Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
AP Racing radi-cal, braking news?
1353 besök totalt
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

Läste i Vehicle Dynamics International idag om AP Racing..
Skummade mest igenom texten då jag inte hade tiden riktigt..

Men det som fastnade var APs nya bromsok, kallat radi-cal. En lite annorlunda design var det iaf. Såg lätt och "designat" ut.
Hittade en artikel här
http://www.autofieldguide.com/columns/1207euro.html
i övrigt verkar det sparsmakat med notiser om detta på nätet.

Efter helgen kan vi säkert få lite hands on bilder från england om inte annat, men tills dess kanske någon vet mer?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Artikel i senaste Racecar Engineering med.

Såg att Jonas Jarlmark var med i VDI med.

BMW 330i -05
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Idag finns det utvecklat och klart för Nascar och F3. F1 anses vara intressant men det ligger nog en bit bort verkar det som.
GT och Touring verkar vara på gång och ligger nog inte jättelångt bort som jag förstod.
Än så länge är det ganska grova prislappar det handlar om. Om jag hörde rätt så är det cirkus 50% dyrare än konventionella grejer just nu.

Det är ingen lätt grej att återge ett sånt här ok på bild.. men jag gjorde ett försök när det var lite mindre folk i APs monter. Det verkar vara ett otroligt intresse för detta bromsok..

om jag minns rätt så spar man 0.5 lbs i ren vikt på ett ok på en Nascar kärra med dom här oken. Plus prestandavinsten man får genom konstruktionen som sådan. En ganska markant viktminskning på F3 bilarna också men inte lika stor, minns inga siffror.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Ser ut som att det inte är något för dem som har någorlunda normala offset på fälgarna.

oket ser ju helt sjukt tjockt ut Extremt fult också men det verkar ju finnas en anledning till det.

Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Re:

Anton Lillsund skrev:

Än så länge är det ganska grova prislappar det handlar om. Om jag hörde rätt så är det cirkus 50% dyrare än konventionella grejer just nu.

Men prestandaförbättringen var ju inte liten heller; "...5% reduction in weight, 29% reduction in deflection sat in the garage and 33% reduction in displacement when going around the track,”
“... highest temperature recorded after the race was 250°F where normally it would be 379°F.” (NASCAR)

Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Fast med tanke på vad huvudkonkurrentens "bromspaket" har lyckats med i F3/Nascar, behövde nog AP göra något rad-ikalt...

Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Re:

Stacke skrev:
Fast med tanke på vad huvudkonkurrentens "bromspaket" har lyckats med i F3/Nascar, behövde nog AP göra något rad-ikalt...

Så, får man höra nu; vem är bäst i dagsläget ?
(Jag har inga preferenser, men det är kul när något med annorlunda eller oväntat tänk verkligen fungerar)

Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Performance Friction hade ca 70% av teamen i Euro F3-serien 2007, så det är bra att konkurrensen skärps. Varken AP eller Brembo har ju egen beläggproduktion så de hamnar lite efter av den anledningen. Personligen uppskattar jag helt nya designer, men enl testrapporterna som jag tagit del av från Japan GT och Nascar så har de haft problem med läckage, men AP löser säkert detta.

Citera
Allmänt banåkaforum
1353 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande