Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1353 besök totalt |
AP Racing radi-cal, braking news?
Läste i Vehicle Dynamics International idag om AP Racing.. Skummade mest igenom texten då jag inte hade tiden riktigt.. Men det som fastnade var APs nya bromsok, kallat radi-cal. En lite annorlunda design var det iaf. Såg lätt och "designat" ut. Hittade en artikel här http://www.autofieldguide.com/column i övrigt verkar det sparsmakat med notiser om detta på nätet. Efter helgen kan vi säkert få lite hands on bilder från england om inte annat, men tills dess kanske någon vet mer? _________________ /Anton Lillsund |
||
Idag finns det utvecklat och klart för Nascar och F3. F1 anses vara intressant men det ligger nog en bit bort verkar det som.
GT och Touring verkar vara på gång och ligger nog inte jättelångt bort som jag förstod. Än så länge är det ganska grova prislappar det handlar om. Om jag hörde rätt så är det cirkus 50% dyrare än konventionella grejer just nu. Det är ingen lätt grej att återge ett sånt här ok på bild.. men jag gjorde ett försök när det var lite mindre folk i APs monter. Det verkar vara ett otroligt intresse för detta bromsok.. ![]() ![]() ![]() om jag minns rätt så spar man 0.5 lbs i ren vikt på ett ok på en Nascar kärra med dom här oken. Plus prestandavinsten man får genom konstruktionen som sådan. En ganska markant viktminskning på F3 bilarna också men inte lika stor, minns inga siffror. _________________ /Anton Lillsund |
||
Ser ut som att det inte är något för dem som har någorlunda normala offset på fälgarna.
oket ser ju helt sjukt tjockt ut ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Re:
Men prestandaförbättringen var ju inte liten heller; "...5% reduction in weight, 29% reduction in deflection sat in the garage and 33% reduction in displacement when going around the track,” “... highest temperature recorded after the race was 250°F where normally it would be 379°F.” (NASCAR) _________________ Johan Lekås |
||
Re:
Så, får man höra nu; vem är bäst i dagsläget ? ![]() (Jag har inga preferenser, men det är kul när något med annorlunda eller oväntat tänk verkligen fungerar) _________________ Johan Lekås |
||
Performance Friction hade ca 70% av teamen i Euro F3-serien 2007, så det är bra att konkurrensen skärps. Varken AP eller Brembo har ju egen beläggproduktion så de hamnar lite efter av den anledningen. Personligen uppskattar jag helt nya designer, men enl testrapporterna som jag tagit del av från Japan GT och Nascar så har de haft problem med läckage, men AP löser säkert detta.
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1353 besök totalt |