Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vikter och bilsläp!
1, 2   >>
6479 besök totalt
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8070


Trådstartare
Vikter och bilsläp!

Hej!

Funderar på att köpa ett bilssläp som har max lastvikt 900kg, min bil väger under det, men på regbeviset står det 1060kg. Blir detta olagligt på något sätt?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767



Nej, bör igentligen inte vara nått problem, eftersom det är den faktiska vikten för närvarande som är gällande, alltså nuvarande bruttovikt på släpvagnen inkl lasten. Även om du bara har B-kort!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Polisen skiter i vad bilen väger utan går på regnumret vid en kontroll thumbs down

Ta av regplåten när du transporterar den thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



Re:

Dude skrev:
Polisen skiter i vad bilen väger utan går på regnumret vid en kontroll thumbs down



Det där beror väl på vilken typ av kort man har

B = pappersvikt som gäller, har för mig det är totalvikten det räknas på, men är inte säker
BE = faktiska vikten, dvs de måste väga ekipaget - ev med och utan last, de kan i vissa lägen vara tvungna att lasta av och lasta på igen. Vilket i praktiken innebär att med BE kort kan du köra med hur mycket överlast du vill - dom orkar sällan kolla

kan ha ändrats/kommit ihåg fel... men nåt sånt är det...

_________________
Ola Gustavsson
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6212



Pappersvikten på släpet ja. Den får inte överstiga vad bilen får dra och ekipaget ska vara under 3500 med B-kort. Men vikten på lasten måste dom väga om du inte går med på den vikt som står i lastens papper. Vill dom inte väga så är det bara att neka. Det är den faktiska vikten som lasten har som är den intressanta.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Intressant ämne!

Verkar vara olika bud

Vem har råkat ut för en kontroll och vet hur Polisen faktiskt gjorde? Vad är gränserna för olovlig körning eller blir det bara böter? Gäller försäkringen vid övervikt men inte olovlig körning? Många frågor...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767



Fr.o.m 2007 gäller nya regler för B-kort, det är lika som för BE-kort att det är bruttovikten (bruttovikten=tjänstevikt släp + lastens vikt) som räknas, inte totalvikten.
Går alltså att (på B-kort) köra ett större släp med last efter en dragbil som inte för dra släpets totalvikt bara bruttovikten på släpet inte överstiger bilens max dragvikt för B-kort.
Hur dom (poilsen) ska få reda på bruttovikten borde endast kunna ske vid vägning isåfall.
Gör en egen vägning på krönt våg, så får man en vågsedel med gällande bruttovikt.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Ghoofy skrev:
Dude skrev:
Polisen skiter i vad bilen väger utan går på regnumret vid en kontroll thumbs down



Det där beror väl på vilken typ av kort man har

B = pappersvikt som gäller, har för mig det är totalvikten det räknas på, men är inte säker
BE = faktiska vikten, dvs de måste väga ekipaget - ev med och utan last, de kan i vissa lägen vara tvungna att lasta av och lasta på igen. Vilket i praktiken innebär att med BE kort kan du köra med hur mycket överlast du vill - dom orkar sällan kolla

kan ha ändrats/kommit ihåg fel... men nåt sånt är det...


Såg att det blev lite konstigt med mitt inlägg.


Jag förmodar att frågan var huruvida bilen som är lastad på släpet vägde 1060kg enl regbeviset, men är nu lättad till under 900kg.

1. Polisen i fråga kan antingen hålla kvar dig tills en LTG-bil kommer och väger dig (det kan ta lååååång tid)
2. Anse att tjänstevikten på bilen överensstämmer med uppgifterna hos VV och därmed bötfälla dig för det och dessutom tvinga dig att lasta av och skaffa ett släp som har tillräcklig lastkapacitet.

Polisen kommer hävda att bilen skall överensstämma med regbeviset eller så kan du också bli ålagd en regbesiktning med vägning för korrigering av uppgifterna.

Been here Done this

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Ronster
Uppsala
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Jag har ett transportsläp som jag kommer att köra min Golf som är lättad så det blir helt ok vad gäller vikten. Däremot kommer jag inte regbesiktiga den för att få rätt vikt på pappret.

Resonerar så att om jag kör i ok hastighet, med en bil på släpet som polisen ser är lättad, ordentligt surrad på alla hjul m.m. så hoppas jag på deras överseende med att bilen inte är omreggad. Har de inte överseende så blir det böter på övervikten. Inte olovlig körning etc.

Tror att man får problem om man kör alldeles för tungt, för fort, med dåliga däck, dåligt surrat etc.

