| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ombyggt fordon med saab motor
|
5196 besök totalt |
|
hej jag undrar om d är nån som har en ritning på motorfästen som är till en saab motor så d passar i en ford sierra, eller om någon "bara" skulle har några sådana liggandes o skräpar
_________________ Magnus Svensson "Team SBR" Passat 1.8T -05 X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Golf MKIII VR6 Driver Carkings Tävlingsledare |
||
|
tror du får ett lätt svar här
http://lowbudgetrides.com/ Vet att det byggs bilar i samma stil som du är ute efter, då och då finns de på detta forum. ( finns säkert här med i och för sig )
_________________ // TXbias BXrndtson |
||
|
jo jag hänger där osså o skrivit en tråd där med men får ju slänga ut så många linor så möjligt
_________________ Magnus Svensson "Team SBR" Passat 1.8T -05 X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Golf MKIII VR6 Driver Carkings Tävlingsledare |
||
|
Ursäkta om jag kanske låter lite dryg - men om du snubblar på en sak som motorfästen så funderar i alla fall jag på hur du skall lösa de andra konstruktionsändringar som behövs för att få ner en Saab-motor i en Sierra? Du kommer bland annat behöva bygga om oljetråget inkl oljesil etc för att få plats med detta runt styrväxeln på Sierran...
Ett tips är att placera motor och växellåda där du vill ha det i bilen och sedan med hjälp av kartongbitar bygga en modell av motorfästet du vill ha. När du är nöjd skär/klipper du upp modellen och gör delarna i 3 mm plåt istället och filar på bitarna tills du är nöjd. När allt sitter som det skall ihopsatt med tejp är det dags att punkta ihop delarna med svetsen för en sista koll innan du helsvetsar... Kolla på dessa bilderna så kanske det klarnar vad jag försöker beskriva :
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
|
går inte med det nya tråget från en 9-3:a är inte det annorlunda om man jämnför med 9000 som motorn kommer från? och om man ska modifiera d så kanske lättare att börja på ett sådant eller d är att bygga ett helt nytt själv ?
||
|
Skillnaden är att Saabmotorn kommer att ha oljan i framkanten av tråget medan Sierramotorn har oljan i bakkanten eftersom styrväxeln är placerad under framkanten på motorn dvs där oljevolymen på Saabmotorn är placerad... Både 9000 och ng900/og9-3 har oljevolymen på samma plats.
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
|
Men kan det gå lätt o smidigt kanske om man tar från og9-3 o kapa o vänder den bara typ o kapa o vänder på silen kan d funka eller det behövs moddas mer ?
||
|
Re: ombyggt fordon med saab motor
Saab sierra är byggt och alla problem lösta, så det är bara att söka på nätet
Gå in och sök på Tony-Avesta inne på http://forum.lazzat.se Han fick sin godkänd för gatbruk. _________________ Pelle Persson |
||
|
nå e d nån som vet om d kan gå att "vända" orginal oljetråg på saab motorn o lägga till lite ämne, eller måste man göra ett helt nytt tråg ?
||
|
Klart det går att vända, handlar juh bara om hur mycket du vill bygga om.
Kolla på tony avesta, finns på lazzat.se och på fmcs.nu |
||
|
hmm det ser en aning ganska knepigt ut d där, o han tonys bilder funkar ju inte längre
||
|
perfekt ju för jag har en 9000 2.3 så då ska d gå galant att bygga om d då
har ju inte kollat eftersom man inte har grejorna i närheten direkt
||
|
och det är just tråget från en sån kortmotor som syns på bilderna ovan. Alltså en motor tillverkad -94 eller senare.
Skall du vända tråget så blir det lite pyssel, inte omöjligt och det kommer säkert andra roliga hinder under byggets gång så det ska inte hindra dig
Lycka till! _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5196 besök totalt |