Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
S: Gruppköp racekatalysator
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (8071 totalt)
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
S: Gruppköp racekatalysator

Hallå alla glada rejsåkare!

Nu till årsskiftet så är det katalysatorkrav på alla nationella tävlingar som går under SBF-regi. Ska man vara med och leka ska man ha orginalmonterad katalysator alternativt SBF-godkänd dito.

Jag som inte har någon katalysator orginal (lagkrav sedan 1989) måste således skaffa mig en sådan precis som många andra glada amatörer.

Därför har jag tagit kontakt med en Kinesisk tillverkare som producerar katalysatorer till bilindustrin. Jag är på gång att ta hem ett gäng katalysatorer och modellen kommer att SBF-godkännas. Specifikationen är klar och det kommer givetvis vara en metallisk racekatalysator med 100 celler/kvadratinch på reningsdelen (SBF/FIA minimikrav).

Katalysatorn kommer givetvis passa utmärkt på gatbilar också då det är en fullflödeskatalysator jämfört med keramiska diton (betydligt mer mottryck) som sitter monterat orginal.

Anslutningarna kommer vara 2,5 tum men om det inte passar så kan man givetvis ansluta skarvmuff eller öppna upp till 3 tum och kanske lite till.

Målet är att hamna i pris under det som SBF-godkända katalysatorer kostar för oss vanliga amatörer.

Finns intresse på forumet för ett gruppköp så lämna intresse!

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



jag är helt klart intresserad! självklart beroende på vad det kan komma att kosta och när det blir aktuellt.

_________________
Viktor Starkman
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Intresserad!

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Intresserad beroende på pris

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
husaberg
örebro
Här sen Feb 2007
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


race kat

Lite mer uppgifter....lev datum , priser..mm

Mvh ny me banlicens

_________________
Mattias Talonen
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Skulle kunna vara intressant pris ???

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2332



Intresse finns Men inte till vilket pris som helst...

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
En vit Opel -18
Citera
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454



intreserad

_________________
e r i k e r i k s s o n
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Kat

Jag är intresserad MEN kolla med Biltema först, de har en kat på gång (790spänn)

Katten måste ha en märkning eller en påsvetsad plåt med märkning enligt SBFs krav, den måste även ha en anslutning för lambdasond
SBF tar runt tusenlappen för att testa och ev godkänna en kattyp

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



Re: Kat

Bengt Metz skrev:
Jag är intresserad MEN kolla med Biltema först, de har en kat på gång (790spänn)

Katten måste ha en märkning eller en påsvetsad plåt med märkning enligt SBFs krav, den måste även ha en anslutning för lambdasond
SBF tar runt tusenlappen för att testa och ev godkänna en kattyp

/ Bengt Metz

Det där har varit uppe tidigare, det verkade inte som att det stämde att den var SBF godkänd.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=39865&highlight=sbf+biltema

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Race kat på Biltema

Biltemas Racekat är nu godkänd

Saxat från SBFs godkännandelista

Citat:

ArwinMeritor: 390019 godkännande nr: SBF KAT 07-018
ArwinMeritor: 390020 godkännande nr: SBF KAT 07-019
Fransk tillverkning

men de kattar som finns på hyllan hos Biltema
just nu saknar märkplåt och uttag för lambdasond


Jag har ringt och kollat i Malmö, kanske rätt typ finns på andra orter

Det kommer!! så vänta och köp

Biltemas artikelnr är 79-803, pris 790 pix

Citat:
/BILRESERVDELAR/AVGAS/AVGASTILLBEHÖR/









Katalysator
oval katalysator av universalmodell i extra tåligt utförande.
Passar alla bensin- och dieselmotorer upp till 2,5 liters cylindervolym.
Katalysatorn har metallkärna istället för keramisk kärna för ökad hållbarhet. Övrigt material är rostfritt.
Katalysatorn saknar flödesriktning och kan monteras vänd åt båda riktningarna.
Katalysatorn svetsas på plats och har stegmuffad anslutning med ytterdiameter o 48 resp. 50 mm. Anslutningen kapas för att passa applikationen.
Anslutning med ytterdiameter o 45, 47, 51 och 54 mm går att ansluta via svetsning.
Försedd med värmesköld.
Totallängd: 440 mm.
Bredd: 160 mm.
Höjd: 75 mm.