Ronny

_________________
Ronny Steisjö
____________________________
Porsche 996 -00
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19104



Re:

E21 Racing skrev:
Fr.o.m 2007 gäller nya regler för B-kort, det är lika som för BE-kort att det är bruttovikten (bruttovikten=tjänstevikt släp + lastens vikt) som räknas, inte totalvikten.
Går alltså att (på B-kort) köra ett större släp med last efter en dragbil som inte för dra släpets totalvikt bara bruttovikten på släpet inte överstiger bilens max dragvikt för B-kort.
Hur dom (poilsen) ska få reda på bruttovikten borde endast kunna ske vid vägning isåfall.
Gör en egen vägning på krönt våg, så får man en vågsedel med gällande bruttovikt.


om jag fattar dig rätt så säger du att om man har en bil som har släpvikt på 1450 så kan man dra en 1500 kärra om man inte lastar den till över 1450?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Re:

Dude skrev:

Jag förmodar att frågan var huruvida bilen som är lastad på släpet vägde 1060kg enl regbeviset, men är nu lättad till under 900kg.

1. Polisen i fråga kan antingen hålla kvar dig tills en LTG-bil kommer och väger dig (det kan ta lååååång tid)
2. Anse att tjänstevikten på bilen överensstämmer med uppgifterna hos VV och därmed bötfälla dig för det och dessutom tvinga dig att lasta av och skaffa ett släp som har tillräcklig lastkapacitet.

Polisen kommer hävda att bilen skall överensstämma med regbeviset eller så kan du också bli ålagd en regbesiktning med vägning för korrigering av uppgifterna.

Been here Done this


Fast för att bilen ska väga så som det står i regbeviset så ska där ju sitta 70kg förare bakom ratten och då tror jag snarare man kan få synpunkter om persontransport på släp istället.

Har man dessutom tagit bort reservhjulet och verktygslådan så kan den faktiskt vikten vara ännu lägre utan att man kan hävda att bilen inte är i enlighet med regbeviset.

För det tredje så vore det synnerligen konstigt om polisen gav åläggande om registreringsbesiktning för ett fordon som faktiskt inte framfördes på allmän väg.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Re:

E21 Racing skrev:
Fr.o.m 2007 gäller nya regler för B-kort, det är lika som för BE-kort att det är bruttovikten (bruttovikten=tjänstevikt släp + lastens vikt) som räknas, inte totalvikten.
Går alltså att (på B-kort) köra ett större släp med last efter en dragbil som inte för dra släpets totalvikt bara bruttovikten på släpet inte överstiger bilens max dragvikt för B-kort.
Hur dom (poilsen) ska få reda på bruttovikten borde endast kunna ske vid vägning isåfall.
Gör en egen vägning på krönt våg, så får man en vågsedel med gällande bruttovikt.


Intressant.

Lastens vikt lär sannolikt Polisen bete sig som Bisting säger, dvs gå på vad som står i VVs databas, oavsett vad en okulär bedömning säger och då sannolikt bötfälla. Polisen vill ju ha torrt på fötterna och lär inte göra en personlig bedömning, better safe than sorry.

Så det blir alltid böter, inte olovlig körning? olovligt är väl då man inte har körkort eller har en bil med krok som inte är reggad för krok?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Manny
Hässleholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 397



Re:

E21 Racing skrev:
Fr.o.m 2007 gäller nya regler för B-kort, det är lika som för BE-kort att det är bruttovikten (bruttovikten=tjänstevikt släp + lastens vikt) som räknas, inte totalvikten.
Går alltså att (på B-kort) köra ett större släp med last efter en dragbil som inte för dra släpets totalvikt bara bruttovikten på släpet inte överstiger bilens max dragvikt för B-kort.
Hur dom (poilsen) ska få reda på bruttovikten borde endast kunna ske vid vägning isåfall.
Gör en egen vägning på krönt våg, så får man en vågsedel med gällande bruttovikt.


Var finns detta svart på vitt? Eller är det hörsägen?

_________________
/Thor Gustafsson
www.manny.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Naqref skrev:
Dude skrev:

Jag förmodar att frågan var huruvida bilen som är lastad på släpet vägde 1060kg enl regbeviset, men är nu lättad till under 900kg.

1. Polisen i fråga kan antingen hålla kvar dig tills en LTG-bil kommer och väger dig (det kan ta lååååång tid)
2. Anse att tjänstevikten på bilen överensstämmer med uppgifterna hos VV och därmed bötfälla dig för det och dessutom tvinga dig att lasta av och skaffa ett släp som har tillräcklig lastkapacitet.

Polisen kommer hävda att bilen skall överensstämma med regbeviset eller så kan du också bli ålagd en regbesiktning med vägning för korrigering av uppgifterna.

