| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Guldkromatering hemma?
|
6966 besök totalt |
|
Guldkromatering hemma?
Har suttit och läst lite om guldkromatering och har tänkt pröva på det hemma, någon som vet vart man får tag på delarna man behöver utan att beställa från staterna? Man ska tydligen behöva zinkplattor och själva guldkromaterings pulvret?! om jag fattat rätt så tar man en hink med destillerat vatten och slänger i pulvret, kopplar minus från en batteriladdare till zinkplattorna och dopparn ner dom. Tar ett koppar rör och hänger skruvarna i koppar tråd under ner från röret, kopplar plus till röret och lägger det över hinken så att skruvarna hamnar i vattnet. Låter riktigt eller? |
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
Men herregud killar, gulkromatering är nog något av det billigaste man kan få gjort. Lämnade in fyra bromsskjöldar, två grädddbullslådor med bultar och muttrar, diverse delar från hjulupphägningen för gulkromatering. Alltsammans kostade 300 spänn när jag hämtade det och det såg ut som nytt.
Men det är klart vill man testa allt själv så finns ju klart möjligheten, och det är ju förstås lite kul det också.
/Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
|
Re:
Hur giftigt då? Man får ju fortfarande göra kretskort hemma. Det är inte så hälsosamt heller... Men skoj
|
||||||
|
Det är ju det att det är lite kul att testa själv samt så vore det skönt om man kunde fixa det själv istället för att åka ifrån jobbet och lägga massa tid på att flänga runt halva stan för att lämna in sakerna.
Är det någon som har tips på firma i stockholm/västerort som gör sådant annars? _________________ Jonas Edling |
||||||
|
ne ja vet kostar skit och inget att lämna bort det men är mest för att prova lite själv
Ingen som har koll på vad som behövs för ingredienser? |
||||||
|
Re:
Förbjudet att använda såna skruvar i fordonsindustrin numera, det är för giftigt att handskas med skruvarna för montörerna. Min amatörgissning är att det därmed är ganska mycket sämre vid själva processen. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Sen är det väl en tvåstegsprocess om jag inte minns fel.
1) zinkpåläggning ger en matt lite känslig yta 2) Efterbehandling för att "sluta ytan" antingen vanlig blankning av zinket eller gulkromat Finns ett par sidor på nätet om hur göra det själv. finishing.com caswellplating.com med färdiga kit också o ett bra forum är vad jag kommer på så där i huvudet, med reservation för stavningen _________________ Mats Andersen |
||||||
|
Hej,
Gulkromateringen innehåller ju krom eller kromföreningar det är inget man vill stå och söla med hemma. För stora mängder krom är giftigt. Lyssna på Anders och lämna bort jobbet. Torbjörn _________________ Torbjörn Hillerström "There's nothing like a nice piece of hickory" |
||||||
|
men ?
gulkomateringszinkkittet verkar ju vara mindre miljö-ovänligt, typ "new formula" , så farlig gegga eller gaser är eliminerat ? http://caswellplating.com/kits/zinc.htm _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||||
|
Re:
Där har du en poäng. Man vill ju inte bli sjuk av jobbet!
|
||||||
|
Re:
I mitt fall så blästrade jag själv de rostiga och ärgade ytorna och trädde sedan upp på koppartråd. När de sedan får in prylarna så doppar man dem i syra innan kromateringen. /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Guldkromatering hemma?
|
6966 besök totalt |