Art nr Pris Antal
79-803 790,00 kr


/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Bengt, givetvis har jag koll på vad som krävs för ett SBF-godkännande!

Men om det stämmer att biltema släpper en katalysator som är SBF-godkänd till det priset så går det inte att konkurrera är jag rädd...

Måste undersökas hur läget ligger!

_________________
Gustav Hedelin
Citera
shirunai
Örnsköldsvik
Här sen Mar 2007
Inlägg: 18



små 2" kattar på biltema, jag uppar tråden.

_________________
Andre Nordin
Citera
Dark Horse
Blentarp
Här sen Mar 2005
Inlägg: 23



Status på gruppinköp av kalysatorer

God Jul,
Sitter här och funderar på hur man ska undvika att ruinera sig på katalysatorinköp inför säsongen 2008. Såg att tråden verkade ha avstannat i och med lanseringen av Biltemas SBF godkända kat. Efter att ha varit och tittat på vad jag tror var den godkända katalysatorn, är jag dock inne på att köpa två riktiga katalysatorer i alla fall. Om man tittar på cellpaketet i Biltemas modell så tror i alla fall jag att mottrycket kommer bli mycket signifikant. Är det någon som har testat Biltemas modell eller har någon erfarenhet av denna ?
Så för mig är frågan om gruppinköp helt klart aktuell igen? Fler intresserade?

_________________
Lars Macklin
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Lite OT så här på Juldagen...

Såg ett förbaskat intressant program på Discovery på Julaftonskvällen.
Det handlade om hur en katalysator kommer till.

Det är ganska hisnande proportioner vi talar om.

Efter att ha sett det programmet undrar jag hur kattarna på Biltema egentligen är tillverkade.
Det är nämligen satans speciellt hela vägen.

Visste ni om att den totala ytan inuti en katalysator (normalstor) kan täcka en hel fotbollsplan?
Hela denna ytan är belagd med 3-4 gram av den sjukt svåråtkomliga metallen platinum.

Som sagt... lite OT.


_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Såg att priset på platina är ca 1000kr för 3-4 gram, så man kanske skulle köpa några kattar på biltema och skrapa lite platina som extraknäck

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26Arti . . . .

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Miljö

Ang Miljön

Jag skulle vilja se en miljökonsekvensbeskrivning som jämför miljöpåverkan vid tillverkningen av en Metallisk katalysator jämfört med de sänkta Co2 värden som åstadkomms de få km som en roadsport eller rallybil går på banan, det är endast där katalysatorkraven finns.

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Bengt:

Alla de där faktorerna visades i det programmet jag såg.
Det är helt sjukt vilka skador man måste göra på jordskorpan för att utvinna materialet.
Jag minns inte de exakta siffrorna så här på rak arm, men för att få ut 300 gram 100%:ig Platina, var man tvungen att bryta 400 ton från jordskorpan, något i den stilen var det.

Processen för att få fram Platinan ur malmen var helt sjuk den med.

Så jag kan nog utan att vara kärnfysiker eller nobelpristagare, säga att Nej, den ekvationen går inte ihop.
Man förstör mer än man lindrar miljöpåverkan.

thumbs down

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Har inte tittat på Biltemakatalysatorerna än men om dom inte håller måttet så kommer jag kika vidare på möjligheterna enligt första inlägget och om intresse finnes!

och visst är det en intressant diskussion på totalmiljöpåverkan osv... men reglerna är ju
som dom är och då får man försöka lösa bra katalysatorer till så bra pris det går!

God fortsättning!

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Det skulle finnas UTTAG för lambdasond?
Varför?
Jag har ingen kat på min Crx från -87. Möjligen en lambdasond, men varför uttag på katen?
Ska de vara framme o mäta eller?
Jag tänkte hänga dit en kat i slutändan på mitt system.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Re:

Roger Gustafsson skrev:
Det skulle finnas UTTAG för lambdasond?
Varför?
Jag har ingen kat på min Crx från -87. Möjligen en lambdasond, men varför uttag på katen?
Ska de vara framme o mäta eller?
Jag tänkte hänga dit en kat i slutändan på mitt system.


Som jag förstår så är väll uttaget till för när man fixar vagnbok?,så SBF kan mäta före och efter katten.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
SÄLJES
S: Gruppköp racekatalysator
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (8071 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande