Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vek framvagn = förändrad camber?
<<   1, 2, 3   >>
7889 besök totalt
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



SAAB 900 / 9-3 är ju kända för sina väldigt veka framvagnar.

De man brukar börja med är att sätta ett kryss mellan nedre bärarmsinfästningarna för att få sakerna att hålla sig på plats lite bättre iaf.

Sen har ju även bussningarna mer att önska.
Man kan ju utan problem röra på dom med handen om man har bilen upphissad....

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



För bana är säkert krysset bra... men på gata är det högst tveksamt om det är att rekomendera. Meningen är att motorn ska tryckas ner i en krock. Sätter man ett stabilt kryss där har motorn inget annat val än att fara bakåt, och där sitter ju föraren.

Kan man göra konstruktionen lite smart så kan man ju montera dit krysset när det är dags för bankörning.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



DanneT16 skrev:
ice skrev:
Vad är det för hjulupphängningar på SAAB:en?


mc pärson fram och en stel axel bak.

Du har alltså en framvagn som saknar camberkompensation, och en bakvagn med 100% camberkompensation. Fullständigt galet, men tyvärr inte ovanligt.

Några lösningar:
1. Bygg om bakvagnen till McPherson.
2. Fjädra bilen stenhårt.
3. Öka caster fram.
4. Öka camber bak.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



DanneT16 skrev:
För bana är säkert krysset bra... men på gata är det högst tveksamt om det är att rekomendera. Meningen är att motorn ska tryckas ner i en krock. Sätter man ett stabilt kryss där har motorn inget annat val än att fara bakåt, och där sitter ju föraren.

Kan man göra konstruktionen lite smart så kan man ju montera dit krysset när det är dags för bankörning.


Ja de har du säkert rätt i.....men livet är ju en kompromiss?

Jag hade nog gjort de innan jag hade börjat ändra på en massa andra saker iaf, inte så meningsfullt att ändra på massa vinklar som sen ändå rör sig åt alla håll under belastning

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Helt sant.. kanske kan det gå att styva upp det utan att äventyra säkerheten för mycket.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



FredrikB skrev:
...inte så meningsfullt att ändra på massa vinklar som sen ändå rör sig åt alla håll under belastning

"Man skall justera det som är helt, och laga det som är trasigt".

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Är verkligen 9-3an bakaxel helt stel????
Sen får man väll överkompesera för flex, inte roligt men vad gör den nödige??????

X-axel=hjul vrida grader (intresankt upp till ca 10grd)
Y-axel=camber

Inte roligt (blå-kurva), men värre har jag sätt.

Blå=std SAI 12,5grd(12 30') eller KPI 13 40' -1 10' camber -1 10' caster 1 10'
Lila=std SAI 12,5grd(12 30') eller KPI 13 40' -1 10' camber -1 10' caster 5

Vad som händer med camber vid fjädring/krängning har jag ingen koll på.


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Tja, 9-e:ans bakaxel skiljer ju sig från gamla 900:ans iaf. Till det sämre tror jag. Panhardstaget (rätta mig om jag har fel nu) saknas på min 9-3:a...

Fram så är konstruktionen så finurlig så att endast toe är justerbart. Camber/Caster är inte justerbart med standardhjulupphängning.

Fuling, visst vore det en trevlig kombination att höja cambern något i rakt-fram-läge och samtidigt höja castern lite? Borde inte dina kurvor glida neråt då?

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Tja, halv-stel enligt verkstadshandboken, vad är skillnaden i begrepp?

Halv-stel axel, en främre fästpunkt på varje sida, en inre (i bakaxeln?) k-fjäder och en yttre k-fjäder. That's it...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Menar du så här????
7grd caster och -0,5grd camber (lila)


_________________
Johan Sjölinder
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



fuling skrev:
Sen får man väll överkompesera för flex, inte roligt men vad gör den nödige??????


om man tar bort flexet så kanske man inte behöver kompensera?

