Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
NYARE BMW GÅR INTE ATT VÄXLA SNABBT...
1, 2   >>
4551 besök totalt
bmwsson

Här sen Jan 2003

Trådstartare

Vad är finnesen med att strypa hydraliken till kopplingen.

http://e46m3performance.com/installs/lock-valve/index.htm

Den här fanns på min bil.

Senast på sviestad när jag för en gång skull verkligen tyckte det var ricktigt kul att köra bana så gick det inte att växla tillräckligt snabbt. Det skrapa i lådan alldeles för många ggr, jag trodde det var fel på bilfan. Men sen fick jag nys om ovanstående, det är så man blir förbannad. Vad tusan är meningen att sabba en annars just bil???????????????

BMW skärp er annars byter jag bilmärke.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Den finns väl där av just den anledningen. Att det INTE ska kastas i växlar.

Bmw är väl världens bästa bil så då kan det ju inte vara ett fel?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Det där var väl ingen nyhet?

Köp ingen ny BMW.
Köp en gammal och ha roligt istället för att köra omkring i en hög med plast och
lösningar som gör att BMW bestämmer hur du skall köra din bil, istället för att DU får bestämma
hur du skall köra bilen.

En fin gammal BMW är grejen.

thumbs up

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: NYARE BMW GÅR INTE ATT VÄXLA SNABBT...

Handlarn skrev:
Vad är finnesen med att strypa hydraliken till kopplingen.
Senast på sviestad när jag för en gång skull verkligen tyckte det var ricktigt kul att köra bana så gick det inte att växla tillräckligt snabbt. Det skrapa i lådan alldeles för många ggr, jag trodde det var fel på bilfan. Men sen fick jag nys om ovanstående, det är så man blir förbannad. Vad tusan är meningen att sabba en annars just bil???????????????
:

De flesta bilar har dylika funktioner idag! Målgruppen är inte banåkning...

Agda 79 år eller Bertil direktör ska inte få bilen att hoppa iväg om de slinter på pedalen eller är för snabba. Samt att en koppling som inte bettar distinkt inte skickar några momentoppar genom transmissionen så då kan man tillverka den klenare

Här sen Jan 2003

Trådstartare

Rolle Scirocco skrev:

Det argumentet håller inte om det är monterat på en M3:a.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Handlarn skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Var inte M5 första modellen som drabbades av sånt trams? De ville inte riskera växellådsras så de såg till att kopplingen inte kunde skötas hur som helst. Jag tycker mest såna strypningar är irriterande när man ska parkera och behöver justera upp och ner med pedalen för att inte skutta in i omgivningen.

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Franzén skrev:
Det där var väl ingen nyhet?

Köp ingen ny BMW.
Köp en gammal och ha roligt istället för att köra omkring i en hög med plast och
lösningar som gör att BMW bestämmer hur du skall köra din bil, istället för att DU får bestämma
hur du skall köra bilen.

En fin gammal BMW är grejen.

thumbs up

Det var nyhet för mig iallafall. Min 320si är faktiskt roligare än min gamla M3:a. Det var nog lika mycket plast i den förresten. Dessutom rostar inte plast. Och nog bestämmer jag hur bilen ska köras speciellt nu när kopplingen är fixad.

Här sen Jan 2003

Trådstartare

Lennart Hall skrev:
Handlarn skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Var inte M5 första modellen som drabbades av sånt trams? De ville inte riskera växellådsras så de såg till att kopplingen inte kunde skötas hur som helst. Jag tycker mest såna strypningar är irriterande när man ska parkera och behöver justera upp och ner med pedalen för att inte skutta in i omgivningen.

Har man inte alltid skuttat i BMW, åtminstånne när man försöker köra lugnt. Så har det varit på dom jag kört men faktum är att gummans 120D är klart bättre på den punkten. Jag har egentligen aldrig gillat BMW's lådor. Kärva och med dubbla "hack". Lådan i 120Disel är grymt bättre, ett distinkt läge. Bästa lådan jag kört med.

Här sen Feb 2003

ser inget fel i det hela

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Handlarn skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Varför skulle det argumentet hålla för att det är en M3

Jag kanske gör dig ledsen nu men ser inte en M3 som en banåkningsbil, och tror inte bmw själva gör det heller. M3 är ingenting annat än en vanlig shoppingvagn i sedanversion.
Börjar vi prata porsches RS-versioner med bur etc så finns det tydliga tecken vad de tänkt bilen ska användas till.

Göteborg
Här sen Jun 2005

Rolle Scirocco skrev:
Handlarn skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Jag kanske gör dig ledsen nu men ser inte en M3 som en banåkningsbil, och tror inte bmw själva gör det heller. M3 är ingenting annat än en vanlig shoppingvagn i sedanversion.
Börjar vi prata porsches RS-versioner med bur etc så finns det tydliga tecken vad de tänkt bilen ska användas till.