Been here Done this


Fast för att bilen ska väga så som det står i regbeviset så ska där ju sitta 70kg förare bakom ratten och då tror jag snarare man kan få synpunkter om persontransport på släp istället.

Har man dessutom tagit bort reservhjulet och verktygslådan så kan den faktiskt vikten vara ännu lägre utan att man kan hävda att bilen inte är i enlighet med regbeviset.

För det tredje så vore det synnerligen konstigt om polisen gav åläggande om registreringsbesiktning för ett fordon som faktiskt inte framfördes på allmän väg.


Fast nu läser du bibeln som djävulen

Klart att dom drar bort förare (och möjligtvis det schablonmässiga viktpålägget för verktyg/reservhjul om man för sin talan väl)
Tror du att han kommer ner 160kg med detta

Att du kan bli ålagd att rätta till ett felaktigt regbevis kan du hoppa upp och sätta dig på.
om du drar upp din lättning som bevis för din oskuld, så kommer dom att vilja se det på regbeviset som fakta och inte din uppfattning.

Jag har personligen haft ett antal duster med både LTG och vanliga trafikpoliser.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ESCoRTMK2MANNEN
Bromma
Här sen Apr 2007
Inlägg: 944



Bra tråd.

Men nu kommer min fråga? Vart kan man köpa ett bra släp, har kollat på blocket och där är det nästan bara nya som kostar satan.

_________________
BJÖRN PALMQVIST

Tack till:SDV,NIKABmotor,
RAIDOPOWER.COM,Do88.se
Kudoz.se,Mocomp.se m.m.
Jag kommer blåsa i från er alla!!
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

Dude skrev:
Naqref skrev:
Dude skrev:

Jag förmodar att frågan var huruvida bilen som är lastad på släpet vägde 1060kg enl regbeviset, men är nu lättad till under 900kg.

1. Polisen i fråga kan antingen hålla kvar dig tills en LTG-bil kommer och väger dig (det kan ta lååååång tid)
2. Anse att tjänstevikten på bilen överensstämmer med uppgifterna hos VV och därmed bötfälla dig för det och dessutom tvinga dig att lasta av och skaffa ett släp som har tillräcklig lastkapacitet.

Polisen kommer hävda att bilen skall överensstämma med regbeviset eller så kan du också bli ålagd en regbesiktning med vägning för korrigering av uppgifterna.

Been here Done this


Fast för att bilen ska väga så som det står i regbeviset så ska där ju sitta 70kg förare bakom ratten och då tror jag snarare man kan få synpunkter om persontransport på släp istället.

Har man dessutom tagit bort reservhjulet och verktygslådan så kan den faktiskt vikten vara ännu lägre utan att man kan hävda att bilen inte är i enlighet med regbeviset.

För det tredje så vore det synnerligen konstigt om polisen gav åläggande om registreringsbesiktning för ett fordon som faktiskt inte framfördes på allmän väg.




Att du kan bli ålagd att rätta till ett felaktigt regbevis kan du hoppa upp och sätta dig på.
om du drar upp din lättning som bevis för din oskuld, så kommer dom att vilja se det på regbeviset som fakta och inte din uppfattning.

Jag har personligen haft ett antal duster med både LTG och vanliga trafikpoliser.


Jag har svårt att se polisen bötfälla mig för överlast pga av vad som står i regbeviset till bilen på släpvagnen. Jag kan ju plockat ur saker för att åka tävling eller för att åka till verkstad eller vad som helst. Jag får väl lätta bilen hur mycket jag vill inför ett race, men sen plocka på sakerna innan jag ger mig ut i trafiken igen.
Men trafikpolisen och vi hederliga bilnördar brukar ha olika uppfattningar om saker

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Re:

Dude skrev:


1. Fast nu läser du bibeln som djävulen

Klart att dom drar bort förare (och möjligtvis det schablonmässiga viktpålägget för verktyg/reservhjul om man för sin talan väl)
2. Tror du att han kommer ner 160kg med detta

3. Att du kan bli ålagd att rätta till ett felaktigt regbevis kan du hoppa upp och sätta dig på.
om du drar upp din lättning som bevis för din oskuld, så kommer dom att vilja se det på regbeviset som fakta och inte din uppfattning.

Jag har personligen haft ett antal duster med både LTG och vanliga trafikpoliser.


1. Roligaste sättet att läsa den p.

2. Njae det trodde jag väl e g inte men det är ju en möjligdelförklaring till att vikten är lite lägre i praktiken när fordonet står på släpet jämfört med regbeviset. Ser man till att ha tom tank så kommer man vanligen ytterligare en bit. Då är det ju rimligare att man gör en faktiskt mätning av vikten.

Har man en tom 40-literstank så ligger man ju faktiskt redan där ca 100kg under (inkl den saknade föraren) tjänstevikten oräknat reservhjulet och verktygen.

