Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Simca Matra Bagheera -74 #Nu med bilder#
<<   1, 2
35 besök senaste veckan (15422 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Dagger skrev:
apex skrev:
Snygg bil! Jag har redan haft en, så jag är partisk! Lämnade aldrig pallbockarna, iofs. Det enda motorbyte jag läst om på nätet var just till en Peugeot 205 GTI-motor. Det var visst rätt jobbigt! Opel C20XE är ju en kompakt, potent, motor oxå. Kan de stoppa den i en hundkoja, så borde den få plats i en Bagheera!


1. Varför Opelmotor när det finns en motsvarande 16v-snurra inom familjen?
2. Opelmotorn är sämre än motsvarande Peugeotmotor


Opelmotorn är lättare att få tag i trim till.
Fast C20XE är väl ganska rakt ståendes i motorrummet? xu9j... lutar ju redan från grunden bakåt. Ska kunna vinklen för den har jag mätt ett par gånger, men det står still.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Ja, om den lutar åt samma håll som Simca-motorn så är ju Peugeot-motorn ett lämpligt val... det är väl därför ngn redan gjort konverteringen.



Citat:
Opelmotorn är sämre än motsvarande Peugeotmotor


Det är befriande fritt från Peugeot-motorer i Seventräsket. Konstigt om de nu är så bra...

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006
Inlägg: 167



Vet inte om det är nån skillnad på marknaden för trimprylar mellan Opel och Peugeot, skillnaden är bara att man får handla från England om man ska ha nåt till Peugeot. Men allt och lite till finns. Som vanligt styr ekonomin, men jag tycker inte det finns någon direkt prisskillnad.
Peugeotens topp är definitivt en bättre grund, men större ventiler original än vad man sätter i Opelmotorn när man trimmar. Ändå har Opeln större borrning och därmed egentligen mer plats för större ventiler också.

Att det inte sitter Peugeotmotorer i nån Seven kan jag förklara, det finns ju ingen låda för bakhjulsdrift till dem Sen beros det nog mycket på okunskap och undervärderingar med. Franskt är skit i svenssons ögon, trots enorma tävlingsframgångar.

Sen är det ju helgerån att sätta en tysk motor i en fransk bil, men det vet Lillenok om och jag vet att det inte kommer att ske

_________________
Mvh//Tobbe Hellman
106 TURBO -92
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Här fanns det lite motorbyten

http://www.matrasport.dk/forum/index.php?topic=17.30

...men det forumet har du redan hittat, va?

Intressant info
http://www.rootes-chrysler.co.uk/car-development/dev-bagheera.html

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



apex skrev:
Ja, om den lutar åt samma håll som Simca-motorn så är ju Peugeot-motorn ett lämpligt val... det är väl därför ngn redan gjort konverteringen.



Citat:
Opelmotorn är sämre än motsvarande Peugeotmotor


Det är befriande fritt från Peugeot-motorer i Seventräsket. Konstigt om de nu är så bra...


Problemet med XU9J4 i seventräsket är att det saknas "bolt-on" växellådor.

Vi håller på att lösa det, XU9J4 är en motor som är bra nog mycket billigare att ta ut effekt ur än vad C20XE är....

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
ZeonSe
Södertälje
Här sen Dec 2007
Inlägg: 17



Snyggt en Simca till här med mig....
om du vill kan du köpa min orginal motor för Simca 180 / Murena en oborrad 2l snurra som gårr 5800mil nu då jag ska i med ny drivlina i min.
Jag blev så avis när jag såg din bil den är ju underbar.
Lite info om min Simca är på www.zeon.se
Kommer byta motor nu då jag ska bygga om min för Drifting i 2008års serie.
Ang motorerna så finns det enormt mycket reservdelar till dessa alla från P505turbo passar då skillnaden var att Peuget som byggde 505Turbo köpte simca fabriken och tog motorn med kortare stakar för större volym..

_________________
Tobias Kuru
Raggare och driftare i Södertälje med Chrysler 180 & Volvo 144
Citera
asn
milano
Här sen Jan 2006
Inlägg: 54



Re:

ZeonSe skrev:
Snyggt en Simca till här med mig....
om du vill kan du köpa min orginal motor för Simca 180 / Murena en oborrad 2l snurra som gårr 5800mil nu då jag ska i med ny drivlina i min.
Jag blev så avis när jag såg din bil den är ju underbar.
Lite info om min Simca är på www.zeon.se
Kommer byta motor nu då jag ska bygga om min för Drifting i 2008års serie.
Ang motorerna så finns det enormt mycket reservdelar till dessa alla från P505turbo passar då skillnaden var att Peuget som byggde 505Turbo köpte simca fabriken och tog motorn med kortare stakar för större volym..


tre med meg
jeg har også en baggerha. kjopt på telefon og enda ikke sett bilen. skal hentes og påbegynnes til sommeren.
folger prosjektet med spenning her. stå på!
ett bilde av min bil, tatt av selgere.


