Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skvalpplåtar i tanken?
2 besök senaste veckan (1859 totalt)
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Trådstartare
Skvalpplåtar i tanken?

Vad har jag för val för att garantera bränsletillförseln?
Motorn kommer att gå på E85.
-> Aluminium fuel cell funkar förmodligen dåligt med E85.
-> Plast fuel cell funkar förmodligen dåligt med SBP då bilen är för ny (1975), finns det någon krocktestad plast fuel cell öht?
-> Då återstår det att arbeta med origialtanken vilket iofs är en snygg lösning om man kan få det att fungera.

En klassiker är ju att använda catchtank, men finns det något altenativ till detta? Kan man montera en sump i botten på tanken och skvalpplåtar inne i tanken? Fylla tanken med skum?

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Skum är inte ett alternativ till catch tank.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Trådstartare
Mmmm, vill bara slippa suga luft när man gasar och svänger...

Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Så här har jag gjort på min och jag tror det funkar har inte märkt av några problem, men då har jag haft en catch tank efter också.
Kör även med e85 i alutank nu i 3 sommrar utan något problem.
Dessutom får man ett snyggt klappande ljud när man kör lungt med bilen thumbs up

Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Re: Skvalpplåtar i tanken?

Volvosmurfen skrev:
Vad har jag för val för att garantera bränsletillförseln?
Motorn kommer att gå på E85.
-> Aluminium fuel cell funkar förmodligen dåligt med E85.
-> Plast fuel cell funkar förmodligen dåligt med SBP då bilen är för ny (1975), finns det någon krocktestad plast fuel cell öht?
-> Då återstår det att arbeta med origialtanken vilket iofs är en snygg lösning om man kan få det att fungera.

En klassiker är ju att använda catchtank, men finns det något altenativ till detta? Kan man montera en sump i botten på tanken och skvalpplåtar inne i tanken? Fylla tanken med skum?

om du har plats under tanken kan du göra så här

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Trådstartare
Nu kommer visst allt på en gång.
Skvalpplåtar, sump och alutank med E85. Det positiva är att alltihop funkar. Verkar som det hänger mest på utrymme och personlig smak.
Kanske är rapporterna om aluminiumets svaghet överdrivna och det skulle ju vara fantastiskt.

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Volvosmurfen skrev:
Skvalpplåtar, sump och alutank med E85. Det positiva är att alltihop funkar. Verkar som det hänger mest på utrymme och personlig smak.
Kanske är rapporterna om aluminiumets svaghet överdrivna och det skulle ju vara fantastiskt.

Rapporterna om aluminiumets problem med E85 är inte överdrivna. Kombinationen etanol och aluminium leder till bildning av aluminiumhydroxid, något som sedan sätter igen ex. bränslefilter. Ska man använda aluminiumkomponenter ihop med alkohol så måste aluminiumkomponenterna anodiseras, men helst undviker man det helt.
Citera
Volvosmurfen

Här sen Dec 2004

Trådstartare
Var kan man anodisera en fuel cell?
Ledningar och kopplingar verkar vara det redan när man köper dem...

Är väl iofs eloxering man brukar kalla det här i sverige, eller blandar jag ihop det?

Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Re:

Johan Edlund skrev:
Volvosmurfen skrev:

Rapporterna om aluminiumets problem med E85 är inte överdrivna. Kombinationen etanol och aluminium leder till bildning av aluminiumhydroxid, något som sedan sätter igen ex. bränslefilter. Ska man använda aluminiumkomponenter ihop med alkohol så måste aluminiumkomponenterna anodiseras, men helst undviker man det helt.

Spännande trodde det gälde metanol. Får ta ned mit tank i sommar och se hur den ser ut innuti efter att ha haft e85 ståendes i sig i tre år.
Citera
Skruva banåkabil
Skvalpplåtar i tanken?
2 besök senaste veckan (1859 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande