Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7889 besök totalt |
SAAB 900 / 9-3 är ju kända för sina väldigt veka framvagnar.
De man brukar börja med är att sätta ett kryss mellan nedre bärarmsinfästningarna för att få sakerna att hålla sig på plats lite bättre iaf. Sen har ju även bussningarna mer att önska. Man kan ju utan problem röra på dom med handen om man har bilen upphissad.... _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||
För bana är säkert krysset bra... men på gata är det högst tveksamt om det är att rekomendera. Meningen är att motorn ska tryckas ner i en krock. Sätter man ett stabilt kryss där har motorn inget annat val än att fara bakåt, och där sitter ju föraren.
Kan man göra konstruktionen lite smart så kan man ju montera dit krysset när det är dags för bankörning. ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Du har alltså en framvagn som saknar camberkompensation, och en bakvagn med 100% camberkompensation. Fullständigt galet, men tyvärr inte ovanligt. Några lösningar: 1. Bygg om bakvagnen till McPherson. 2. Fjädra bilen stenhårt. 3. Öka caster fram. 4. Öka camber bak. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Ja de har du säkert rätt i.....men livet är ju en kompromiss? ![]() ![]() Jag hade nog gjort de innan jag hade börjat ändra på en massa andra saker iaf, inte så meningsfullt att ändra på massa vinklar som sen ändå rör sig åt alla håll under belastning ![]() _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||
"Man skall justera det som är helt, och laga det som är trasigt". _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Är verkligen 9-3an bakaxel helt stel????
Sen får man väll överkompesera för flex, inte roligt men vad gör den nödige?????? ![]() X-axel=hjul vrida grader (intresankt upp till ca 10grd) Y-axel=camber Inte roligt (blå-kurva), men värre har jag sätt. Blå=std SAI 12,5grd(12 30') eller KPI 13 40' -1 10' camber -1 10' caster 1 10' Lila=std SAI 12,5grd(12 30') eller KPI 13 40' -1 10' camber -1 10' caster 5 Vad som händer med camber vid fjädring/krängning har jag ingen koll på. ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Tja, 9-e:ans bakaxel skiljer ju sig från gamla 900:ans iaf. Till det sämre tror jag. Panhardstaget (rätta mig om jag har fel nu) saknas på min 9-3:a...
Fram så är konstruktionen så finurlig så att endast toe är justerbart. Camber/Caster är inte justerbart med standardhjulupphängning. Fuling, visst vore det en trevlig kombination att höja cambern något i rakt-fram-läge och samtidigt höja castern lite? Borde inte dina kurvor glida neråt då? _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Tja, halv-stel enligt verkstadshandboken, vad är skillnaden i begrepp?
Halv-stel axel, en främre fästpunkt på varje sida, en inre (i bakaxeln?) k-fjäder och en yttre k-fjäder. That's it... _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Nja, jag menade att vi skulle utgå från kanske -2 grd camber? Gör det saken bättre eller sämre? Förklara gärna. ![]() Ett annat problem med ett x-stag är att markfrigången minskar med runt 2 cm... Ganska mycket för min bil som är lite småsänkt redan, tror jag? Men DanneT16's invändning om krocksäkerheten är nog det som avgör saken för mig. ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Så här ser bärarmarna ut i alla fall.. verkar inte vara så svårt att modifiera om det skulle behövas.
Kanske flytta fram fjäderbenet nertill och flytta bak det upptill ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Magnus K:
Nja med -2grd camber så paralellförflyttar man bara elendet neråt bra, allså försöker bota canser med magnysyl ![]() Magnus Thomé: citat: Vore väl en bra början iaf om man kunde flytta bak övre fjäderbensinfästningen fram? Några få centimeter... Eller? Vore ju alla tiders ![]() Nu hugger jag ur luften, säg att fjäderbenat är ca 500mm långt(mellan kulbult och övre infästning) Vi har ca 1grd caster, ger sin1*500= ca 9mm med 5grd caster sin5*500=ca 43,5 Vi behöver flytta ca 43,5-9 ger 34,5mm bakåt 7grd caster ger 61-9 ger 52mm bakåt _________________ Johan Sjölinder |
||||
DanneT16:
Hmm fråga är om det är så lyckat att flytta fram den nedre punkten så mycket pga av att drivaxlarna kommer väll då ur läge, eller cyklar jag nu???? Lite vore nog vättigt för att kompesera vad drivaxeln åker bakåt om man flyttar övre. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag tänkte mig att man flyttar fram den undre infästningen så att centrum på hjulet inte flyttar sig bakåt, vilket borde bli följden om man endast ändrar på övre infästningen. Det är möjligt att hjulet förflyttar sig försumbart bakåt..
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Ökad camber på den modellen gör att man bottnar drivaxlarna.
![]() Mer än 2,5 grader kan man knappt ha utan att ha kortare drivaxlar eller genom att flytta ut nedre infästningen med en excemtrisk bussning. Max man kan förflytta är 5,5 mm och detta ger ca. 0.45 grader extra samt att man kan vika in mer i överkant utan drivaxelpeoblem, vilket ger att man kan komma upp i iaf 4 grader camber. ![]() Tack Fuling, skulle gärna vilja ha etdär på ngn trevlig fil... PM:a mig är du snäll. ![]() ![]() |
||||
Tja, jag vet inte om det har någon betydelse om man flyttar den övre infästingen bakåt, eller den undre framåt, borde ju ge samma effekt, eller? Däremot finns det möjligen en del praktiska hänsyn att beakta, som hållbarhet på undre bärarm, styrningen, etc.. Kan ju även vara svårt att flytta övre infästingen och när man ändå håller på och flyttar ned det undre fästet så kan man ju även flytta fram det, samt ut. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
AndersY:
om man ser var drivaxeln sitter på fjäderbenetsitter så blir det mer förskjuting om man flyttar nere. Men som DanneT16 var inne på så får man flytta fram lite ner och flytta bakåt mycket uppe för att behålla drivaxelns plasering. _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7889 besök totalt |