Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Matra Murena 2.2 -83
<<   1, 2
37 besök senaste veckan (8999 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Hur går det?

om det är en -83 är det väl en Murena S? Det ser ut att stå så på fronten också.

Vad gäller skillnaden i effektsiffror kan en del förklaras av att de "franska hästarna" cv ger lite högre siffror än hk DIN och om man har kW DIN som referens så vill jag minnas att omräkningsfaktorn till cv är ca 1.38.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Tyvärr så har det inte hänt så mycket... Byte av bromsar runt om till kevlarbelägg och nya skivor är väl det som hänt så långt. Bytt generator till en Hella och dragit om en massa kablar, jo! och riktat fälgarna har jag hunnit med. Tyvärr så tar ju allting en sån himla tid (och dyrt är det också) men så sakteliga så tar vi oss framåt på bygget.

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Vill man ha lite högre utväxling så har CX TRD Turbo2 en fin sådan, på min så går det 100 vid ca 2'100 rpm paserar 200 vid 4'200 (med 195/70 14")

Underbar bil, kom just på att jag vill ha en sån med, varför finns det så många bilar man vill ha, men så lite tid, pengar och utrymme

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



ME sitter i 605 och XM också. Undrar vad släktskapet är med ML som sitter i min 406 är? Jag tror begränsningen ligger i att hitta låga utväxlingar eftersom ME blev en diesel/stormotor-låda inom PSA.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3416



Hoppas det löste sig med gasvajern! Motorsången var väldigt skön men jag hoppas att det inte skapade för mycket extrajobb...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
He, he... tog typ 30 minuter att fixa gasvajern sen var jag på rull igen. (Nödfixet höll faktiskt hela vägen ner till Holland ) Hur som helst så har jag fixat en hel del på bilen när jag var nere föruom gasvajern bla. balanseringar av diverse rörliga delar och nytt starkare kopplinspaket + finjustering av motorn i bänk. Vilket har fått mig att inse att jag måste uppgradera min förgasare då effektkurvan planar ut vid 5000 rpm, men toppen borde ligga på 6000 rpm. (suck!) Får väl bli dubbla 36or eller möjligtvis 40or om jag bara kan hitta ett nytt insugningsrör...

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Magnus L skrev:
Vill man ha lite högre utväxling så har CX TRD Turbo2 en fin sådan, på min så går det 100 vid ca 2'100 rpm paserar 200 vid 4'200 (med 195/70 14")

Som jag har det nu så gör den 130 kmh vid 3000 rpm och 170 kmh vid 4000 rpm. (195/60 14") Något högvarvig, men ger bra ax hela vägen.

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



hur går det?

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Tackar som frågar! Det ligger lite på is just nu, funderar faktiskt på F3 kaross... men svår att få tag på. Inredningen är nu till slut klar! Inser att alla delar som man instatallerat och bytt ut sen man köpte bilen... snart är uppe i samma peng som inköpet av själva bilen! LOL

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



fyfan
när o var blev den stulen? >

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Apropå att jag hittade den här tråden så kollade jag (bara för sakens skull) på
blocket om det fanns nån Murena till salu, och det gjorde det. 35 000 kr känns
ju inte helt farligt för en så pass udda fågel : )

http://www.blocket.se/vi/14032558.htm?ca=11_s&last=1

Skulle jag inte redan varit upp över öronen i mitt 240z-projekt så skulle det nog
inte varit omöjligt att detta varit en potentiell kandidat att landa i mitt garage.

Charmig vagn : )

Hoppas du återfår din!

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



den hämtar jag i veckan

därför jag vart så förbannad att din blivit stulen >

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Dom har hittat den... krashad och utbränd

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
Torch

Här sen Feb 2003
Inlägg: 25



obeskrivligt beklagligt.

Det är ju fan att inte sånt patrask som biltjuvar iaf kan hålla sig till någolunda dussinbilar, det är väl det minsta man kan begära.

Hur fan kan man vara så hjärtlös?

Dom visste säkert inte ens vad det var för bil.

Måste kännas extra tungt nu precis när du fått iordning på inredningen. Kan tänka mig att det var en hel del som var svårt att få tag på och mycket som fick specialtillverkas.

Hoppas du har ett förstående försärkingsbolag.

Mina kondoleanser.

_________________
Tom Ragnheden, oskarshamn
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Matra Murena 2.2 -83
<<   1, 2
37 besök senaste veckan (8999 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande