| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kränghämmare från tyngre bil istället för eftermarknads
|
1021 besök totalt |
|
Gäller en BMW E30, men spelar väl egentligen ingen roll. Istället för att köpa dyra kit med grövre kränghämmare modellanpassade till min bil, kunde man inte lika gärna ta från en tyngre bil, säg tex E34 535 eller nåt och hänga dit med bra resultat? Självklart får man ju bygga egna infästningar och stag ner till bärarmarna, men det är jag beredd på... _________________ Peter Sternersson |
||
|
Visst funkar det, men du måste ha koll på utväxlingen till hjulet för respektive bil för det kaaan bli kans där annars och du får en i sig styvare krängare att ge en lägre hjulkonstant på den nya bilen...allt beroende på geometrin.
Enklast är väl att spänna fast nga olika krängare i arbetsbänken, hänga en känd vikt i dom och mäta hur långt de fjädrar ner. Därifrån kan du sedan se vilken som ger det värde du vill ha. Eller så micklar du dit dubbla original på ett snyggt vis. |
||
|
Re:
Hade tänkt mig det med dubbla krängare till en början också, men det blir nog knep o få ihop det på nåt snyggt sätt. E34ans krängare verkar iallafall sitta på liknande vis som E30, och ett par mm grövre i diameter. Kommer göra egna grövre fästen och egna bussningar i plast att hålla allt. Sen dubbla länkhuvuden ner till bärarmen... Vad kan man förvänta sig för väghållning med gula Konidämpare och Koni 60/40 fjädrar ihop med lite grövre krängare, excentriska bussningar till främre bärarmarna, plastbussningar i bakvagnen och justerbara topplagringar fram? _________________ Peter Sternersson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1021 besök totalt |