglig. Är själv ledig till 7 januari. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||||||||
|
Jag kör också hawk belgäg, visserligen inte samma bil, men eftersom mazda "lånade" designen så får det gå ändå
. Antar att din kärra väger ungefär samma som min dock lite mer pulver tror jag väl. Jag har Hawk HP plus. Dom har jag nu kört 2 säsonger bankörning + konbana, två chaufförer dessutom. Och en tredje sässong med lite konbana och nån enstaka banåk. Trot eller ej så är det fortfarande kvar på dessa belägg, och dom har inte fejdat någon gång, inte ens vid 1 timmes pass i 30 graders hetta. Dock käkar dom lite skiva, har dock inte så många andra räsigare belägg att jämföra med på den punkten. Köpte mina på http://www.raceshopper.com/ , bra ställe. Dessutom kostade beläggen snudd på ingenting, i dom här sammanghangen iaf .
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||||||
|
Re:
En helt annan sak. 20 år senare fick Miatan låna drag av "vanliga" Lotus Elan. De måste gilla Lotus i Hiroshima!
Men jag instämmer i kören jag också. Hawkbelägg är väldigt bra. Både billiga slitstarka och tål mycket värme. Jag har kört med både Hawk blue och Hawk black. Inget för gatbruk då de sliter skivor hårt om de inte är varma men för race är de väldigt bra. Man kan ju oftast välja mellan HP+, HPS, Blue och Black så det finns ju bra med möjligheter att hitta ett lämpligt belägg för den applikation man själv behöver. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||||||||
|
Jag kan också instämma i hyllningskören till Hawk, de är iaf de bästa jag hittills testat på Miatan.
HP Plus var det så de gick bra att använda på gatan även om de förde lite oljud. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||||||||||
|
Re:
Helt klart en peng fråga. Ställbara är ju bara lite extra lyx och när jag köpte jämförde jag vad dom skulle kosta i sveriga(dalhems hade) och det var typ halva priset att beställa dom från usa än att köpa av dom.
Mazdatrix. Om du menar i sverige vet jag inte... Kan tillägga att all min kunskap och info jag fått kommer i stort sett från wankelsport. Där har du kunskap och erfarenheten om FB och framför allt race körning. Har själv tyvärr inte fått njuta så mycket av det eftersom jag har problem med min FB. _________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||||||||||||
|
Re:
Den har jag också hört, men så lättlurad är jag inte, försök övertala mig :
För att inte tala om den stora glasluckan:
Menmen, nu ska jag sluta tramsa i den här tråden. rx7or är ju faktiskt balla
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||||||
|
När du skriver så kan inte låta bli att anta utmaningen
Fast jag lägger inte ner hela min själ i det.
Länkar in bilder från andra platser. Lite ajabaja kanske men ämnet är ju inte direkt viktigt
Den sluttande nosen, lutningen på a och b-stolpar och det slanka taket. Vem det än var som designade RX-7an så hade han tittat mer än en gång på Lotusen! Är det ett att betrakta som att kopiera eller är det en "hyllning" fast i 70-talsutförande? Jag tycker att Porschen ser modernare ut. Egentligen konstigt för den är ju två år äldre än RX-7an. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||||||||
|
Re:
Nästan ruskigt lika... Iaf fram. _________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||||||||||||
|
Re:
Jag har pratat med Wankelsport och fick lite ideér, du har PM !
_________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||||||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2375 totalt) |