| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
motorval i en BMW 2002
|
4 besök senaste veckan (10791 totalt) |
|
motorval i en BMW 2002
Någon som har något bra förslag på vad jag ska använda för motor i min BMW 2002 -74 Bilen byggs för att gå bana. (kommer att regas som ombyggtfordorn. Taksam för hjälp. MvH Joakim _________________ joakim persson |
||||
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
|
||||
|
Helt klart S14 om du inte ska ha M10. Inte allt för mycket modifiering och lättare än M20.
|
||||
|
va lite annorlunda och ta en japs då
Evo 3, bästa evo motorn eller kanske sr20det, trevlig nissan rad-4 om du inte ska ha en sexa för då finns det en hel del till att välja
|
||||
|
låter vettigt att köra på fyra.
Tipsar om evo 3 eller sr20det då =) Hur mycket effekt har du tänkt? |
||||
|
Re:
Många som vill ha sådana, få dycker upp i Sverige. Själv fick jag köpa en hel bil för att komma åt motorn. Kanske en M42 motor, de är vanliga och går att få ur 250Hk ur dom. Skall du ha S14 rekommenderar jag dig Ebay England, de fattar inte värdet riktigt ännu. I tyskland är de dyrare. Annars så får du köpa en S14 i delar, går att hitta en topp här & en botten där. En komplett motor i renoveringsbehov i Sverige kostar ca 25-30kkr _________________ Patrik Skoog |
||||
|
Saab turbo, billligt mycket pulver med små medel.
Honda, S2000 eller nu har jag glömt namnet.
Volvo, typ samma sak som saabroten Opel, hmm här får Åpel-nördara svara. Vet att det finns skottsäkra maskiner. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Nån fyra från Opel kanske? Kadett Gsi verkar ju rätt poppis och även de senare maskinerna som delar Saabmojänger. Där finns det ju rätt mycket att hämta med enkla medel och dessutom får det driftsäkert till bra peng.
Honda har väl också några rätt trevliga alternativ att kika på? Hade det inte varit så att man "inte får" byta bort det sexcylindriga i en Opel Commodore hade det ju förmodligen legat nära till hands att skissa lite på nåt sånt byte..
_________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Re:
Finns det andra?
Andra kolvar/kammar/portning/mappning/ventiler/sprut=dyrt ...& andra sidan lika dyrt som alla andra "seriösa" sugmotor byggen oavsett märke. Vill du ha mycket Hk, köp en turbo & ladda på
En orginal, men renoverad/blueprintad M42 i grp N utförande lämnar ca 170hk för jämförelse _________________ Patrik Skoog |
||||
|
Eller gör en så galen grej som att hiva ner en wankel maskin!!
Den får plats iaf
Skämt åsido! B23 230 tror jag är rätt tung i sig, men säkert hyffsat billig och lätt att trimma. Att hitta en S14 kan vara svårt. I Usa har jag läst om att de gärna byter ut S14 maskinerna mot de större 6:orna istället. Men vad kostar det att ta hem en sån från staterna?? Dollarn är iofs i rätt kurs!
Håller själv på att renovera och trimma en M10 till min bil. Jag är glad om jag kommer upp till 160 hk, men det kostar att renovera. Speciellt om man saknar svart bälte i motorbyggen
Annars kan du ta motorn från en BMW 540 / 840. 4 liter V8 i aluminium på 286 hk. Lycka till! Mvh Micke |
||||
|
Jag föreslår att du byter fokus. Bygg bilen med orginalmotor till en börja med. Du kommer att ha nog med problem att få bilen till banan innan du behöver oroa dig för vilken motor du ska ha. Det ska väljas bromsar, stolar, ratt, instrumentering, vikt, bränslesystem, mm, mm, och det ska bli klart. Visst är det kul att fantisera om motorer och hundratals hk, men det är knappast prio nr 1 på en banbil.
Hur långt har du kommit med bilen? Vad har du för budget? Wankel kanske kan vara nåt om du ska sticka ut ur mängden..... _________________ /Anders C |
||||
|
Re:
Kadett GSi har en fin motor, C20XE heter den. Relativt billig (i jämförelse med en S14) och ganska lätt att skrämma upp. Runt 200 hk sugis ska inte vara några problem, överladdning ca 350 hk kanske. Finns i överladdat utförande som heter C20LET. Leta efter en tidig årsmodell, runt -89. De har smidda kolvar från fabrik. Leta även efter "coscast" märkning på toppen, de är bäst att använda. "Nackdelen" med Opelmotorn är att avgasgrenröret hamnar på förarsidan, men med lite värmeskydd så behöver man inte elda upp bromscylindrarna. Passande växellåda tas från Opel omega A/B 2,0. Omega B V6 lådorna passar mot SAABs kortmotor. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
motorval i en BMW 2002
|
4 besök senaste veckan (10791 totalt) |