Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
"Dödmansgrepp" på bränslepumpen?
<<   1, 2
8003 besök totalt
Old school
Helsingborg
Här sen Apr 2006

Re: lösningen

Niklas Sandström skrev:
old school skrev:
En FIA brytare löser problemet...

Det räcker inte då pumparna bara får gå när motorn är igång och ska automatiskt slås av om motorn stannar.

SBF skrev:

TR 5.3.3 Automatisk bränsleavstängning
obligatoriskt för alla bilar:
Bilens samtliga bränslepumpar får endast arbeta när motorn är igång utom i själva startögonblicket.
Rekommendation för alla bilklasser: Bilens samtliga bränsleledningar till och från motorn ska vara försedda med en automatisk avstängningsventil placerad i anslutning till bränsletanken. Dessa ventiler ska automatiskt stänga av bränslet när helst bränsletryck eller en bränsleledning fallerar.
Även avluftningsslang från tank ska vara försedd med en backventil för att förhindra bränsleläckage.

okej. Uppdatering av bilen alltså..

Helsingborg
Här sen Apr 2006

okej, snart dags för uppdatering av bil i detta ämne.

Kan någon på ett enkelt sätt beskriva hur inkopplingen ska ske, samt vilket relä o.s.v som gäller för en förgasarbil med elektrisk pump.

och jag menar enkelt sätt , jag är nämligen hyffsat el-trög

Forshaga
Här sen Okt 2003

Pump

På min bil har jag FIA brytare så jag vet att tändningen slås av. Bränslepumen/ar är kopplade via ett relä som som är växlande som jag kopplat till oljetrycks kontakten så när olje lampan lyser så drar reläet och punpens förbindelse bryts upp, för att få fram soppa så har jag en tryck knapp som är gömd under ett lock.

PS: Det borde finnas någon el/cad "nisse" här på rejsa som kan rita upp chema på det. Sen är det lika viktigt att huvudsrtömbrytaren kopplas rätt specielt om man kör med generator ser ofta i depåer att dom är fel kopplade, batteriet stängs av men genoratorn genererar spänning till tändsystemet.

Austin 1275 GT 1975
Austin Cooper 1968
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

om jag inte minns fel, det händer ibland, gäller följande inkoppling för ett normalt soppapumpsrelä med varvtalsingång, som det Volvorelä jag gav artikelnummer till i början av tråden:

Stift nr:
15 kopplas till en anslutning som ger +12v med tändning på (och när startmotorn går)
30 kopplas till en säkrad plusmatning för själva bränslepumpen
87 kopplas till bränslepumpens pluspol

1 (kan även heta 31b har jag för mig) kopplas till minus på tändspolen
31 kopplas till jord

Då går soppapumpen bara när det finns tändpulser.

/Gustaf

Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Re: Pump

RCM skrev:
På min bil har jag FIA brytare så jag vet att tändningen slås av. Bränslepumen/ar är kopplade via ett relä som som är växlande som jag kopplat till oljetrycks kontakten så när olje lampan lyser så drar reläet och punpens förbindelse bryts upp, för att få fram soppa så har jag en tryck knapp som är gömd under ett lock.

Grejen är ju läget där motorn har stannat, tändningen är på och pumpen går, en bränsleslang har gått av och du inte är kapabel att bryta tändningen själv, och flaggposteringen ligger 150 meter bort.
om oljetrycksgivarens kabel slitits av så är du ju körd ändå.

Helsingborg
Här sen Apr 2006

okej tack, nu vet jag nog hur jag ska göra.

Detta är nog en sak som många förbiser på sin banbil, dock oftast omedvetet antagligen. Själv visste jag inget förrän denna tråd dök upp (man ska ju hålla sig uppdaterad men....)

Då kan jag lika gärna bygga på med en elfråga till. Kör med ovanståend FIA-brytare (bilden i tråden) och allt funkar som det ska men någonting är nog felkkopplat ändå.

