Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Omkörning till höger?
1005 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Omkörning till höger?

Är det enbart omkörning på vänster sida som gäller på ringen nu för tiden?
Hålls det till 100 % eller finns det undantag?

Jag har tidgare varit av den åsikten att det är helt ok att blinka vänster och gå åt vänster för att lämna idealspåret fritt åt snabbare bilar,
om idealspåret är på högra sidan av banan.
T ex inför en kommande vänstersväng.

Men om det nu är bestämt att omkörning enbart får ske på vänster sida,
så håller jag givetvis med om att det är säkrare att alla konsekvent gör så.

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Peeter, har du funderingar på att köra om någon den här gången!?

Skämt åsido, eftersom den tyska vägtrafikkungörelsen (eller vad det ny kan heta) gäller på Ringen så är det bara omkörning till vänster som gäller - officiellt!

I praktiken ser man ju dock ett och annat brott mot denna regel. Jag tror det är viktigt att tänka på att OM man bryter denna regel och kör om till höger så vilar ansvaret helt på en själv. Även om den framförvarande har blinkat vänster så blir det nog du som blir vållande om något skulle hända.

De gånger jag själv blir omkörd brukar jag dock välja det som känns mest "rätt" i den situationen, tex kan jag lägga vänstertecken in mot Aremberg och låta någon passera på innern. Om den som ligger bakom inte vill detta gör jag ett nytt försök vid nästa lämpliga tillfälle - denna gång genom att hålla mig till höger.

För at jag själv skall köra om på "fel" sida krävs det att jag är 110% säker på att framförvarande har sett mig, givit tecken och att det är helt fri sikt så inget oförutsett kan inträffa.

Mina omkörningar idag är BETYDLIGT försiktigare och mindre agressiva än vad de var för 3-4 år sedan.

Jag pratade med en tysk för något år sedan på parkeringen. Han körde också Porsche och vi började prata en hel del. Han berättade då att han blivit "portad" nyligen. Han had kört om till höger i Schwedenkreuz. Där stod uppenbarligen en funktionär och han rapporterade in till porten, så när han kom in i parkeringen fick han en utskällning och fick packa och åka hem. Det förekommer - speciellt på helgerna - att de har funktionärer ute i skogen som observerar vad som sker och gör ljudmätningar!

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Peeter,

Kör som du alltid har gjort det funkar bäst så!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
OK, då skall jag hålla koll i höger backspegel också!!!

Anders, du har väl sett filmen där det framgår att man kan köra om i princip varsom helst runt hela banan!
http://koni.no-ip.biz/ringen/PeeterPoloredigerat.avi
Därmed inte sagt att man bör köra om varsomhelst...
OBS! Filmen är 118 Mb. thumbs down

Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002

forargade en motorcyklist i sondags nar jag var dar , han skulle bara aka om pa vanstersida trots att jag holl vanster spar just dar och visade med blinkers att jag haller vanster , sa det kanske bara ar det som galler

Shoppingclion
Citera
Nürburgring
Omkörning till höger?
1005 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande