Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 3371 besök totalt |
Var inte Bridgestones däck "aerodynamiskt anpassade" redan förra året? Har bilen kommit ur parc fermé så är den bedömd som godkänd i mina ögon. Med andra ord så är tanken om diskning efteråt galen. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jo, sånnthär är ju precis inget nytt. När dom förbjöd marknära vingar så gjorde ju något team flexibla vingkonstruktioner som böjdes under belastning och kom nära marken ändå, men när man mätte (bilen stor ju då naturligtvis stilla) så var ju allt frid och fröjd. Då lade dom till att om man placerar en vikt på si och så många kg på vingen så får den inte böja sej mer än si och så många mm. Det blev ju rabalder då också, med en sida som skrek "dom fuskar!" och en annan som skrek "nähädå!". Sak samma med däcken. I PCSR reglemente finns liknande saker; där får inte vingen sträcka sej över taket. Så finns det ett tillägg (från i år?) där det står att antenner inte räknas som tak. Säkert föranlett av nån filur som fört en kreativ och ihärdig argumentation i depån .. Det är bara att välja sida (beroende på vem man hejar på), ladda upp med argument, andas in djupt och ...... ![]() ![]() Men det hör ju lite till motorsport! ![]() |
||||
Det är ju det som är tjusningen med F1 tycker jag, att försöka kringå reglerna och vara innovativ, tänja på gränserna. Utveckling är tokskoj men tyvärr är F1 reglementet ganska hårt uppstyrt idag jämfört med 10-20 år sen. Gordon Murray sade i en intervju (tror det var i evo) att man borde släppa reglementet fritt på karosserna och endast begränsa dem med en s.k. "wire-frame", en rektangel som bilens form måste hålla sig inom. Det hade faktiskt varit kul att se dessa bilar, då hade man nog verkligen sett skillnaden på stallens bilar.
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 3371 besök totalt |