När tändningen slås på är laddningslampan släckt, när motorn sedan startar är lampan fortf släckt och ingen laddning från generatorn. Man får varva upp en gång och då tänds lampan (kör med litet remhjul på veven) och generatorn börjar ladda, och då även på tomgång.

Alltså: lampa släckt ingen laddning - lampa tänd laddning. Har jag kopplat bakvänt eller...?

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Funderar på detta med nu iomed min blivande rejsbil...
Som det är nu är det en strömbrytare kopplad där nyckeln satt (pga stöldförsök) och den smäller igång tändning till startläge när man slår om den. Sen har jag en knapp som startar bilen bredvid.
Kan man inte bara koppla in brytaren där?
Bryter man tändningen där så stannar väl allt?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Men om du får "motorstopp" så är ju tändningen fortfarande på och ifall bränslepumpen är kopplad via tändningen så går den trots att motorn står still = förbjudet.

Alla moderna bilar med elektriskt sprut har denna funktion inbyggd i boxen.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

Arne skrev:
Men om du får "motorstopp" så är ju tändningen fortfarande på och ifall bränslepumpen är kopplad via tändningen så går den trots att motorn står still = förbjudet.

Alla moderna bilar med elektriskt sprut har denna funktion inbyggd i boxen.

Så på min CRX från -87 stängs alltså soppapumpen? Eller??

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Gå ut på parkeringen och testa, gör ett "kärringstopp" och lyssna sedan ifall du hör pumpen.
Skulle förvåna mig mycket ifall pumpen inte stannar..

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

Arne skrev:
Gå ut på parkeringen och testa, gör ett "kärringstopp" och lyssna sedan ifall du hör pumpen.
Skulle förvåna mig mycket ifall pumpen inte stannar..

Så självklart enkelt! thumbs up
Ska testa, men såklart borde den stängas av.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Ford EDIS har väl ett specellt relä för just detta? Löser ut vid kollision eller när bilen hamnar på sidan/upp och ned?

Borde vara enkelt att koppa in.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

På en standardbil finns det garanterat nån funktion som styr pumpen. Rogers CRX är ju trots allt bara 20 år gammal.
På insprut med flappimeter kan det sitta styrning så pumprelät stängs när motorn inte suger luft längre, ganska effektivt.
Ladda hem kopplingsschemat så har du lite läsning i Jul

Fords krockbrytare är det ju fler än en som svurit ve och förbannelse över. Parkera i en lite hård snödriva så är det bärgare därifrån för att få igång skiten. Så de borde ju du få betalt för att ta emot

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Krockbrytaren i Ford hör egentligen inte ihop med EDIS, utan har suttit på ungefär alla Ford med sprut sedan mitten av 1980-talet. Den återställs med ett knapptryck så bärgare är lite överkurs...

Enkel och billig men kräver ändå "rätt" smäll för att lösa ut så det varvtalskännande relät jag föreslog i början av tråden är kanske säkrare. Ford dubblerade ju funktionerna, både krockbrytare och relät (eller motsvarande funktion i ECUn). Men det kanske är för enkelt? ;-)

/Gustaf

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Jag har iallafall en brytare som klipper pumpen när jag får motorstopp. Det jag då undras är kanske pinsamt lätt men iallafall: I hela mitt liv har jag fått lära mig att batteriet ska brytas på minuspolen med huvudströmbrytare. (Vi har stora tunga maskiner och tydligen är det bara så "det är" ) Men frågan är ju hur man ska koppla en rejsbrytare. Ska jag bryta minus, plus eller båda?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Är en sån här tillåten i racing här hemma?
http://www.rallydesign.co.uk/catalog/advanced_search_result.php?keywor . . . .

Jag tycker personligen att det ser lite fjuttigt ut med de små knapparna - men det kanske räcker?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Ingen som vet?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Skruva banåkabil
"Dödmansgrepp" på bränslepumpen?
<<   1, 2
8003 besök totalt