| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Registrerings/Besiktningsfråga Bränslecell?
|
3 besök senaste veckan (6611 totalt) |
|
Jag har en Mustang II (Mach I) som skall få bränslecell framöver, frågan är hur montaget skall se ut? Vad få och får jag inte göra? Bilen är från 1975 och det är en "hatchback", dvs 3-dörrars bil. Bagagetrymmet ligger alltså i direkt anknytning till förar utrymmet/kupén och bilen kommer att rensas på allt. Det enda som kommer att finnas invändigt är bur och två stolar. Bränslecellen kommer att vara tillverkad i aluminum. 1. Får jag ha cellen i bagaget eller till hälften nedsänkt i golvet i bagaget? 2. Får jag ha filter eller pump i bagaget? 3. Får man ha catchtank invändigt i bagaget? 4. Får jag ha påfyllningen i bagaget eller måste ett påfyllningsrör dras till utsidan av bilen? 5. Om svaret är nej på någon av ovanstående frågor, kan jag bygga om eller bygga till på nåt sätt för att göra det lagligt? Bilen skall besiktigas för gatbruk som ombyggt fordon. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
|
Jag har funderat över samma saker. Jag har valt att bygga en ny vätsketät brandvägg mellan kupe och bagage samt att köra med påfyllningen utanför bilen. Orsaken till det är att man bygger bort en massa problem. Klämmer man in allt soppa-relaterat in i det utrymmet så är det åtskillt från föraren. Påfyllning utanför är inte krångligt att få till, oftast sitter det ju redan ett hål på sidan i karossen. Visst, man kan forska fram och tillbaka med årsmodeller och regler - ser man till att ha bagagerummet avskiljt och påfyllningen utanför bilen så är man safe i alla lägen och alla reglementen. Jag, personligen, orkar inte krångla till det och riskera en massa diskussioner senare.
Min bil är en 4-dörrars Audi men brandväggen som satt där var som en schweitzer-ost. Att behålla den och byta till fuelcell kändes inte rätt. Så - jag har sågat ut den och bygger en ny i alu. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
Mmm, med en sedan så är det ju en no-brainer, självklart bygger man brandvägg och problemet är löst.
Men, jag vill verkligen inte bygga brandvägg med "titthål". Det enda problemet jag ser är att man kan råka drälla bensin när man tankar och det stinker ned resten av bilen. Men vad jag tycker är helt oviktigt, det som betyder något är reglementen och lagar. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
|
Re: Registrerings/Besiktningsfråga Bränslecell?
1. Ja. 2. Ja. 3. Ja. 4. Till och med 1983 års modell får man ha påfyllningen i bagagerummet. Men den får inte vara i kupéutrymmet så i en halvkombi kör det ihop sig om man inte klurar...en mellanvägg som tätas mot luckan invändigt när man stänger kan funka. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Du är en klippa Gustaf.
Angående påfyllningen så blir det ju lite klurigt. Att bygga mellanväggar känns inte så lockande. Ett lock över tanken skulle ju vara lösbart men de blir ju fortfarande påfyllning i kupén s.a.s.
Skulle det räcka med ett tätslutande lock som man fäller över tanken?? Förslag mottages tacksamt.
_________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
|
Re:
Bygg ett brandsäkert plåtlock/låda över fuelcellen, skruva fast det sen så kan du lossa för service etc, utrymme finns ju, bara att ta bort baslådan först
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
Re:
Nej, men du måste ha påfyllningen utanför bilen. Tanken får du ha i kupén om du vill, för gatreggning. På bana kan det vara andra puckar. Påfyllning utanför kupén brukar inte vara svårt att ordna, till de flesta celler finns det ju stosar att bygga anslutning till påfyllningen. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Skulle det funka med ett lock över tanken?
Min tanke är att sänka ned fuel cellen i golvet så att så lite som möjligt sticker upp. Att sedan bygga ett lock skulle vara en enkel match. Cellen är ju då avskilld från kupén av plåten i locket. förklaring räcker? Vill verkligen slippa dra extern påfyllning...
