| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Täta brandvägg??
|
6 besök senaste veckan (5597 totalt) |
|
Täta brandvägg??
Hur tät måste brandväggen, alltså skiljeväggen mellan bagage (där tanken ska sitta) och förarutrymme? Vad tätar jag den med - Hagmans karosserikitt? Är det bra? _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
vet ej hur tät den måste vara men tycker juh det borde funka med hagmans karosserikitt?
|
||||
|
TR 5.15 Skydd mot brand En effektiv brandvägg ska finnas mellan motorutrymme och passagerarutrymmet, för att hindra skador i samband med brand. Om denna brandvägg utgörs av baksätets ryggstöd, rekommenderas det att den täcks av ett brandsäkert skydd. Om bränslepåfyllningen är placerad i bagageutrymmet eller i det utrymme i en tvåvolymsbil som är bagageutrymme ska hela utrymmet vara vätsketätt avskilt från kupéutrymmet.
Mao - det får inte rinna in saker i kupen! SFRo (therealpinto) säger att kitt är bra --> jag är nöjd! Men - kan ändå inte låta bli att undra vad brandhärdande material är för något. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
Allt som inte brinner upp omedelbart kan vara brandhärdande material.
T.o.m trä kan räknas som detta. Trä får en kolhinna som ger motstånd mot omedelbart förbränning. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Stoppa dit svärmor bara
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Det intressanta måste ju ändå vara den här raden: "om bränslepåfyllningen är placerad i bagageutrymmet eller i det utrymme i en tvåvolymsbil som är bagageutrymme..."
Menar dom locket eller påfyllningsröret? Menar dom locket så är det ju lysande.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Locket menar dom, men varför skriva samma sak 2ggr
Vad är skillnaden på "i bagageutrymme" eller "som är bagageutrymme"
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Det var ett bra besked, jag trodde det men man vet ju aldrig.
Det är väl skrivet på franska från början?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Hur stora springor talar vi om? Hagmans funkar om man har en fals man vill täta, men jag kör helst på en rand med lite "vadsomhelst typ Wurths limmar och tätar, vanlig pl400 el likn " mellan skivan och den kant som den ska sättas fast i. Biltema har säkert också nåt elastiskt skit som passar där
T.ex. 36-4818 36-4806 36-4802 36-4817 Dessa borde klara uppgiften om det inte gäller att glurra igen springor. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Ett varningens ord för biltemas karosserikitt(36-4806 Karosserikitt)
jag använde det när jag rostlagade en bil och det har aldrig torkat/stelnat/gummat till sig, whatever utan var fortfarande endast damtorrt efter någon månad. Isåfal rekommenderar jag hagmans som är mycket bättre i det avseendet. _________________ ./Mvh Fredrick Ingvald |
||||
|
Hmmm intressant tråd.
Jag har dryftat detta för mig själv under hösten, då jag klurat lite på om jag måste förbättra flamskyddet på min Opel GT. Som det är nu så sitter tanken och bränslepumpen under det som borde vara bakluckan om nu bilen haft en baklucka. GT'n har inte det original. Mellan kupeutrymmet och tankutrymmet så sitter en klädd plywoodskiva som tidigare ägare snickrat till. Denna lucka måste jag kunna ta bort vid behov (svårt att serva tank osv annars, finns ingen annan väg in!) , så nu sitter den med ett antal skruv. Räcker det som förbättrat flamskydd att klä baksidan av plywooden med en aluminum eller stålplåt (tjocklek?) eller helt enkelt plasta ett par lager glasfiber för att dämpa flammorna om det tar hus i helvete? Vad för tätning kan vara lämplig runt kanten om man ska kunna demontera och montera vid behov? Stefan _________________ /Stefan Leeiner Opel GT -69 |
||||
|
Trä funkar, men visst är det bar med ngn sorts flamskydd typ aluplåt.
Tätning mellan skiva och kaross kan mkt väl vara en gummitätning. Att det ska vara tätt mellan utrymmena är mest för att det inte omedelbart ska kunna stänka/rinna bensin ut i kupen. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Var precis hos Swedol och såg att Bostik har brandmotståndigt kladd. En produkt som kanske är lämplig (men blir säkert en dyr och överarbetat historia i slutänden) är denna silikon brandfogmassa som tydligen skall uppfylla BS 472 kraven - vad det nu är
_________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
|
_________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Täta brandvägg??
|
6 besök senaste veckan (5597 totalt) |