3. Hmmm detta ger ju lite skumma konsekvenser om man skulle hårdra det. Bilen befinner ju sig inte på vägbanan ö h t och då bör man göra någon skillnad på om den står på släpet eller befinner sig inom exempelvis ett inhängnat område. Kan de tvinga dig till ny regbesiktning när bilen står på släpet så skulle de i praktiken kunna tvinga alla nyare reggade bilar på ett banmöte som inte har e-märkta däck att regbesiktigas igen. Eller en bil som står på verkstad med nermonterad stötfångare efter en parkeringsskada.

Alternativet är att man betraktar släpet som en del av vägverkets område men då skulle det ju inte gå att transportera några icke inreggade bilar ö h t (och hur ska de då transporteras?).

Jag tror det är något lurt här som måste klargöras.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6212



Självklart kan exempelvis inredning vara "tillfälligtvis" urskruvad utan att bilen, utan att vara i trafik, ska kunna tvingas till en ombesiktning. Om bilen inte är i trafik så får den vara i vilket tillstånd som helst. Allt annat är ju absurpt. Vilket världen i och för sig tenderar att vara då och då. Bara en sån sak som att det är 5 arbetsdagar och 2 lediga på en vecka i stället för tvärtom.

Dock kan man lugnt räkna med att det kan ta tid att lirka med en polis som vill vara tjurig, vänta på en våg och allt sånt trams.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Naqref skrev:
Dude skrev:


1. Fast nu läser du bibeln som djävulen

Klart att dom drar bort förare (och möjligtvis det schablonmässiga viktpålägget för verktyg/reservhjul om man för sin talan väl)
2. Tror du att han kommer ner 160kg med detta

3. Att du kan bli ålagd att rätta till ett felaktigt regbevis kan du hoppa upp och sätta dig på.
om du drar upp din lättning som bevis för din oskuld, så kommer dom att vilja se det på regbeviset som fakta och inte din uppfattning.

Jag har personligen haft ett antal duster med både LTG och vanliga trafikpoliser.


1. Roligaste sättet att läsa den p.

2. Njae det trodde jag väl e g inte men det är ju en möjligdelförklaring till att vikten är lite lägre i praktiken när fordonet står på släpet jämfört med regbeviset. Ser man till att ha tom tank så kommer man vanligen ytterligare en bit. Då är det ju rimligare att man gör en faktiskt mätning av vikten.

Har man en tom 40-literstank så ligger man ju faktiskt redan där ca 100kg under (inkl den saknade föraren) tjänstevikten oräknat reservhjulet och verktygen.

3. Hmmm detta ger ju lite skumma konsekvenser om man skulle hårdra det. Bilen befinner ju sig inte på vägbanan ö h t och då bör man göra någon skillnad på om den står på släpet eller befinner sig inom exempelvis ett inhängnat område. Kan de tvinga dig till ny regbesiktning när bilen står på släpet så skulle de i praktiken kunna tvinga alla nyare reggade bilar på ett banmöte som inte har e-märkta däck att regbesiktigas igen. Eller en bil som står på verkstad med nermonterad stötfångare efter en parkeringsskada.

Alternativet är att man betraktar släpet som en del av vägverkets område men då skulle det ju inte gå att transportera några icke inreggade bilar ö h t (och hur ska de då transporteras?).

Jag tror det är något lurt här som måste klargöras.


Nu fattar jag inte om du inte vill förstå eller om du bara vill ha en diskussion i allmänhet

3. Polisen har ingen rätt att tvinga fram en regbesiktning, så länge den inte färdas på allmän väg samt att du godtar att dom använder den vikt som står i regbeviset.
Problemet uppstår ju när du vill hävda att viktuppgiften är felaktig.

Ditt val när dom står där och du blir stoppad är:

1. Tvinga polisen att ta dit en LTG-bil som kan väga ditt ekipage (räkna med timmar om du inte har tur)
2. Ta bort regskylten på bilen innan avfärd, så dom inte kan kolla vikten på VV.
3. Betala böterna och ta konsekvenserna

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Re:

Dude skrev:
2. Ta bort regskylten på bilen innan avfärd, så dom inte kan kolla vikten på VV.


Hur skulle det hjälpa, kan de inte mer eller mindre tvinga dig uppge reg-nummer eller hävda att den är stulen och beslagta för att senare kolla chassinummer och därmed ta reda på identiteten?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Naqref skrev:
Ser man till att ha tom tank så kommer man vanligen ytterligare en bit.


Lösryckt ur sitt sammanhang så är meningen en anings konstig.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Allmänt banåkaforum
Vikter och bilsläp!
1, 2   >>
6479 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande