| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
S: Gruppköp racekatalysator
|
1 besök senaste veckan (8071 totalt) |
|
S: Gruppköp racekatalysator
Hallå alla glada rejsåkare! Nu till årsskiftet så är det katalysatorkrav på alla nationella tävlingar som går under SBF-regi. Ska man vara med och leka ska man ha orginalmonterad katalysator alternativt SBF-godkänd dito. Jag som inte har någon katalysator orginal (lagkrav sedan 1989) måste således skaffa mig en sådan precis som många andra glada amatörer. Därför har jag tagit kontakt med en Kinesisk tillverkare som producerar katalysatorer till bilindustrin. Jag är på gång att ta hem ett gäng katalysatorer och modellen kommer att SBF-godkännas. Specifikationen är klar och det kommer givetvis vara en metallisk racekatalysator med 100 celler/kvadratinch på reningsdelen (SBF/FIA minimikrav). Katalysatorn kommer givetvis passa utmärkt på gatbilar också då det är en fullflödeskatalysator jämfört med keramiska diton (betydligt mer mottryck) som sitter monterat orginal. Anslutningarna kommer vara 2,5 tum men om det inte passar så kan man givetvis ansluta skarvmuff eller öppna upp till 3 tum och kanske lite till. Målet är att hamna i pris under det som SBF-godkända katalysatorer kostar för oss vanliga amatörer. Finns intresse på forumet för ett gruppköp så lämna intresse! Mvh Gustav _________________ Gustav Hedelin |
||||
|
Kat
Jag är intresserad MEN kolla med Biltema först, de har en kat på gång (790spänn) Katten måste ha en märkning eller en påsvetsad plåt med märkning enligt SBFs krav, den måste även ha en anslutning för lambdasond SBF tar runt tusenlappen för att testa och ev godkänna en kattyp / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
Re: Kat
Det där har varit uppe tidigare, det verkade inte som att det stämde att den var SBF godkänd. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=39865&highlight=sbf+biltema _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
|
Race kat på Biltema
Biltemas Racekat är nu godkänd Saxat från SBFs godkännandelista
men de kattar som finns på hyllan hos Biltema just nu saknar märkplåt och uttag för lambdasond Jag har ringt och kollat i Malmö, kanske rätt typ finns på andra orter Det kommer!! så vänta och köp Biltemas artikelnr är 79-803, pris 790 pix
/ Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
Bengt, givetvis har jag koll på vad som krävs för ett SBF-godkännande!
Men om det stämmer att biltema släpper en katalysator som är SBF-godkänd till det priset så går det inte att konkurrera är jag rädd...
Måste undersökas hur läget ligger! _________________ Gustav Hedelin |
||||
|
Status på gruppinköp av kalysatorer
God Jul, Sitter här och funderar på hur man ska undvika att ruinera sig på katalysatorinköp inför säsongen 2008. Såg att tråden verkade ha avstannat i och med lanseringen av Biltemas SBF godkända kat. Efter att ha varit och tittat på vad jag tror var den godkända katalysatorn, är jag dock inne på att köpa två riktiga katalysatorer i alla fall. Om man tittar på cellpaketet i Biltemas modell så tror i alla fall jag att mottrycket kommer bli mycket signifikant. Är det någon som har testat Biltemas modell eller har någon erfarenhet av denna ? Så för mig är frågan om gruppinköp helt klart aktuell igen? Fler intresserade? _________________ Lars Macklin |
||||
|
Lite OT så här på Juldagen...
Såg ett förbaskat intressant program på Discovery på Julaftonskvällen. Det handlade om hur en katalysator kommer till. Det är ganska hisnande proportioner vi talar om. Efter att ha sett det programmet undrar jag hur kattarna på Biltema egentligen är tillverkade. Det är nämligen satans speciellt hela vägen. Visste ni om att den totala ytan inuti en katalysator (normalstor) kan täcka en hel fotbollsplan? Hela denna ytan är belagd med 3-4 gram av den sjukt svåråtkomliga metallen platinum. Som sagt... lite OT.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Såg att priset på platina är ca 1000kr för 3-4 gram, så man kanske skulle köpa några kattar på biltema och skrapa lite platina som extraknäck
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelnin |
||||
|
Miljö
Ang Miljön Jag skulle vilja se en miljökonsekvensbeskrivning som jämför miljöpåverkan vid tillverkningen av en Metallisk katalysator jämfört med de sänkta Co2 värden som åstadkomms de få km som en roadsport eller rallybil går på banan, det är endast där katalysatorkraven finns. / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
Bengt:
Alla de där faktorerna visades i det programmet jag såg. Det är helt sjukt vilka skador man måste göra på jordskorpan för att utvinna materialet. Jag minns inte de exakta siffrorna så här på rak arm, men för att få ut 300 gram 100%:ig Platina, var man tvungen att bryta 400 ton från jordskorpan, något i den stilen var det. Processen för att få fram Platinan ur malmen var helt sjuk den med. Så jag kan nog utan att vara kärnfysiker eller nobelpristagare, säga att Nej, den ekvationen går inte ihop. Man förstör mer än man lindrar miljöpåverkan.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Har inte tittat på Biltemakatalysatorerna än men om dom inte håller måttet så kommer jag kika vidare på möjligheterna enligt första inlägget och om intresse finnes!
och visst är det en intressant diskussion på totalmiljöpåverkan osv... men reglerna är ju som dom är och då får man försöka lösa bra katalysatorer till så bra pris det går! God fortsättning! _________________ Gustav Hedelin |
||||
|
Det skulle finnas UTTAG för lambdasond?
Varför? Jag har ingen kat på min Crx från -87. Möjligen en lambdasond, men varför uttag på katen? Ska de vara framme o mäta eller? Jag tänkte hänga dit en kat i slutändan på mitt system. |
||||
|
Re:
Som jag förstår så är väll uttaget till för när man fixar vagnbok?,så SBF kan mäta före och efter katten. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||
![]() |
SÄLJES
S: Gruppköp racekatalysator
|
1 besök senaste veckan (8071 totalt) |

