| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
tips på rostskyddsbehandling av plåtrent underede
|
1884 besök totalt |
|
Som ämnet säger undrar ja om någon har erfarenhet av detta? Det är ju inte kul om det börjar rosta när man lagt ner så mycket jobb
Skulle det funka med syraprimer, någon galvlack kanske? Bilen är en s13 som ska lättas en del, så ja vill inte ha en massa body _________________ Patric Johnson Kör: EVO V |
||||||||
|
Re: tips på rostskyddsbehandling av plåtrent underede
Hagmans stålplast grundprimer CA, 2-komp., epoxibaserad, gul grundfärg måste ju vara de absolut bästa du kan grunda med! Å varför inte spruta på ett lager med rostskydds "body" utanpå detta?? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
|
Skynda shopa isåfall! Hörde rykten om att den färgen skulle utgå ur hagmans sortiment. Ingen aning om varför dock
_________________ /David Johansson |
||||||||
|
Har spanat på Hagmans hemsida, men jag hittar ingen info om att den ska utgå där? Nån som _vet_ och som inte bara hört rykten? (Jag har dundrat iväg en fråga till Hagmans, får se om de svarar.) Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
|
Facit finns här.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag skrapade och stålborstade mitt underrede helt rent och sina håll helt plåtrent. När detta var klart utförde jag alla reparationer i plåten. För att uppnå det bästa skyddet efter ett sådant ingrepp blev det Hagmans CA primer, det är det gula. Mosa på två lager, och du kan med fördel spruta upp underredet, först ett lite tunnare och sedan ett lite tjockare. När detta härdat och stanken evakuerats ur lokalen sprutar du på en polyurethanbaserad topplack. Den kan man mosa på ganska tjockt med och den väger inte speciellt mycket. Av egna erfarenheter är vit en lämplig färg, om du skall använda fordonet i 20.000 mil är ett smäktande klet i svart nyans att föredra. om du inte finner Hagmans CA primer, som för övrigt kommer att sluta tillverkas och därmed sluta säljas den siste Januari 2008 kan du PM:a hitåt så kan jag eventuellt lösa en burk åt dig. Burken säljs i 0,8 liter och är det drygaste man sett sen Stockholm kom på plats. Did I say that??? Skojar ju bara med er!
Anledningen till att primern kommer att utgå har helt att göra med att den inte klarar dagens miljökrav. Men det vet ju vi alla att det som inte klarar miljökraven är det enda som verkligen fungerar. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||||
|
Re:
|
||||||||
|
Grymma tips, tackar för det... Visste inte att det fanns några riktigt bra produkter kvar på marknaden, pga av våra underbara miljökrav så det är väll bara att skynda på o köpa. Vit bottenplatta låter som en lysande idé
Pm på väg till dig Franzén _________________ Patric Johnson Kör: EVO V |
||||||||
|
Re:
Precis!! Go The Norway Style. Dom har gift i sina produkter. Går bra att handla dessutom då de skickar över gränserna! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Re:
Jasså, där går det bra att skicka. Men clas ohlsson ville inte skicka en tub sikaflex till gotland pga att det vara "kemikalier". _________________ /David Johansson |
||||||||
|
Hehe!
Norge är la underbart... Det är världens dyraste land med världens lägsta statsskulder. om man skall måla om sitt hus och inte vill göra det fler gånger i livet så köper man färgen eller tillsatserna i Norge. Lite dyrare, javisst, men du slipper ju måla om huset igen. Jag tror dock inte att Hagmans underbara primer kommer att säljas i Norge bara för att de inte har några regler att följa förutom penalistiska ekonomiska sådana. Hagmans tar lite större ansvar än så. Däremot kan det mycket väl finnas motsvarigheter i detta gudsförgätna rike. Värt att beakta!
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||||
|
Fick detta från Hagmans straxt innan jul, verkar inte som de tagit beslut ännu:
Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1884 besök totalt |