Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 16641 besök totalt |
Re:
Ytan bakom kuggkransen var det första man svarvade bort ![]() Har nog bilder nånstans på mitt lättade svänghjul ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Re:
Garagegrannen sa att han hade ett i reserv om man skulle misslyckas med svarvningen. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Vet inte om nån nämnt det. Men så jävla dyrt behöver det inte bli att trimma den om du skulle vilja det. Samma motor finns ju i två olika 16ventilsutföranden RS2000 2l 150hk och Scorpio 2,3l 145hk.
16 ventiler, spjällhus från en MC och ett Megasquirt, så kan man nog komma långt med en DOHC:) _________________ Per Ferm |
||||||
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Pratade med Vägverkets tekniska avdelning idag för att höra exakt vad de olika beteckningarna i bilens papper betyder. Enligt killen jag pratade med betyder F40A att kravet på max 4,5% Co är borta. Han tyckte det var rena guldgruvan att hitta en bil med såna papper.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Re:
![]() (Jag har T31M på sjuan. Innebär att alla krav förutom Co-halt på tomgång är slopade. Tror att jag får ha max 7%Co på tomgång... Hur kommer man upp i 7%?) |
||||||
Re:
Jag har sett flera 2.3-toppsprojekt men inga klara svar. Det verkar ändå som att det är enklare och klokare att stoppa ned en hel 2.3 istället, eftersom Scorpiobilarna som de sitter i inte direkt är dyra. RS2000-toppen vet jag passar, däremot. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Idag har jag lärt mig att man blir kladdig om händerna när man målar undersidan på bilen. Färg verkar rinna mot jordens centrum.
Falk, Han påstod att det inte fanns något krav alls på min bil. 7% kan inte vara nåt problem. Vill minnas att mätaren gick till 12,99% på nån bil jag hade... Gustaf, Vet du om någon fått bra fart på en 2,3 eller har de bara fått ersätta trötta 2,0 Pinto i Sierror? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Re:
2,3 och RS2000/2,0DOHC har inte samma borr, 2,3 har större borr och annat lyft. Tar man en vevaxel från en 2,3 och sätter i en 2,0 så kommer kolven sticka upp 3-5mm ur blocket! Dock passar en RS2000 topp på en vanlig 2,0doch, det enda som kan vara bekymmer där är att termostathuset kommer rätt in i torped väggen! 2,3 har två balansaxlar med för lite extra snäll gång!! Vi har knölat på en RS2000 topp på våran 2,0DOCH i vår lilla bus Sierra! |
||||||
När vi ändå är inne på ämnet. Det fanns ju även en 16v 2.0 DOHC i Scorpio, men med färre hästar än i RS2000. Nån som vet vad det var för skillnad på de motorerna?
Transiten har väl också haft DOHC med såväl 16 som 8 ventiler. _________________ Per Ferm |
||||||
Re:
Det är förvånansvärt många med ammatörbyggt som faktiskt kommer över 7. ![]() Kul projekt Lennart! Heja heja! mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||
Tack till alla för era inputs!
2,3 låter som fel väg att gå. Vem vill ha en massa slaglängd? ![]() Man kan ju misstänka att RS2000-motorer inte går så tätt direkt. I vilket fall som helst får det bli så gott som standard 2.0 DOHC att börja med, men det låter ju som att nästa generation av projektet kan bli hyfsat enkelt att få till. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Har roat oss med att spackla på bilen. Den skulle nog egentligen behöva nya bakskärmar för att bli slät. Tur tanken är att ha en oöm bil...
Sandra fick bort alla dekaler på huv och baklucka också. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Eftersom det om möjligt är ännu sämre med trimdelar till 2.3 än 2.0 DOHC vet jag ingen som fått seriös fart, i alla fall inte utan överladdning. Jag tror egentligen att 2.3 är en utpräglad bruksmotor...
Nyare Scorpio med 2.0 16v är väl Zetec, eller hur var det med den saken...hmm... Börja med DOHC som den är, behövs det mer effekt kan man fundera vidare. Men en rostig RS2000 börjar vara billig... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Har fortsatt spacklandet på bilen nu. Det märks att den gått som rallybil en gång i tiden.
Vete sjutton hur man ska få till taket... Det har ett knippe bulor utåt och krympa plåt är inte min grej. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Re:
Sätt dit ett takscoop ![]() dessutom, en rallyescort ska ha lite skönhetsfel, det ingår liksom! (dessutom är det charmigt ![]() _________________ Markus Vidman |
||||||
Re:
Hörde i dag att DOHC har 11mm lyft på kammarna, inte mycket mer och ge på där. Sen går de tydligen med ett bränsle:luft förhållan på 1:19, inte konstigt toparna spricker av värme när något går fel med den magra blandningen. Men så går de ju förbannat snålt med! |
||||||
Diskuterade med garagegrannen igår. Han har några MKII:or och tyckte jag skulle montera motorn längre bak än standard. Tyvärr skulle det medföra att jag måste flytta buren bakåt för att få plats själv. Fördelen skulle väl vara att man kan få fyrlänksboxarna i linje med huvudbågen så man kan knyta ihop dem med varandra. Tyvärr känns det som mycket jobb...
Hans nästa idé är att ta Sierrabenen och sänka fjäderskålen på och sen tar man och snittar av länkarmen på insidan och svetsar i en gängad hylsa för montering av uniball i inre fästet mot framvagnsbalken. Då får man bilen lite bredare fram och måste ju ha en bakaxel som stämmer med det. ![]() Jag fortsätter spackla ett tag och funderar vidare. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 16641 besök totalt |