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Vore väl en bra början iaf om man kunde flytta bak övre fjäderbensinfästningen fram? Några få centimeter... Eller?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
fuling skrev:
Menar du så här????
7grd caster och -0,5grd camber (lila)

Nja, jag menade att vi skulle utgå från kanske -2 grd camber? Gör det saken bättre eller sämre? Förklara gärna.

Ett annat problem med ett x-stag är att markfrigången minskar med runt 2 cm... Ganska mycket för min bil som är lite småsänkt redan, tror jag? Men DanneT16's invändning om krocksäkerheten är nog det som avgör saken för mig.

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Så här ser bärarmarna ut i alla fall.. verkar inte vara så svårt att modifiera om det skulle behövas.
Kanske flytta fram fjäderbenet nertill och flytta bak det upptill


_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Magnus K:
Nja med -2grd camber så paralellförflyttar man bara elendet neråt bra, allså försöker bota canser med magnysyl Men bättre blir det nog i böjarna men sämre vid bromsning och ax.

Magnus Thomé:
citat:
Vore väl en bra början iaf om man kunde flytta bak övre fjäderbensinfästningen fram? Några få centimeter... Eller?

Vore ju alla tiders thumbs up
Nu hugger jag ur luften, säg att fjäderbenat är ca 500mm långt(mellan kulbult och övre infästning)
Vi har ca 1grd caster, ger sin1*500= ca 9mm
med 5grd caster sin5*500=ca 43,5
Vi behöver flytta ca 43,5-9 ger 34,5mm bakåt
7grd caster ger 61-9 ger 52mm bakåt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

DanneT16:
Hmm fråga är om det är så lyckat att flytta fram den nedre punkten så mycket pga av att drivaxlarna kommer väll då ur läge, eller cyklar jag nu????
Lite vore nog vättigt för att kompesera vad drivaxeln åker bakåt om man flyttar övre.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Jag tänkte mig att man flyttar fram den undre infästningen så att centrum på hjulet inte flyttar sig bakåt, vilket borde bli följden om man endast ändrar på övre infästningen. Det är möjligt att hjulet förflyttar sig försumbart bakåt..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

DanneT16
Helt överens thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ökad camber på den modellen gör att man bottnar drivaxlarna.

Mer än 2,5 grader kan man knappt ha utan att ha kortare drivaxlar eller genom att flytta ut nedre infästningen med en excemtrisk bussning.

Max man kan förflytta är 5,5 mm och detta ger ca. 0.45 grader extra samt att man kan vika in mer i överkant utan drivaxelpeoblem, vilket ger att man kan komma upp i iaf 4 grader camber. thumbs up

Tack Fuling, skulle gärna vilja ha etdär på ngn trevlig fil...
PM:a mig är du snäll.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



fuling skrev:
När man har Mcpestsonben så är det inte övre infästningen man vill flytta bakåt????
Tumme pekfinger så behöver väll man flytta den över punkten ca 30-50mm bakåt för att gå från ca 2gd till 5grd caster.
Att flytta ner den nedre kulbulten är väll för att få nedre bärarmen att inte peka uppåt.
Detta brukar väll inträffa när man sänker bilar mycket med McPestson ben.
om den pekar uppåt får man posetiv camber kompensation vid fjädring(krängning).
Något fel????

Tja, jag vet inte om det har någon betydelse om man flyttar den övre infästingen bakåt, eller den undre framåt, borde ju ge samma effekt, eller? Däremot finns det möjligen en del praktiska hänsyn att beakta, som hållbarhet på undre bärarm, styrningen, etc.. Kan ju även vara svårt att flytta övre infästingen och när man ändå håller på och flyttar ned det undre fästet så kan man ju även flytta fram det, samt ut.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

AndersY:
om man ser var drivaxeln sitter på fjäderbenetsitter så blir det mer förskjuting om man flyttar nere. Men som DanneT16 var inne på så får man flytta fram lite ner och flytta bakåt mycket uppe för att behålla drivaxelns plasering.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Allmänt banåkaforum
Vek framvagn = förändrad camber?
<<   1, 2, 3   >>
7889 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande