Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vilken däcksbredd på olika bredd på fälgar?
1325 besök totalt
Magnus81
Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare

Jag ska köpa R-däck till min Z3 M roadster nu.

Har lite funderingar på vad jag ska ha för dimensioner... Original på originalfälgarna är 225/45/17 fram och 245/40/17 bak.

Jag har fått bakdäcken att skrapa lite lätt i innerskärmen i vänstersväng på Kinnekulle så bredare än 245 vågar jag inte ha (ska även sänka bilen samtidigt som R-däcken åker på).

Jag har tittat på Toyo R888 och tycker att det verkar vara det vettigaste däcket för mig.

Nu till min fråga:

Vilken dimension ska jag ha på däcken och vilka fälgar ska jag använda?

original M-fälgarna (17") är 7,5" samt 9" breda.
Fram hade ju funkat med 225 men det finns inte 245 till bakdäcken.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36844&postdays=0&postor . . . .
Kan jag lägga på 235 eller 225 på en 9" bred fälg? (Jag vill gärna ha samma rullomkrets därav frågan om 225 på 9" fälg)

Eller ska jag använda mina andra fälgar (BMW krysseker splitfälgar) jag har liggandes (17") som är 7,5" samt 8,5" och slänga på 235 runt om eller 225 runt om? (235/40/17 blir ju lite mindre rullomkrets än 225/45/17 som är standard)
Använder jag dessa fälgar får jag använda rätt grova spacers bak... typ 35mm om jag ska ha ut dom lika långt som original sitter bak. Sjukt ET på originalfälgarna bak!

Eller har ni några andra idéer?

/Magnus

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Vilka däck är det i 245 som tar i lite?

Toyo R888 behöver mera plats än motsvarande gatdäck (det finns svullna gatdäck också iofs) i samma dimension.

När det gäller rullomkrets så får man hoppas att ABSen inte får tuppjuck (dvs olika diametrar fram/bak) (men det borde nog vara känt vid det här laget i så fall).

Magnus81
Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Hankook S1 tror jag dom heter...

/Magnus

blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

235/40-17 blir bra till bakdäcken vare sig det är 9 eller 8,5 tums fälg. Däremot har jag upplevt 225/45-17 däck fram viker sig i kurvorna på 7,5 tums fälg om man har lite tyngre bil (m3 e36). Tror det är extra viktigt att köra med typ 3 grader negativ camber fram om du skall köra 7,5 tums fälg. Om du kan tänka dig att blanda olika fälgar hade jag själv kört med 9 tum bak och 8,5 fram. Jag satte e36 bakfälgar fram på min, funkar utmärkt

/Johan B

1325 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande