| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsskivor med 4x108 och diam. 300-320mm
|
1 besök senaste veckan (2790 totalt) |
|
Hej! Jag kör en lite modifierad Saab og900 -92 där jag tänkte montera ett par brembo 4kolvsok. Det är alltså de oken man hittar på bl.a. Seat Leon Cupra R. Nu till problemet, jag skulle vilja ha en bromsskiva med rätt delningsdiameter och 4 hål, dvs 4x108. Skivan bör vara mellan 300-320mm och ha en anläggningsyta på minst 50mm. Skivans offset och centrumhål är av mindre betydelse då adaptrarna kommer tillverkas efter skivan och centrumhålen går ju ganska lätt att svarva upp om de skulle vara mindre än 65.1mm som jag helst av allt skulle vilja ha. Nu söker jag alltså efter skivor som skulle kunna tänkas uppfylla denna specen, men alla tips är välkomna! (som tex vilka bilar som har relativt stora bromsar och ett bultmönster på 4x108) Mvh Fredrik _________________ Fredrik Olsson |
||
|
http://www.brembo.com/ENG/catalogo_A
Bara att leta. Lycka till.
edit: du ska alltså klicka dig in på "sort by dimention" och sen skriva in lite trevliga siffror och hoppas på att du får någon träff. _________________ /David Johansson |
||
|
Re:
Jag tackar för tipset men jag hittar tyvärr ingenting där
_________________ Fredrik Olsson |
||
|
Re:
Det verkar vara ont om stora skivor till 4-bults. Men hittar du en skiva som är 5*108 så är det ju inte så svårt att borra om den till 4*108 istället. Då använder du ju ett av dom gammla hålen och sen borrar du 3 till. Söker du tex på 5bults (C) och dimaeter på 300 så får du ju fram en massa skivor. Sen får du nog söka på hur tjock skivan ska vara också för jag antar att det är rätt viktigt att du får en skiva som är rätt tjocklek på. _________________ /David Johansson |
||
|
Peugeot 406 Coupé har 305mm med den bultdelningen, även centrumhålet är rätt. Dom har brembo 4-kolvsok original med
|
||
|
Focus RS har väl också 300 mm skiva och 4x108 mm. Mondeo 2001-06 (förmodligen ny-nya också) har 300 mm skiva men 5x108. Dessa lär ha mindre centrumhål än Saab.
Pegaskivorna har lite skum offset om jag minns rätt men det kanske inte spelar någon roll i detta fall. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Trevligt! Det måste kollas upp, vet du möjligen tjockleken också? _________________ Fredrik Olsson |
||
|
Re:
också ett bra tips, vet du möjligen tjockleken? För det är ganska viktigt att den är 28mm tjock då dessa bromsoken är byggda för det! om det inte finns några skivor som passar perfekt så kommer jag använda mig av Saab 9-3SS skivor som är 302mm och 28mm tjocka med bultdelningen 5x110, det är en skiva jag vet funkar ihop med dessa oken. Men hittar man en skiva som istortsett är bult-on vore det ju att föredra! _________________ Fredrik Olsson |
||
|
Gå in på respektive bilmodell genom länken till brembo här ovan så får du fram ritningar på bromskivorna med mått.
|
||
|
Re:
Jo, jag kom på de
Men tyvärr verkade det som att Peugeot skivorna varken byggde utåt eller innåt, och jag har redan problem med att oken bygger för mycket utåt, jag vill alltså hellre ha en skiva som bygger mer innåt. Sedan var Focus skivorna endast 25mm tjocka
_________________ Fredrik Olsson |
||
|
Re:
Den verkade bra förutom att centrumhålet var för stort och att skivans diam. Också var för stor (absolut max 320mm) Det verkar luta åt att borra om ett par 9-3ss skivor ändå då... _________________ Fredrik Olsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2790 totalt) |