| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Saab fwd ? Hur gå till väga för att få en bra Gat/banracing?
|
2024 besök totalt |
|
Hej jag ska börja med mitt projektarbete som kommer att handla om Banracing med saab 9000 2,3T. Fast själva arbetet ska handla om hur man får högsta väghållning med en fwd bil. Men jag ska inte bygga om min 9000 efter hur man får bästa väghållning utan att bara ta reda på det. Jag ska bygga min 9000 efter gatbruk och banracing och arbetet ska infatta att byta ut alla bussningarna till polyreutan bussningar.och ett väghållningskitt som kan bli av märket koni och fjädrarna blir nog bilstein sport! Syftet med detta arbete är att få en märkbar förbättrad körkänsla och få mer grepp och vägkänsla! · Hur svårt kommer detta att vara ? · Kommer bilen bli svår styrd?" · Vad förlorar jag på att göra en bil styvare? · Kan man mäta upp väggrepp ? Någon som har svar på dessa frågor? eller vet någon som har kunskapen att berätta ?Finns det något racing team som kör saab eller något snarlikt fwd ? Någon litteratur till att lösa dessa frågor ? Mvh! _________________ Richard Loord! |
||||
|
Det finns ju ett team som kör Saab 9-3 (nya) i SLC... www.slc.se kanske det finns mer info på...
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
|
Jag är med i nämnda SAAB-team på ett hörn och har även en del erfarenhet från andra FWD racebilar...
Det viktiga är inte vad det står i grillen, det viktiga för dig är att läsa på grunderna för vad som påverkar vad, vad som är viktigt osv osv när man modifierar en bil och vad som styr att den beter sig på ett visst vis. Grundläggande kan man säga att alla svar du söker och mer därtill finns om du börjar söka på forumet. Som steg ett skulle jag köpa Görans Väghållningsbok, läsa den och sen begrunda vidare. Här finns folk som kan hjälpa dig svara på de mer kluriga frågorna, men det kräver att man har grunden hyffsat klar för sig. Tex är Fuling en stor Saab-entusiast och brukar vara hjälpsam...fast som sagt, vilket märke det handlar om är egalt egentligen. Så tja...om vi ska börja ngnstans och få dig att svettas lite så kan man ställa frågan varför du säger att du vill ha Bilstein Sportfjädrar? Fundera över det, sök efter ett svar och återkom så bröjar vi där.
Tips: Sök på ordet fjäderkonstant. |
||||
|
Re: Saab fwd ? Hur gå till väga för att få en bra Gat/banrac
Som Andreas inflikade, kan man läsa mellan raderna att färdiga kit inte behöver vara den bästa vägen att gå, och sedan, vad blir nyttan med projektet om du sedan smäller på ett "standardkit" vad det gäller dämpare och fjädrar? Rekomenderar som tidigare nämnt Görans väghållningsbok. Den är hygglig för nybörjare och man hänger ganska lätt med i beräkningarna. (Utom jag då som blir blind när jag inte ser alla dolda "π" som finns i beräkningarna). Hursom så kommer du finna 90% av det du söker i den boken, om inte allt. _________________ Henrik Nilsson Saab 900 -96 |
||||
|
Re: Saab fwd ? Hur gå till väga för att få en bra Gat/banrac
1. Vet ej 2. Vet ej 3. Komfort 4. Ja, skidpad borde funka, dvs kör bilen i rondell så fort du kan i konstant hastighet, mät varvtiden, bättre tid bättre väggrepp. Du borde kanske "rita" upp en rondell på nån stor parkeringsplats snarare än att köra i trafiken. Men principen är densamma. http://en.wikipedia.org/wiki/Skidpad _________________ /Anders C |
||||
|
Varför jag vill köra med bilstein har jag ingen direkt anledning till är som sagt eftersom det är färdigt kitt och har hört mycket bra om det men har inte kollat upp några diagram eller något över fjäderkonstanten.Har bara hört andras åsikter om det..och det verkar bra för gat och funkar för bankörning..finns så klart sämre och bättre eller mjukare eller styvare. Men bilen ska vara körbar på gator också så behöver ju inte vara det hårdaste..
Vad tror ni om powerflex bussningar i hela bilen? Kommer det göra bilen för styv eller är det resonerligt ? Görans bok ska jag införskaffa då så jag har lite kött på benen. En skidpad borde funka bra men jag menar i mer avancerade övningar och tester. Det kanske inte finns någon egentlig utrustning över att mäta upp det förutom att köra ut bilen o köra skidpad eller åka på någon bana och ta tiden på det viset men det avgör mycket på föraren också så klart.. Mvh! _________________ Richard Loord! |
||||
|
Vad är detr för omfattning och mål på arbetet? "Högsta väghållning" är ju lite svårt att visa om man inte jämför med nåt, dvs om du bara köper ett färdigt kit så är det ju lite svårt att visa vilka parametrar man jobbar med för att komma fram till sitt resultat i och medatt du bara köper nån annans erfarenhet sas.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Där finns en tråd på STCS forum som signaturen "JonTe" startat där bland annat även Fuling är involverad. Där diskuteras val av olika fjädrar och från vilka bilmodeller dessa kan plockas...
http://forum.saabturboclub.com/viewt _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
|
Re:
Grejen är att arbetet ska handla om högsta väghållning ! Min bil ska inte utsättas för ett sånt omfattande projekt. Så egentligen är det arbetet jag borde lägga ner mest tid på. att kunna räkna ut och göra ett stort arbete för det är det projektarbetet handlar om mest.Det är det teoretiska.. Så visst är det viktigt att jag får rätt fjädrar och dämpare men · Hur svårt kommer detta att vara ? · Kommer bilen bli svår styrd?" · Vad förlorar jag på att göra en bil styvare? · Kan man mäta upp väggrepp ? Vad är fjäderkonstant ? Vad är hjulkonstant? Det jag borde lägga till är att förklara Fjäderkonstanten och Hjulkonstanten. Det är viktigt för att kunna förklara när jag ska "mäta" väggrepp och förklara om bilen kommer vara svårstyrd.. Några av mina frågor är väldigt onödiga som "· Hur svårt kommer detta att vara ? " Borde egentligen ändra på mina frågor jag ska svara på. _________________ Richard Loord! |
||||
|
en perfekt länk för dig där du garanterat hittar allt du söker med lite läsande
https://rejsa.nu/forum/search.php
Är ju dit projektarbete så vore väl dumt om du fick svaren för lätt
|
||||
|
Självklart ska man få jobba lite för att hitta det man söker men tänkte om ni har tips om ideer om hur jag ska lägga upp mitt arbete och vad som är viktigt att ta med..Finns mycket jag inte vet om i just väghållning. Mvh
_________________ Richard Loord! |
||||
Du har ju redan lagt upp det bra tycker jag. 6 kapitelrubriker klara redan
Läs lite på min hemsida oxo |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2024 besök totalt |