| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Camber/toe på bakaxel
|
5 besök senaste veckan (1361 totalt) |
|
Camber/toe på bakaxel
Jag är i färd med att bygga om ett st. stel bakaxel för att den skall passa på min cheva. Jag hade tänkt att fortsätta på framvagnen i vinter, men ett par repor på lagringen till spindelhjulen i bakaxeln fick mig att prioritera om. I vilket fall som helst så kollade jag centeringen av de yttre lagren mot lagerlägena i differentialen innan jag kortar axelrören. (har svarvat styrningar som simulerar difflager o använder en 35 mm svarvad axel för att mäte hur mycket axeländen ligger "off") Drivaxeln är av c-clipstyp.. dvs det är bara ett rullager ute i änden, så drivaxel/lager har inge problem med eventuell smärre avvikelse från centrumlinjen så att säga. de yttre lagerlägena ligger lite "off center" ..ca 2,5 mm, motsvarande knappt 0.2 grader fördelat på ungefär lika mycket toe-out o positiv camber. Avvikelsen på resp sida är ungefär samma... Jag hade tänkt att centrera lagerlägena i samband med kortningen. Men helt plötsligt när jag mätte så blev jag tveksam. Söker väl lite moraliskt stöd egentligen. Cambern är inget att bry sig om som jag ser det, då de 0.2 graderna slits bort från däcket. Men toe in/out ? 0.2 grader eller den storlekordningen är ju så lite så att det påverkar väl inte nånting märkbart när man svänger ? Bilen är ganska motorstark men både axelrör o drivaxlar är grova så jag känner inget intresse av att ha toe out, varken för att kompensera av axelutböjning eller för att hjälpa bakvagen i kurvan. Jag frågar nog om det kan vara rimligt att det faller inom felmarginalen i produktionen med den avvikelsen. lite vimsigt men ni förstår nog vad jag menar mvh mats _________________ Mats Andersen |
|
Däck på bana vill ha negativ camber i böj.
Tumme pekfinger ca -2 till -5grd. Detta kommer försämra broms/ax förmågan , så det blir en kompromiss mellan broms/ax och kurva.
Sen vill man ha lite toein bak vid broms, har man toeout så kommer bilen leka kåt snok när man bromsar. Nivån på toein statiskt är mycket beroende på vad som händer vid in och utfjädring. Har man negativ camber och en axel som vrider sig kommer camber ge toein/out beroende på vilket håll axen vrider sig vid in och utfjädering. Hmm nu brukar man inte få så mycket negativ camber på stela axlar, med drivning i, om jag inte är ute och åker spark i frysen igen
_________________ Johan Sjölinder |
|
jag gillar ditt sätt att utrycka dig fuling
du talar om cambervinklar som ligger en 10-potens ifrån vad jag har på bakaxeln, vilket stöder/bekräftar min misstanke att avvikelsen jag har är produktionstoleransrelaterad (fint ord va ? hittade just på det) och kommer sannolikt ifrån att diverserse fästpunkter på axelrörel var fastsvetsade. Nu när jag tänker ännu mer så hade den svetsade "beslag" på under o baksidan vilket skulle ge avvikelser just åt det hållet jag beskrivit. Jaha.. det var ju inte så komplicerat.. måste lära mig att inte hetsa upp mig för småsaker. Jag ser till att axeln är anständigt centerad och inte har toe-out efter svetsning så skall det nog bli bra. _________________ Mats Andersen |
![]() |
Skruva banåkabil
Camber/toe på bakaxel
|
5 besök senaste veckan (1361 totalt) |