_________________
Aksel Ness
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Ni är inte ensamma, jag har mina matror.

Ena matran är ett gatureggat 16v turbo, förhoppningsvis klar till 1maj, mantorp. Och den andre kommer att bli en ban/bus-räser med V12a:




_________________
Jacob oesterlindh
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



asn:
Såg den på blocket, den verkar fin alltså!

oerhört lik:


_________________
Jacob oesterlindh
Citera
ZeonSe
Södertälje
Här sen Dec 2007
Inlägg: 17



Lite OT till er alle


Svenska Simca Klubben ?
Ni har väl besökt http://medlem.spray.se/svenskasimcaklubben/

_________________
Tobias Kuru
Raggare och driftare i Södertälje med Chrysler 180 & Volvo 144
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Re:

ZeonSe skrev:
Lite OT till er alle


Svenska Simca Klubben ?
Ni har väl besökt http://medlem.spray.se/svenskasimcaklubben/


Uh ja, den är hemsk. Tacka vet jag google, Nederländerna, Tyskland och danmark.

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
Spitfire 2,4 TURBO
Gjovik Norge
Här sen Dec 2006
Inlägg: 165



Dette har muligheter til å bli en lekker bil, thumbs up thumbs up thumbs up

Mvh Ketil
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



härligt
du vet väl om att matra hade en väldigt fin v12a som skulle åkt ner?

satsa högt!

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Re:

fridh skrev:
härligt
du vet väl om att matra hade en väldigt fin v12a som skulle åkt ner?

satsa högt!


oja, jag vet mycket om matra, har mer eller mindre utstuderat allt inom deras historia.
Bagheeran hade en banbil med Matra v12:an + Kompressor. Murenan gjordes med en 12 dock halv prototyp för uppvisning.

Men i min blir det v12, om det blir bmw's eller jaguars är kvar till att fundera lite till.

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



hur har du fått din matra gatreggad med ny motor?

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
asn
milano
Här sen Jan 2006
Inlägg: 54



Re:

Jaaacob skrev:
asn:
Såg den på blocket, den verkar fin alltså!

oerhört lik:



stemmer det. jeg fikk ett akutt behov for en bil til
min har compomotiv TS felger, men ser ellers veldig lik ut. morsomme biler, min trenger nok en del jobb, men skal være bra i chassi og karosseri. så får vi se når jeg henter den...
for meg blir pri. nr 1 og sortere ut bilen og få den i stand, så får vi se om man satser på mere motor med tiden.

blir spennende og folge prosjektene her. toyota leverer jo en 5,0 V12 i sin century. de skal i folge rykter være veldig lette og velbalanserte. ikke koster de stort heller.

_________________
Aksel Ness
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Re:

fridh & asn skrev:


Lillenok, trådskaparen har ju sålt sin bil för länge sedan. Att få bilen gatreggad med 16v turbo är inte speciellt svårt, tänk nu på att detta är en 74a. Register och begränsingar är obefintliga, märket finns inte idag heller. Syftar vi på 20% regeln så kan man tydligen bänka bilen med verkstadspapper och använda det vid besiktning. Ev sfro. Att få en motor gå dåligt är inte svårt.
Så det kommer i vår, besiktning.

V12an kommer inte besiktigas. Projekttrådar kommer upp när tiden är mogen.


OT:

DENNA TRÅD BORDE LÅSAS; BILEN FINNS EJ KVAR!

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



Re:

Jaaacob skrev:
fridh & asn skrev:


Lillenok, trådskaparen har ju sålt sin bil för länge sedan. Att få bilen gatreggad med 16v turbo är inte speciellt svårt, tänk nu på att detta är en 74a. Register och begränsingar är obefintliga, märket finns inte idag heller. Syftar vi på 20% regeln så kan man tydligen bänka bilen med verkstadspapper och använda det vid besiktning. Ev sfro. Att få en motor gå dåligt är inte svårt.
Så det kommer i vår, besiktning.

V12an kommer inte besiktigas. Projekttrådar kommer upp när tiden är mogen.


OT:

DENNA TRÅD BORDE LÅSAS; BILEN FINNS EJ KVAR!


har sett nu att han sålt bilen (han har köpt en rover?!)

men 20%regeln, den regeln gäller väl alla bilar?
annars får man byta bakaxel,motor+låda och bromssystemet. usch

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Så vitt jag vet, om man inte gör en ombyggnad då...

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Simca Matra Bagheera -74 #Nu med bilder#
<<   1, 2
35 besök senaste veckan (15422 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande