| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
3:e mätare?
|
1584 besök totalt |
|
Mors! Jag tänkte ha tre 52mm mätare istället för radio i min bil. Köper såklart biltemas mätare (som det inte står biltema på) då de är billiga. Kvalitén kan man ju diskutera i oändlighet, men jag ska ha dom för att kunna se avviklelser från det normala inte några exakta värden, punkt slut. Jag har köpt två av de jag anser vara viktigast, oljetryck och oljetemp. Men jag ska ha 3 st i hållaren, och då jag inte har nån turbobil så behöver jag inte ha laddtryck. Då finns det tre till att välja på. det är:
Vatten temp Volt Vilken av dessa tre är viktigast/användbarast. Det lutar åt volt, men jag vet inte. Vatten temp har jag ju orginal mätaren i instrumenthuset, ingen gradering dock. bara en nål och varmt o kallt typ (golf 2). Kanske jag köper fler senare och sätter på nåt annat ställe. Frågan är vilken jag ska börja med? Vad säger experterna?
|
||
|
De som du är mest intresserad av att ha stenkoll på måste väl ändå vara Vattentemp, oljetemp och oljetryck.
Volt är väl sånt som Volvo 740 raggarna vill ha koll på så dom kan starta bilen efter att ha stått och poppat utanför den lokala korvmojjen.
Men det är klart... det är säkert sketviktigt att återigen se att man har 13,8 volt i systemet innan man glider ut på gridden för att värma däcken inför banträffen.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Re:
poppa kan jag inte då radio är obefintligt i min bil, dock måste man ändå har öronproppar i den. eftersom jag redan har orginal vatten tempmätaren så tänkte jag att kanske det räckte.... men du slår ett slag för vattentemp iaf .
|
||
|
De där billiga mätarna har varit uppe tidigare har jag för mig. De är väldigt enkelt byggda o är linjära inom ett mindre område. Men bara man är medveten om det så är det inget problem.
Det intressanta är ju inte om det är 80 eller 83 grader på oljan/vattnet, utan om det bär iväg o blir väldigt högt, eller förändringar som är omotiverade. Jag hade valt en vakummätare
Tempmätare finns ju innan. .... Vakummätaren är ju inte så intressant på fullgas, men ger info om hur glad motorn är på tomgång o delgas. På chevan har jag oljetemp på motor och låda samt vakum som extrainstrument. _________________ Mats Andersen |
||
|
Re:
Intressant! Hur och vad kan man se för problem med motorn med hjälp av en vakuummätare? |
||
|
_________________ Mats Andersen |
||
|
|
||
|
Re: 3:e mätare?
oljetemp transmission, bilen består inte bara av motor... _________________ Roland Johansson |
||
|
Jag hade använt 2 mätare, de som du redan skaffat. I 3:e hålet hade jag satt en rejäl RÖD varningslampa!
oljetryck/temp mätare i all ära, med de är svåra att hålla koll på i skarpt läge.. Nä, ilsket lysande röd lampa, om oljetrycket försvinner! _________________ Håkan Persson |
||
|
Kan ju som ren kuriosa förtälja att i min E30 kommer det att husera en vattentempmätare, en oljetempmätare, en oljetrycksmätare och i ett senare skede två enklare digitala tempmätare för lådan och diffen, men det är först när allt fungerar som jag tänkt mig.
Det finns en liten tanke att hänga på en lambdamätare på dashboarden också, men jag har inte riktigt lyckats att sälja in den till mig själv ännu.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
slutväxel alt v-lådstemp
tyvärr är det så att så fort man har mätare har man fått mer värden att oroasig för för vanligtvis har man ju kört utan mätare ett bra tag och inte brytt sig ,har man problem med livslängden på ngt är det bra med mätare alt logging av värde ex innovate dl-32 _________________ Torbjörn Andersson |
||
|
vakuum verkar vara en bra idé... då har man lite koll på lite andra saker...
men jag har lite beslutsångest. vxl lådstemp är jag inte så orolig för, är ju orginla maskin o låda... inga kontigheter... |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1584 besök totalt |