Jag är kass på att rita men det ger nog en uppfattning om vad jag menar. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
|
Du menar att du har ett lock som ska skruvas bort varje gång du tankar?
Klart tveksamt eftersom påfyllningen ändå är i bagaget. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Utformningen av lockt känns mindre kristisk, man kan ju använda gångjärn, dZus lås, huvlås, skjutlås,...
Ja, det finns många lösningar. Att ha en skruvdragare med i bilen när man kör till tappen känns lite extremt.
_________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||
|
Är det helt omöjligt att ha påfyllningen utanför kupen
Lukten av soppa i en varm bil kan ju sänka vem som helst. (lite spill blir det ju alltid)
Schyssta snabbtanklock finns ju att köpa lite varstans. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
Bränslepåfyllning bakåt?
Jag sitter också med funderingar kring hur jag skall lösa detta med bränsletank på min Reliant Scimitar GTE så att det funkar både för bana och gata. originaltanken är fördärvat rostig så den kan jag glömma. Toppen på originaltanken är rektangulär med raka sidor så det är ju hyffsat enkelt att ersätta den med en fuelcell. orginaltanken hänger under kofferten och golvet är tätt så jag antar att det inte krävs någon extra brandvägg etc. Samtidigt är det väl ingen nackdel att ha tanken lågt placerad med tanke på tyngdpunkt etc.? Men, i bifogad bild ser ni hur tanklocket är placerat på utsidan, rakt bakåt... Är detta tillåtet vid bankörning? Har nämligen sett en del Engelsmän som har flyttat det till sidan istället. Vad tror ni, jag har inte själv lusläst reglementet (Streetsport) , enklare att fråga er!
_________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||
|
Jag har åkt med ett fällbart lock typ äldre tiders snabbtank eller diseltanklock för åtkomst av ordinarie skruvlock i bagagerumsgolvet på min race Sierra i 15 år . Inga besiktare i hela norden har haft några synpunkter på arrangemanget .
Hälsningar
_________________ Lars Brandström |
||
|
Ang. placering av tanklock....
Jag hoppas att inte Volvosmurfen har något emot att jag lånar tråden och fyller på med mer tankar ! Jag går nämligen själv och funderar på vilken bränsletank jag skall använda och vart den skall sitta, ev. brandväggar m.m... Kör ju "kombi" så problembilden är ju nästan densamma som med hatchback!
Till skillnad mot Volvosmurfen så vill jag ha kvar bränslepåfyllningen utanför bilen, konstruktionen på ramen gör det fördelaktigt att ha kvar tanken och tanklocket på originalpositionen. Dessutom slipper jag bygga en låda och ev bensinångor från spill inuti kupén. Problemet är att jag inte vet om jag får ha kvar påfyllningsröret och tanklocket där bak så jag behöver lite hjälp att tolka reglementet!! I SBF's Tekniska Regler för Racing står följande:
Studera bilden på en Reliant Scimitar i mitt inlägg ovan, tanklocket sitter mitt bakpå, ovanför kofångaren. OK, locket går ju att byta till ett infällt dito, men frågan är om det hjälper... Är bakpartiet att betrakta som särskilt utsatt i samband med en kollision?? Nästa fråga! Enligt sportvagnsreglementet är det godkänt att köra med en hembyggd tank som rymmer mindre än 30 liter. Är det då inte godkänt med en tank som rymmer mindre än 30 liter men som ej är hembyggd, t.ex. en icke FIA-godkänd fuelcell från SummitRacing? Vad kostar en FIA-godkänd fuel-cell? Har hittat några ÅF på nätet, men inga priser. Någon som har erfarenheter av http://www.fuelsafe.com/? De har en Svensk ÅF också, http://www.nbmhydraulic.com/. _________________ Lucas Stavervik Mazda RX7 FB -83 Reliant Scimitar GTE -73 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (6611 totalt) |