Är tyvärr benägen att hålla med, hur många procent av sveriges M3or får smaka bana? (CSL undantaget)

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Min BMW får inte åka på bana men jag gillar inte strypningen till kopplingen. Den är verkligen irriterande i vissa fall.
Lösningen är att plocka bort, borra upp eller ersätta med annat. Jag har inte orkat göra det bara.
En ställbar variant hade ju varit trevligt..

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

24-Seven skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Handlarn skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Är tyvärr benägen att hålla med, hur många procent av sveriges M3or får smaka bana? (CSL undantaget)

Yepp, showcar...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Det här var rätt lustigt, jag och min pappa har irriterat oss på kopplingskänslan i hans E39. Jag kollade på http://www.zeckhausen.com/cdv.htm#Theory%20of%20operation och de beskriver samma symptom som jag känner igen. De säljer modifierade CDV, så de är väl inte helt objektiva i sin beskrivning, i och för sig.

Inte ska man behöva modifiera den, det borde ju funka utmärkt att bara ta bort den och lufta om, som du gjorde på din 320si?

Vi kommenterade att kopplingen ju faktiskt kändes väldigt bra på M5 E39 och att det verkade konstigt. Jag läste just på länken ovan att det inte fanns någon sådan ventil på den modellen.

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag plockade bort den på min 525i E39. Det tog inte många minuter, men jag minns inte om den såg ut exakt så där.
Jag mindes uppenbarligen fel på M5 E39. De fick ju en koppling som var för klen istället. Är man oförsiktig på pedalen med en sån luktar de illa.

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här sen Jan 2003

Trådstartare

Rolle Scirocco skrev:
Handlarn skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Hur många RS körs på bana egentligen. Överhuvudtaget tror jag ingen biltillverkare har som målgrupp att sälja bil till folk som kör bana, lite snävt tror jag. Att man däremot tar fram en bil som är mångsidig och klarar såväl vardagkörning som banåka är en annan sak. Där är BMW en ledare, inte ens porsche kan matcha det. Undrar hur många fabrikanter som utvecklar bilen på nordslingan? Har inte dom banåka som ambition?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Handlarn skrev:
Undrar hur många fabrikanter som utvecklar bilen på nordslingan? Har inte dom banåka som ambition?
Numera är det väl minst ett 40(+?)tal tillverkare som har Nordslingan (eller egenbyggda sektioner av den) som en stor input i sin chassidesign.
Nordlingan är föressten inte en bana, det är en enfilig betalväg som ibland är avlyst .
Nordslingan har ju fördelen att den samlar en herrans massa körkombinationer på ganska kort sträcka/tid. Detta gör att alla tillverkare som använder den som testobjekt kan testa fram många chassikombinationer för att uppnå sina mål.
Väldig få tillverkare optimerar nån modell mot lägsta möjliga tid på NS, de är ute efter att skapa rätt känsla och då ger NS gott om möjligheter att testa fram det.
om BMW optimerade endast för varvtid på NS så skulle det ju inte "gå" att få BMW's snabbare på NS än orginal

Fiorano är däremot en bana

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Handlarn skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Hur många RS körs på bana egentligen. Överhuvudtaget tror jag ingen biltillverkare har som målgrupp att sälja bil till folk som kör bana, lite snävt tror jag. Att man däremot tar fram en bil som är mångsidig och klarar såväl vardagkörning som banåka är en annan sak. Där är BMW en ledare, inte ens porsche kan matcha det. Undrar hur många fabrikanter som utvecklar bilen på nordslingan? Har inte dom banåka som ambition?

Det finns väl ett flertal biltilverkare som enbart försöker sälja bilar till folk som kör bana, formelbilstillverkare som Dallara bla bla bla. Då pratar vi en bil byggd för banåkning.
En bil byggd för att uppfylla alla lagkrav och föreskrifter och säljas i alla länder är normalt sett inte en bil byggd för banåkning. Och speciellt inte en sedan...

och som redan nämnts är det väl nästan de flesta biltillverkare som 'utvecklar' på nordslingan, det anses väl sälja bilar och då kör man där. Hur mycket man sedan väljer att ändra bilen är en helt annan sak.

Varför behövdes 'loaded' byggas om så mycket om bmw är så bra banbilar för nordslingan?

En titt i garantipapperen lär ge snabbt svar, för de flesta fordon undantas garantierna vad gäller drivlina etc vid bankörning. Tror inte bmw ger fullfjädrar garanti men du får gärna visa motsatsen.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

"Utvecklad på NS" Är väl bara ett marknadsföringsknep för att sälja in bilen till nya kunder och behålla de redan frälsta.
Det alla biltillverkar vill är väl att tjäna så mycket pengar som möjligt. Även BMW

MexBeetle -90 1600cc
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Det blir lite tradigt i längden att skriva inlägg när man hela tiden får mothugg och lockar fram alla besserwissar. Vore lite trevligare med svar på frågan, eller åtminstånne intelligenta gissningar.

PS.
Vänligen bortse från felstavningar eller att jag själv ibalnd kan agera besserwisser.

1, 2   >>
4551 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande